Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gammel fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammel fuel

    Noen som vet hvor lenge fuel holder seg?

  • #2
    Uåpnet og med syntetisk olje så holder den i mange år. Det var i gamle dager når man brukte ricin olje at man fikk problemer med at fuelen ble dårlig ved lagring. Kjører nå på fuel som er minst 5 år gammel og YS motoren funker like bra.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Har flydd med fuel som er minimum 10 år. Går det og hvis du har en snill motor. På den annen side kan det krangle til hvis du har en motor som ikke takler det. Fyll opp en tank og ta en motorkjøring på bakken så ser du hvordan det går. Funker det er det jo bare å prøve å fly med det. Bare vær forberedt på deadstick landinger ��

      Comment


      • #4
        Dette bekrefter vel min erfaring. Har ikke merket noen forskjell selv om fuelen har vær fire-fem år gammel. Men det var en diskusjon her med noen som mente at fuel fra i fjor bare vår å hive.

        Comment


        • #5
          som de over sier.. det er avhengig av både fuel og motor.. har erfart det samme selv. I tillegg er det avhengig av om kannene har vært åpnet mye, og så satt til lagring osv.. for nitro kan vel dampe vekk, etter det jeg har hørt.
          På den annen side så er ikke fuel det som er den største kostnaden med denne hobbyen.. så det koster ikke skjorta for en ny kanne om jeg må kassere gammel fuel. Det er i hvertfall kjipt å oppdage det i lufta.
          __________________________________________________ ___
          Jørn Kaasbøll
          Scale Warbirds of Norway

          Comment


          • #6
            Alltid nyttig å kunne lande deadstick, blir god trening��

            Comment


            • #7
              Tror nok ikke gammel fuel er årsak til dead stick. Det skyldes nok oftest for mager (lean) innstilling på motoren, dårlig/tette filter i fuel systemet og defekt glow plugg. Men alltid greit å ha noe å skylde på
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Kan nok skylde på gammel fuel ja. Metanolen er hygroskopisk, dvs. Den trekker til seg fuktighet fra lufta. Når fuktinnholdet blir stort nok går det dårlig....

                Comment


                • #9
                  Er på hytta nå og har akkurat fløyet to turer med en Saito 115 og fuel fra 2008 funka helt utmerket. Hadde egentlig tegt å kaste den fuelen men måte bare teste om den var brukbar og det var den, er det vel bare å bruke den opp da.

                  Comment


                  • #10
                    Så lenge det står lufttett så har moderne fuel lengre holdbarhetstid enn deg, for å si det sånn.
                    Propellen skal være på toppen!
                    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                    Comment


                    • #11
                      Før i tiden så levret/klumpet oljen seg om den ble virkelig gammel, det skjer ikke med syntet-oljen som har blitt brukt i mange år nå.
                      Har brukt 11 år gammel fuel på både to og firetakter, og det gikk greit det.

                      Comment


                      • #12
                        Hygrosopisk var ordet, ja.. Men .. som jeg sa.. fuel er forholdsvis billig, opp mot hvor mye jeg flyr og den gleden har av det.. Da kan jeg kassere en del fuel for å vite at det ihvertfall ikke er DER, det "knipes" inn
                        __________________________________________________ ___
                        Jørn Kaasbøll
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment

                        Working...
                        X