Unconfigured Ad

Collapse

SC70FS-Hjelp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • palve
    • Dec 2004
    • 72

SC70FS-Hjelp

Jeg kjøpte en SC70FS, firetakter i dag. Manualen som medfølger er ubrukelig, og inneholder kun generell informasjon om innkjøring og forgasserjustering.
    Motoren har fire "nipler" for tilkopblinger, og jeg er usikker påom jeg har forstått disse riktig:

1. Nippel ved hoveddysenål: Dette er fuel inn fra tanken.
    2. Nippel på potta: Dette er overtrykk som ledes tilbake til tanken.
    3. Nippel på selve innsugsmanifolden.... Skal denne kobles til nr 4?
    4. som er en nippel nede på blokken, der støtstengene går opp?

Motoren har ikke noe "pumpesystem".

Har søkt, men finner ingen bedre manual på nettet.
    Pål
  • palve
    • Dec 2004
    • 72

Her er bilde av f..skapen...nippel nr 3 og 4 er synligepå hhv innsugsmanifold og nede til høyre for sylinderen.
    Attached Files
    Pål

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Hei, du skal kople slangen fra veivhuset (kamakselhuset) til manifolden.

En slik tilsvarende instruksjon kan du lese gjennom: http://www.osengines.com/manuals/fs-...i-p-manual.pdf

Men den er med pumpesystem...

og en annet instruksjon som du muligens kan sammenligne med SC motor: http://www.osengines.com/manuals/34000-manual.pdf
      Men den er uten slange mellom veivhus og manifold.

Denne kalles veivhusventilasjonslange og suger uforbrente gasser og forbrenner bort i forbrenningsrom..

Jens Eirik

Comment

• palve
        • Dec 2004
        • 72

Takk for svar - det ble mye slanger å holde styr på for en som kun har flydd 2 takt EKTE ARF...

Du har gitt meg gode svar tidligere, så jeg spør igjen - Motoren er tung å få start på med Chickenstick - vurderer å kjøpe elektrisk starter. Er dette så effektivt som det ser ut?

Herregud så deilig lyd det er i 4-takteren i forhold til den gamle .40 to-takteren !!
        Pål

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Flott at du fikk det til..

Store motorene er tunge å starte pga stor sylindervolum..

Ikke så nødenvendig å bruke starter, du kan prime motoren og slå propellen baklengs, så vil den tenne og gå riktig vei. Det har jeg gjort hver gang jeg startet store 4 taktere. De er faktisk lett å starte ved baklengs starting.

Jens Eirik

Comment

• palve
            • Dec 2004
            • 72

Nå har jeg skjønt at jeg ikke behøver elektrisk starter. Den starter nå på et vis, og det går suverent å flippe den baklengs - det føles faktisk "tryggere".

Men jeg får den ikke til å gå uten at glødepinnen henger på. Med en gang jeg fjerner den, så begynner den å gå ujevn, harker og hoster og stopper tilslutt. Den har ikke gått mer enn et par tanker ennå og jeg har kjørt den så fett som mulig (5 omdreininger ut på nåledysa). I tillegg henger motoren opp ned. Kan jeg forvente at den går lettere med magrere blanding, eller har jeg feil plugg (Jeg kjøpte en "standard-plugg-for-4-taktere)...
            Pål

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Hvis du bruker 4 takt pluggen, skal det ikke være noe problem. Du har hatt for mye fuel som gjør motoren sur og spytter mye olje/fuel ut av eksosen med mye røyk i tillegg. Lean ut til den går jevn uten harking og ikke heller rusing, så ta ut klypa etter du lar den varme opp en stund for den henger opp ned. Ikke rusing menes at du lar den gå i midt i området mellom fet og mager før den har fått tilpasset bevegelige deler.

Jeg hadde hatt Messerscmitt ME109 med opp ned SC 4 takter og jeg pleide å skru ut 1/2-1 tørn og primet litt før jeg startet opp og skrudde tilbake på plass hver gang.

Jens Eirik

Comment

• MicroMac
                • Jan 2003
                • 632

Støtter motorboy

5 omdr på hoveddysa høres hysterisk mye ut, greit at den ikke skal gå mager....ny motor og greier......men.
                Slik jeg ser det har ikke motoren sjans til og gå uten ekstra gløding.
                Den drukner i fuel.
                Jeg startet på ca 2 1/2 (SC120FS) og skrudde meg raskt ned til ca 1.5 nå ferdig innkjørt går den stabilt og flott på rett i overkant av 1 omdr.
                Dyseinnstillinger kan variere ganske mye fra motor til motor selv av samme type eller serie, men lell a gut
                Pluggen å bruke er OS F sikkert den du har også

Lykke til
                mvh MM

Comment

• palve
                  • Dec 2004
                  • 72

Originally posted by MicroMac
                  5 omdr på hoveddysa høres hysterisk mye ut
                  Jepp - Fyrte opp igjen, nå med 2 omdreininger ute - startet lett, blå eksos, hoster og harker uten glødepinne, men med turtall går det bedre. Satser på å tømme noen tanker på jevnt høyt turtall, og prøve finjustering etter dette...

Btw: Når jeg leser manualen til OS70FS, så ser denne 100% lik ut. Jeg klarer ikke å se noen forskjell på denne mot SC70'n jeg kjøpte. Er dette samme motoren?
                  Pål

Comment

• Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

Originally posted by palve
                    Btw: Når jeg leser manualen til OS70FS, så ser denne 100% lik ut. Jeg klarer ikke å se noen forskjell på denne mot SC70'n jeg kjøpte. Er dette samme motoren?
                    Godt at du fikk den til å gå uten klypa på... fortsett til innkjøring er avsluttet, så kan du leane ut, men ikke for tørrkjøring at du ikke ser at det kommer litt olje ut av eksospotta. Stempelringmotor trenger lengre innkjøring og passe fetere enn ABC motor.

Både ja og nei, disse deler passer sikkert ikke mot hverandre, for det er mest etterlikning, kopi av OS motor. Ellers virker de etter samme prinsipp altså som 4 takter..

Jens Eirik

Comment

Working...