Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kranglete Saito 220

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kranglete Saito 220

    Monterte en forholdsvis ny Saito 220 i en SUKHOI SU-31 ARF GREATPLANES. Men til min store forundring får jeg den ikke til å gå skikkelig på tomgang. Har montert en APV 20x8 propell. Det er god effekt i motoren drar propellen til 7650 RPM og det er bra på den propellen. Men den vil ikke gå stabilt på mindre en 2300 RPM som er alt for høyt. Har har samme motor tidligere og den gikk stabilt på 1800 RPM. Denne er liksom helt mot normalt. Om jeg gir den mer på tomgangsnåla får jeg den til og gå med lavere turtall men da blir den så fet i lavre del av melomregistret at den blir ustabil og stopper der. Struper jeg inn på nåla må den ha enda mer turtall for og i det heletatt gå. Dette er liksom helt motsatt av hva jeg er vant med fra andre motorer. 2300 RPM er jo helt uakseptabel høy tomgang er jo nesten ikke mulig og få ned farten på flyet. Har prøvd med ny glødeplugg OS F og forskjellig drivstoff med fra 15 til 30% nitro men det same er det samme. Ble lit rådløs og lurer på om noen har noen ide og hva som kan være galt.

  • #2
    Jeg anbefaler deg å skippe hele nitrogreiene og gå for et skikkelig elektro oppsett! Det der griseriet der er ingenting å ha!

    Comment


    • #3
      Nei nå bruker jeg ikke neiellakk så sånset går det bra med nitro.

      Comment


      • #4
        Det er så femi med sånne svake nitrooppsett! I dag er det rå power og hardcore elektrooppsett som gjelder bardp! Du som ikke følger med vettu

        Comment


        • #5
          Nå er jeg ikke narkoman heller så trenger ikke slike hardcore elektrooppsett for ig ha det moro med modelfly. Men jeg er klar over at 90% av det som selges av modelfly er slike isopordotter med elektromotor.

          Comment


          • #6
            Regner med du skjønte ironien min, siden du fryktelig ofte må komme med slike kommentarer på tråder ang noe med elektromotor

            Comment


            • #7
              Prøv å justere ventilene. Sjekk også at innrør er tett over gasser. Tilslutt, rengjør gasser.
              Mvh.
              Rolv Leirro

              Comment


              • #8
                Regner med du skjønte ironien min, siden du fryktelig ofte må komme med slike kommentarer på tråder ang noe med elektromotor
                Joda ingen fare med det. Jeg jobber hele dagen med elektromotorer og frekvensomformere og derfor gidder jeg ikke ha det i de flyene jeg skal leke meg med på min fritid. For meg blir derfor den lille forbreningsmotoren en stor del av hobbyen.
                Last edited by bardp; 19-07-13, 19:23.

                Comment


                • #9
                  Prøv å justere ventilene. Sjekk også at innrør er tett over gasser. Tilslutt, rengjør gasser.
                  Ventilene er sjekket og er ok kjempebra kompresjon. Får vel pelle av forgasseren og ta en storrengjøring på den kan jo hende det ligger noe inerst i lavnåla som gjør at den ikke får fuel når trottelen dras langt ned.

                  Comment


                  • #10
                    Da har jeg hatt forgasseren i småbiter men det var ikke noe som helst av rusk i den. Det eneste som etter min mening ikke stemte helt var at sporet i det røret som drivstoffet kommer inn i (forstøves fra) pekte nesten helt ut mot siden, mener det skal peke ret inn mot innsuget. Har nå montert det slik å får teste i morgen om den er blitt bedre.

                    Comment


                    • #11
                      Tester motoren på nytt i dag men den var akurat som før. Skulle nesten tro den dro falskluft men alle pakninger og O ringer er helt fine.

                      Comment


                      • #12
                        Da går motoren endelig som et skudd. Ved nermere undersøkelse viste det seg at bakre veivlager ver dårlig. Byttet begge lagrene og motoren fikk en helt annen karakter går stabilt på 1700 RPM og drar nesten 7900 på fult med APV 20x8 propell. Var på stripa en tur i dag og fløy å den fungerte nydelig helt til bakre del og innmaten av eksospotta blåste av. Den stoppen heldigvis ikke så det gikk greit og lande men duverden for en lyd det ble sv den. Har bestilt my påtte så nå er det bare og vente til den ankommer.

                        Comment

                        Working...
                        X