Unconfigured Ad

Collapse

innkjøring av 4 takter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegardkvamme
    • Aug 2013
    • 11

innkjøring av 4 takter

har nettopp gått til innkjøp av en sc91 4 takter

håper noen kan fortelle meg enkelt og greit hvordan jeg skal kjøre inn motoren.
    finner ikke instruksjonen som var med motoren så håper noen kan hjelpe meg
    lurer også på om det går greit å bruke 15% nitro og 18% olje fuel på disse motorene?
  • Guest

#2 Unapproved
    Bruk O.S Motor sin veiledning, tror det er den glow fuel en som de fleste bruker ( 15% Nitro og 18%/20% Olje )
    Jeg har bare latt motoren gå på tomgang med litt mere fuel ett par tanker i begynnelsen.
    O.S. Engines Product Manuals

http://www.modellflynytt.no/thread11485.html

Comment

• Superstar40
      • Dec 2002
      • 1667

Fabrikantene har satt 18% olje fordi det ulike kvaliteter ute å går. Jero sin Aerosynth med 15 % nitro og 15 % olje er en knallbra fuel. Men på Rapicon så er det 18 % olje mener jeg. La motoren gå en tank på bakken på rik blanding og ikke begynn å justere tomgangs innstilling eller noe hvis den går sånn noenlunde greit og ikke sliter fra tomgang til fullgass.

Når du kjører på bakken så veksler du mellom tomgang, halv gass og full gass (i noen sekunder) til å begynne med. De første turene i lufta skal også være på den rike siden og så begynner du å magre gradvis, 1 - 2 knepp på fullgassnålen. Etter 10 turer er som regel motoren innkjørt og du kan sette tomgangsinnstilling og fullgassinnstillingen permanent. Lønner seg også å justere ventilene når motoren er innkjørt, mener at det skal være ca 0,1 mm klaring på de motorene på top dead center, men de er ikke så voldsomt kritiske på det punktet.

Propellvalg bør være noe lavere pitch til å begynne med i innkjøringsperioden.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...