Unconfigured Ad

Collapse

Nitro på 2 og 4 takt, samt størrelse på motor...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ulven
    • Jun 2002
    • 451

Nitro på 2 og 4 takt, samt størrelse på motor...

Hei,
    Dette er ikke en diskusjon om hvilken fuel type som brukes, men mer heller om prosenten med nitro i forhold til størrelse på motoren.

Hvor mye nitro skal man bruke på dem forskjellige motorene.
    Vet at det er forskjell på 2- og 4- takt, men det er vel litt forskjell på størrelsen også.. f.eks en 52 4-takt, den trenger vel mer nitro enn en 150 4-takt, eller?

Er det en slags grense om at man bruker 15% nitro på motorer under 52 motorer i 4-takt, og under 50 motorer i 2-takt.
    For så bruke 10% nitro på motorer større enn det igjen?

Har endel motorer liggende på hylla og har flydd så mye bensin i det siste at jeg har kommet litt ut av dette med nitro, noen som kan klare opp litt i dette tro?

Tror også endel nybegynnere kunne trengt en slags grov "skisse" til hvor mye nitro skal motoren bruke...
    Det finnes en slags "grov" liste over propeller vet jeg, men fuel har jeg aldri sett noe til (ikke som jeg husker i hvertfall).
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc
  • Extra 300s
    • Mar 2004
    • 274

Det kommer vel ann på hvem som har produsert motoren det? For eksempel på min Rossi 40 skal jeg i følge produsenten bruke 0-5%, mens en SC eller OS 40 kan godt gå på 15%.
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII

Comment

• Ulven
      • Jun 2002
      • 451

ok, så om en skal skrive en liste så må man definere opp i modellene også ja.. hmm.. skjønner..
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

For å ta i bruk av nitro avhenger av at noen modellmotor har krav på nitro f.eks 4 taktere og småmotorene krever ofte høyere nitro for å klare å yte og forbedre tomgangen. Europeiske modellmotormerker krever ikke mye nitro i fuelen som f.eks Laser 4 takter trenger ikke noe hele tatt eller opptil 5% nitro.. pga kompresjonforhold er høyere enn asiatiske og amerikanske modellmotorene som har behov for høyere nitro.

Se på f.eks modellfly klarer å fly raskere med fuel uten nitro (FAI fuel 80%methanol/20%castorolje) og motorene er velltrimmet enn disse du skaffer gjennom forhandlere.

Jens Eirik

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Mener å huske at også Webra anbefaler å kjøre motorene u-nitrert...
          Mens YS anbefaler MINST 15% nitro på den jeg bruker for tida, og vi kjører nå på 30% nitro for å toppe effekten.
          Vet at en del piloter kun kjører med en type fuel på alt av motorer for å gjøre det enkelt, nemlig 15/15. Duger på det meste.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flue
            • Oct 2003
            • 902

Jepp. De fleste konkuranse pilotene i klubben (og meg) kjører på 15/15 Aerosave. Fungerer på alt fra 40 til 140 motorer (særlig OS 2 taktere det er snak om her tror jeg).
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

Comment

Working...