Announcement

Collapse
No announcement yet.

Os 46la

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Os 46la

    Hei,

    Er ganske så fersk i gamet. Har et fly med OS 46LA motor i, som jeg aldri har startet. Kjøpte det brukt og har stått et år. Skulle prøve å starte det i dag, men fikk ikke start på den. Ville gå med en liten dram, men ikke fra tanken. Men etter å ha forsøkt en stund, så begynnte motoren å gå trått og tungt rundt. Tenkte kanskje det kunne være mye fuel i sylinderen, men tok ut glødepluggen og der var det ikke noe. Noen som vet hva det kan være?

  • #2
    Ikke så godt og si det kan jo bare ødelagte lagre disse er enkle både og få tak i og å skifte.

    Comment


    • #3
      EN OS LA-motor har ikke utskiftbare lagre (den har ikke kulelagre). Årsaken kan jo være litt av hvert. Når du forsøkte å starte den, hvordan gjorde du det, med å flippe propellen eller med elektrisk starter ? Hvor bor du, kanskje du kan møtes med en eller annen som kan hjelpe deg med det grunnleggende for å få dette i gang ?
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        Forsøkte med en elekrisk starter. Bor i Ski, utenfor Oslo. Så hvis disse lagrene er defekte, er det bare å hive motoren?

        Comment


        • #5
          Siden den gikk litt på dram, men ikke fra tanken så kan det være mange årsaker..
          Dersom denne har stått med litt rester av fuel i slanger, filter, gasser, klunk osv. så kan det bli skikkelig seigt.

          Jeg ville ha renset motoren/gasseren for seig gammel olje, gitt den nye slanger, filter og evt. ny klunk i tanken eller skiftet tanken om det er mye gammel moro i den. Funker med WD40 eller CRC 5-56 som "motor-rens" på gammel seig olje.
          Sjekk at pluggen er av riktig type og er OK, juster opp forgasser om nødvendig

          Comment


          • #6
            Sjekk slanger og tanken. Siden den ikke starter uten en liten dram så er det mye som tyder på at det er noe med fueltilførselen. At motoren går tregere etter hvert er vel fordi den ikke får fuel og derfor heller ikke smøring av sylinder. Metall mot metall er jo ikke akkurat uten friksjon.

            Det er ikke så mye aktivitet på Vingtor stripa i Kråkstad om dagen så det er vel ikke helt enkelt å få hjelp der. Skal til Rakkestad neste lørdag, kunne ha svippet innom deg og sett på dette på veg tilbake. Send meg en pm så kan vi gjøre en avtale.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Originally posted by Superstar40 View Post
              Sjekk slanger og tanken. Siden den ikke starter uten en liten dram så er det mye som tyder på at det er noe med fueltilførselen. At motoren går tregere etter hvert er vel fordi den ikke får fuel og derfor heller ikke smøring av sylinder. Metall mot metall er jo ikke akkurat uten friksjon.

              Det er ikke så mye aktivitet på Vingtor stripa i Kråkstad om dagen så det er vel ikke helt enkelt å få hjelp der. Skal til Rakkestad neste lørdag, kunne ha svippet innom deg og sett på dette på veg tilbake. Send meg en pm så kan vi gjøre en avtale.
              Takker for tips, skal se litt på det hvis tiden strekker til på kveldene denne uken. Skal være borte de neste helgene, så du skal få slippe å svippe innom. Men takker for tilbudet. Skal se om jeg får tittet litt på dette.

              Comment


              • #8
                Nå er motoren friskmeldt! Byttet alle fuelslangene og renset tanken. Går som tusan

                Comment


                • #9
                  Det var bra - det enkleste er ofte det beste!
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Funker det å kjøre bil-fuel på denne? Har bøttevis med Rapicon 25% Nitro / 9% Olje stående.

                    OS46LA + 25/9 altså. (Om det er sånn at den varer noen "år" mindre, så bryr jeg meg ikke om det)
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      Joda det funker fint men 25% nitro er nokk i meste laget og 9% olje i minste laget. Blan inn 1/4 rødsprit og tilsett mer olje så kan du bruke drivstoffet.

                      Comment


                      • #12
                        Svaret er mao. nei .. hehe.. Får kjøpe noe fuel til flyet også da.
                        Tenkte å få til litt trainer-action med kidsa
                        Tom I. Arntsen

                        Comment

                        Working...
                        X