Hei For et par år siden så kjøpte jeg noen kanner privat med Jero glo fuel type 53254 synt/castor 0% nitro 15% olje Dette fikk jeg i 4 kanner og 3 av kannene var blå/grå på farge og en kanne var gul/blank på farge ( nitro?? ) Hvordan skal dette blandes? (skal brukes først til en 3,5cc bilmotor) På den ene kanna er det skrevet med hånd: tilsatt 0,55l nitro SÅ hvordan skal dette blandes? forhold? hva er nitro og hva er "fuel" Må vel si at begge disse er på samme sort kanne,trolig fyllt på i ettertid.
Unconfigured Ad
Collapse
Blande fuel til nitromotor?
Collapse
X
-
heisan
først ...det er metanol som driver mtoren..nitro er et tillsetningsstoff.
metanol er blankt nitro er blankt , oljen har en tendens til å være litt let gul hvertfall det jeg har vært borti.
om du har feks ei 10 liters kanne og skal ha 20 %olje og 30 % nitro ..er det 2 liter olje og 3 liter nitro resten metanol.
om det er tilsatt i ettertid nitro vil det bli et regne stykke hvor mange % nitro det er men det vil jo senke oljeinholdet i %.
Og nok engang ...det er metanol motorer som vi har ikke nitro...Rune Gjelsnes
Vikersund
92624841 -
Nitromethane ("Nitro") er forsåvidt et tilsettingsstoff.
Konkret er det et oksyderingsmiddel. Hensikten er å gjøre det mulig med "anarob" forbrenning av metanol i motoren. (underskudd på oksygen). Nitromethane frigir oksygenmolekyler som normalt ville ha kommet fra "luftinnsuget" i forgasseren.
Noen fordeler med "Nitro" tilsettning er:
- Lettere å tune motoren. Den blir ikke så følsom for feiljustering av luft/metanol ratio
- Du kan kjøre motoren på en mye rikere blanding enn du kunne med ren Metanol. Mao motoren gir fra seg mer energi fordi du kan tilføre mer metanol og samtidig oppnå tilfredstillende forbrenning av metanolen
- Større fuelflow i motoren (fordi blandingen er rikere) betyr bedre kjøling (og smøring)
Du får vurdere om du trenger disse ekstra egenskapene i bilmotoren din før du evt blander opp med Nitro.
Last edited by kesundt; 20-05-13, 12:56.TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
Realflight G45 simulator
Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htmComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment