Unconfigured Ad

Collapse

OS GT-33 problemer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

    #16
    Du kan legge slangen inn i flykroppen slik at propellstrømmen ikke påvirker regulatoren. Hvis det blir trykk i covlingen så får motoren for mye bensin. Slange inn i flykroppen har fungert på mine motorer med Walbro.
    Søk på Walbro servise manual og les om fuel metering systëm, hvis du ikke alt har gjort det.
    Last edited by Karl H.; 20-06-13, 07:07.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment

    • Funfly
      • Jun 2012
      • 23

      #17
      Takk for gode råd. Jeg har dessverre ikke funnet problemet men sendt motoren tilbake. Så får vi se om de finner ut av det. Jeg leste at andre (I USA) har opplevd tilsvarende problem, og da var det en produksjonsfeil med bakplaten. Kanskje er det det samme med min motor.

      Comment

      • Funfly
        • Jun 2012
        • 23

        #18
        Hei, igjen folkens. Lenge siden jeg har oppdatert denne tråden nå. OS-motoren har nå vært inne til sjekk hos OS i Japan, hvor de justerte nåler og byttet plugghetten som de mente var "crushed". Jeg fikk den tilbake og testet, men problemet var fortsatt der. Jeg måtte sogar justere nålene tilbake igjen for å passe med min tuned pipe og høyde over havet. Så skjedde det noe i dag som gjorde at jeg kanskje har funnet feilen. Plutselig ville motoren ruse opp fra tomgang uten at jeg hadde gitt en slik kommando. Da var det godt å ha killswitch på radioen.... Så lot jeg den stå på full gass en stund, og plutselig gikk servoen tilbake til nesten null, uten min kommando. Jeg rørte litt på throttle-stikka og servoen oppførte seg normalt igjen. Dette gjentok seg. Så kanskje har det alltid vært throttle-servoen som har vært problemet. Jeg stusser imidlertid på hvorfor dette bare har skjedd i lufta tidligere, og ikke på bakken. Jeg byttet servoen i dag og laget en noe større åpning til den slik at den nye får mer spillerom ift vibrasjoner. Jeg tror det kan ha vært direkte kontakt mellom servo og flykroppen. Så jeg er spent på hva morgendagen bringer ...

        Comment

        • Funfly
          • Jun 2012
          • 23

          #19
          Servo byttet og jeg testet igjen. Men tror du ikke problemet fortsatt er der?. Joda, motoren ga seg innimellom. Jeg j...... litt med stikka og den livnet til igjen. En gang var jeg for treg og måtte lande dead-stick. Så hva er det da som er problemet? Radioen? Jeg har to radioer og satte opp den andre til å kontrollere flyet, men ei heller det hjalp. Det neste er å bytte mottaker. Går ikke det så kan det kanskje være killswitch eller strømbryter til tenningsanlegget. Hvem vet. Jeg starter med mottakeren, så får vi se. I'll be back.....

          Comment

          • Guest

            #20 Unapproved
            Fjern killswitch

            Comment

            • affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

              #21
              Sjekk lodding/kontakter. Hadde slikt tull engang da den alltid stoppet så fort jeg var inverted. Var en kald lodding på tenningen, kun holdt av krynpestrømpa...
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment

              • Funfly
                • Jun 2012
                • 23

                #22
                Takk for gode forslag, Affa og Anders E. Nå har jeg forsøkt å bytte mottaker, koble meg forbi killswitch og ha på ny bryter (type Powerbox) på tenningen, men intet av dette hjalp. Jeg kan ikke se noen dårlige koblinger, men jeg har ikke åpnet anlegget. Hvor fant du den kalde loddingen Affa?
                Jeg prøvde å kjøre Høy-nåla overdrevent rik for å sjekke om fueltilførselen kunne være problemet, men uten effekt. Neste trekk er å prøve et annet tenningsanlegg. Mysteriet er fortsatt uløst. Begynner snart å bli irritert.

                Comment

                • Funfly
                  • Jun 2012
                  • 23

                  #23
                  OS GT 33 er friskmeldt Det var aldri motoren som var problemet. Det viste seg å være strømbryteren til mottakeren. Dette er en type vippebryter med påfyllingsnippel fra hobbyking; Heavy Duty RX Switch with Charge Port & Fuel Dot Black
                  Så her er anbefalingen klar: Denne byteren må ikke benyttes på motorer med CDI/Tenningsanlegg.
                  Etter å ha byttet alt annet opptil flere ganger, satt jeg igjen med denne bryteren som mulig feil. Koplet batteriet direkte i mottakeren, og motoren fungerte som den skal. Utrolig at jeg ikke hadde tenkt på denne løsningen tidligere, men har lært mye underveis. Takk for alle gode råd og tips. Mvh Tom Kornbakk, Lillehammer

                  Comment

                  Working...