Unconfigured Ad

Collapse

Sliping av ventiler på 4-takter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beinet
    • Apr 2004
    • 117

    #1

    Sliping av ventiler på 4-takter

    Hei!

    Jeg har en OS 70FS firetakter som nå er plukket ned for en liten overhaling etter et kraftigere møte med moder jord. Alle lagre er byttet, veivaksle er byttet (ble skeiv) og alt er blåst reint og ser bra ut. Spørsmålet mitt er om det er vanlig å slipe ventilsetene på samme måte som på en bilmotor med slipepasta på ventilsetene? Har hørt om noen som har brukt tannkrem for røykere til dette formålet. Noen som har vært borti dette før?
    Mine Modeller:
    Dynaflite Spitfire - 40 size
    Great planes Tracer 40 m/retract (til salgs)
    Meserschmit BF109E - 60 size (Halvferdig fra scratch)
    Calypso 60
    Corsair, dogfigth size
    Great planes piper cub (Treferdig)
    DeHaviland DH88 Comet (Påbegynt scratch prosjekt)
    Top Flite P40 Warhauk (Byggesett i eske)
    Pilot Seduction 25 (Treferdig)
    Pilot Cap 10 (Treferdig)
    Great planes Super sportser 60 (Byggesett i eske)
    Great planes Ultra sport 40 (Flyr meget godt! Anbefales)
    + noen til
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

    #2
    Re: Sliping av ventiler på 4-takter

    Jeg har gjort med min Magnum FS52 XL, den var ny motor med utett eksosventil. Slipte ventilene og fått høyere kompresjon. Fikk vite at det forekom noe ganger hos Magnum 4 taktere med utett eksosventil..

    Hvis det er utette ventiler, skal du slipe ventiler. Drypp litt fuel i kanaler og drei motoren under kompresjon, hvis det bobler, så er den ventilen utett.

    Skaff fin slipepasta hos maskinforretning og træ 2-3 cm lang silikonslangen på toppen av ventilstammen og den andre enden av silikonslangen trær du over 5 cm lang 3 mm pianotråd. Påfør slipepasta sparsomt på ventilsete. Dra pianotråd lett samtidig roterer du begge veier ventilen inntil slipende følelse er borte. Vask ventilene, topplokket og sjekk at de er tette.

    Jens Eirik

    Comment

    Working...