Unconfigured Ad

Collapse

2 takt VS 4 takt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • strofe
    • Sep 2004
    • 249

2 takt VS 4 takt

Hei!
    Jeg skal kjøpe meg en U CAN DO 46. Motorvalget står mellom OS 50 SX
    eller OS 70 FS 2. Hva er mest driftssikkert av 2 takt og 4 takt? Hva bør jeg vite når jeg bestemmer hvilken motor jeg går for?
    Det er vel neppe bare lyden og prisen som skiller disse to.........?

Mvh Strofe
    Mvh
    Bent Andreassen

Harstad Modellflyklubb på Facebook
    http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Re: 2 takt VS 4 takt

Originally posted by strofe
    Hei!
    Jeg skal kjøpe meg en U CAN DO 46. Motorvalget står mellom OS 50 SX
    eller OS 70 FS 2. Hva er mest driftssikkert av 2 takt og 4 takt? Hva bør jeg vite når jeg bestemmer hvilken motor jeg går for?
    Det er vel neppe bare lyden og prisen som skiller disse to.........?

Mvh Strofe
    Begge er like driftsikre, det som skiller de to motorkonstuksjonene:

2 takter går med høyere turtall, stor ytelse og enkel vedlikehold, støyer mere.

4 takter går med høy dreiemoment og klarer å dra større propell enn 2 takter og drar lite fuel ca. 40 % mindre enn 2 takter og har flere deler enn 2 takter og krever ettersyn i ventiljustering. Tyngre enn 2 takter i samme størrelse. Yter ikke mye som 2 takter i samme motorstørrelsen. Støyer ikke mye og høres realistisk som full skala motor.
    Du må være sikker på at du gir den after run olje i sylinder og veivhuset mot rustutvikling i lagrene og ventiler/vippearmer etc... etter avsluttet flydag.

Jens Eirik

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Til 3D-maskin er 4-takter absolutt best! Stor propell og dreiemoment er saken.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• ofremmi
        • Sep 2002
        • 490

Hei
        Sånn for ordens skyld bør man vel sammenligne litt mere rettferdig, eller? Enten så bør man sammenligne en 2 og en 4-takt med samme vekt, eller med samme motorvolum. I så fall påstår jeg at to-takteren vinner både i toppytelse, dreiemoment og lydnivå. Om man mener lyden fra den ene varianten er mere 'behagelig' å høre på er an annen sak. Et par andre momenter :
        - Firetakterne har en noe mere direkte trottlerespons.
        - Firetakterne vibrerer betydelig mere.
        - For en som er vant med 2-takter kan en 4-takt være uvant/vanskelig å justere.
        Ola
        www.ofremmi.info

Comment

• MicroMac
          • Jan 2003
          • 632

Ett annet moment er prisen for de som bryr seg om slike bagateller
          En OS-SX50Ring koster hos Rotorsport 1578
          OS-FS70SII kommer på ca 2300

Vurderer du seriøst 2-takt, så synes jeg du skulle ta en titt på Irvine 53 også. Mye brukt totakter på 3D maskiner, portet for krefter litt ned i turtalls registeret. Samme pris som OS50SX
          mvh MM

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Originally posted by ofremmi
            Hei
            I så fall påstår jeg at to-takteren vinner både i toppytelse, dreiemoment og lydnivå.

- For en som er vant med 2-takter kan en 4-takt være uvant/vanskelig å justere.
            Ola
            Totakter kan ikke drive stor propell som 4 takter kan gjøre i samme størrelse, dvs at totakter har høy hk i forhold turtall samtidig synkende dreiemoment ved økende turtall, mens 4 takter har lavere hk i forhold til turtall og høy dreiemoment pga bedre sylinderfylling.

Hvis du tenker på OS Hanno spesial, så kjører de med større propell enn andre totakter i samme størrelse pga lang slaglengde (long stroke) som fører til større dreiemoment og bedre sylinderfylling uten problem drar stor propell.

Med litt trening finner en ut fort hvor enkelt er det å justere 4 takter.

Jens Eirik

Comment

• oisf3a
              • Jul 2003
              • 39

Finnes en god del eksempler på at det ofremmi skriver er riktig uten å at totaktere behøver å være long stroke.

Eksempelvis motorer laget for F3A-bruk :

OS140Rx totakt : typisk 7800 på 17-13 , drøyt 8000 på 17-12
              YS 140L 4-takt : typisk 8500 på 16-11.

Dette er de turtall de respektive motorene er designet for. Prøv å sette en 17-13 eller 17-12 på hvilken som helst 4-takter i denne størrelsen (eller opp til 180 for den sak skyld). Og bytt gjerne ut OSen med billigere totaktere som f.eks en ST2300. Tendensen er den samme, om enn ikke så tydelig som for OS'en.

Den nevnte YS'en vil neppe gå over 7300-7500 rpm med en 17-13 og deretter dø langsomt av overopphetning. Dreiemomentet ved disse moderate turtallene er derfor lavere for YSen.

Men nok om det... den evige diskusjonen om sammenheng mellom dreiemoment, effekt og turtall har en tendens til å utarte selv om sammenhengen jo er svært enkel ...
              hilsen

ois

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Jøsses
                Her spør en stakkar om hva som er best av en 50SX og en FS70 for å hale en bestemt 3D-modell rundt (i 3D??)

totakter har høy hk i forhold turtall samtidig synkende dreiemoment ved økende turtall, mens 4 takter har lavere hk i forhold til turtall og høy dreiemoment pga bedre sylinderfylling.

nevnte YS'en vil neppe gå over 7300-7500 rpm med en 17-13 og deretter dø langsomt av overopphetning.

Er dette svarene??? Fri og bevare meg for å "hjelpe" til.....

Comment

• OJ
                  • Mar 2004
                  • 178

Hei,

jeg har en 50SX i en Diamant NoLimit fra robbe. Den veier vel i overkant av 2 kg tenker jeg. Bruker 13x4Wide propell. Ikke noe problem å akselrere ut av en hover f.eks.

Veldig godt fornøyd, lettstartet og grei å ha med å gjøre!!

OJ
                  The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• strofe
                    • Sep 2004
                    • 249

Greit dette er jo iferd med å ta helt av
                    Takk for mange gode svar. Det kan se ut som jeg ender opp med en OS 70 FS.

Mvh Strofe
                    Mvh
                    Bent Andreassen

Comment

• Supra25
                      • Sep 2003
                      • 1825

Strofe,

Os 70 finnes jo i flere utgaver. Hvis det er Ultimate versjonen du har sett på så bør du lese litt på forumet her da den er litt kranglete i begynnelsen. Jeg vet du spesifiserte to forskjellige motorer, men det kan være verdt å ta en titt på Saito 72 og 82 også. Sistnevnte veier mindre og er sprekere enn OS 70 Ultimate. I tillegg har Saito motorene et godt lynne, for ikke å snakke om en deeeeilig lyd!
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Strofe: der må jeg si meg enig med Supra25 (for en gangs skyld). Vurderer du å kjøpe OS FS70 så sammenlign gjerne med Saito. Samme prisklassen omtrent men Saito er like gromt eller anelsen grommere! Hadde tatt Saito FA-82 jeg, uten tvil. Lettere og myye sterkere.

Comment

• strofe
                          • Sep 2004
                          • 249

Ok, jeg har jo ikke handlet enda. Så jeg må vel bare ta med Saito`n i vurderinga mi også.Man skal jo lytte til erfarne flyfolk sies det
                          Takk for tipset.

Mvh Strofe.
                          Mvh
                          Bent Andreassen

Comment

• strofe
                            • Sep 2004
                            • 249

Er det noen som kan tipse meg om greie nettsjapper som selger Saito?

Strofe.
                            Mvh
                            Bent Andreassen

Comment

• Supra25
                              • Sep 2003
                              • 1825

Her på berget har du Rcflight og Rotorsport. Over dammen har du f.eks. Chief Aircraft ( http://www.chiefaircraft.com/ )
                              Odd Sundet
                              http://www.imacnorge.no

Comment

Working...