Unconfigured Ad

Collapse

Gamle diesel og fuel motorer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morten
    • Apr 2002
    • 386

    #1

    Gamle diesel og fuel motorer

    Hei

    Jeg har kommet over et "parti" på ca.20 stk gamle fuel og diesel motorer i orginal embalasje, det kan se ut som om de eldste er fra ca 1940-45 ( ? ).
    Det er endel av motorene som aldri har vært startet.

    Har dette noe verdi ?
    er det noen som kjenner noen som kunne vært interessert i kjøpe en slik samling?

    Jeg har selv ikke interesse av å beholde disse, derfor ønsker jeg å selge slik at de blir tatt vare på av noen med interesse for gamle motorer

    det er forskjellige motorstørrelser fra 0,5ccm til 10 ccm

    Noen som vet ?


    Mvh
    Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


  • olle
    • May 2002
    • 708

    #2
    Hvilket fabrikat?

    Comment

    • Isak
      • Apr 2004
      • 680

      #3
      Tja, høres ikke helt dumt ut for min del i allefall.. Spørs jo helt på hva du har tenkt til pris på dette da ?

      Kunne med fordel ha skrevet opp eksakt hva slags motorer du har i første omgang?

      Sikkert flere her inne på forumet som har en aldri så liten innteresse for gamle motorer, eller hva motorboy ? spesielt diesel kanskje
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment

      • Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

        #4
        Kan du legge ut bilder av disse motorene eller motormerker, så kanskje jeg kan finne ut hvilket år de kom fra, Tror ikke de er fra 1940-45 mest sannsynnlig fra 1950 årene og framover..

        Se på motoren min ( http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=2883 ) som jeg har laget, denne konstruksjon er før 1950 årene med løs sylinder og kjølekappe utenpå sylinder og stempelstyrt porting og lang slaglengde.. Altså motoren er satt sammen av flere deler enn senere modeller som er mer kompakte etter 1950 årene..

        Jens Eirik

        Comment

        • Morten
          • Apr 2002
          • 386

          #5
          Oy, dette var bra respons

          Det kom egentlig litt uventet på at interessen var så pass stor

          Jeg skal skrive opp hvilken motor typer og størrelse det er ( jeg talte over, og det 25 stk )


          mvh
          Morten
          - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
          - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
          - Krill Avanti S m/ATJ220SV
          - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


          Comment

          • Morten
            • Apr 2002
            • 386

            #6
            Heisann.

            Her er listen over motorene :

            Webra winner Diesel 2,46 ccm
            Davis Charlton & co 3,5 cc diesel
            E.D Diesel Mark IV 3,46 cc
            Merco multispeed 49
            Super tigre G20/15
            ETA 15 2,48 cc diesel
            Mc Coy 29
            Graupner 20 3,27 ccm
            OS Max 35
            Webra Mach II
            Thimble-Drome .09 cox
            Thimble-Drome .15 cox
            Enya 09
            Enya 15 DII
            Enya 35-II
            Allbone Dart 0,5 cc Diesel
            Allbone Spitfire 1cc Diesel
            E.D MK.I 1cc
            E.D Diesel Mark I
            Maco .09
            Mighty Midget
            Veco Engine 45
            Veco Engine GP-19
            Veco Engine 19
            Enya 60-4C


            Alle motorene ligger i orginal embalasjen og de fleste følger det med manual til også

            For bilder send en mail til:
            mrasm@broadpark.no

            ( jeg vet ikke hvordan jeg legger ut bilder på forumet )


            Mvh
            Morten
            - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
            - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
            - Krill Avanti S m/ATJ220SV
            - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


            Comment

            • Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

              #7
              Jeg ser de fleste motorene er produsert mellom 1950-60 årene.

              Sjekk verdien på disse modellmotorene hos: http://www.bamopro.co.uk/books/books.asp , de har verdi som du kan tjene på.

              Kjører du eldre glowmotorene med moderne fuel som inneholder syntetisk olje, så vil de bli ruinert. De krever minst 20% castorolje pga sylinder/stempel er av stål/støpejern.

              Jens Eirik

              Comment

              • MicroMac
                • Jan 2003
                • 632

                #8
                Hmm En av de får nesten frem en vemodig liten tåre i øyekroken
                Mine første opplevelser med modellfly skjedde nettop med en
                E.D Diesel Mark IV 3,46 cc.
                Forøvrig beskrevet i ett sentimentalt øyeblikk ett annet sted på forumet.

                Fars øyesten har dessverre forsvunnet i løpet av årene sammen med flykroppen. Det eneste som er igjen er naftaflaska, esken E.D en lå i + vingen.
                Skal jeg råtippe så tror jeg den ble kjøpt i 56-57.
                mvh MM

                Comment

                Working...