Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt snau propellaksel,trenger råd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litt snau propellaksel,trenger råd

    Hei!

    Driver med avsluttende arbeid på en bensinmodell.
    Skal ha en aluminiums-spinner på den, og bakveggen er ganske tykk, det samme er Hub´n på 3-bladers propellen jeg ønsker å bruke.

    Men... det blir ikke så mye igjen av akselen utenfor propell-hub'n, om jeg skal bruke den tykke originalskiva som følger motoren, så snakker vi bare ca. 5mm igjen med aksel til å skru mutteren i....
    Dropper jeg skiva så går propellaksel og ytterkant av mutteren kant i kant med propellen på.

    Ca. 5 mm igjen med gjenget aksel er vel litt snaut å skru mutteren på? (dersom jeg har på den tykke skiva).
    Er det bedre å droppe den original-skiva, og heller sette på en "vanlig" tannskive eller liknende?
    Ved sistnevnte løsning, så er det i hvert fall slik at hele mutterens dybde vil være i bruk, spørsmålet er om propellen kommer til å sitte?

    Det skal sies at det er riller i spinnerens alu bakplate, og jeg skal bruke senterskrue til spinneren.

  • #2
    Hei!

    Litt mere info om motor hadde vært greit, men jeg kan prøve å gi råd på generelt grunnlag.

    Du MÅ ha skive mellom mutter og propell. Er akslingen for kort finnes det spesielle skiver med større hull, og en mutter som er rund nederst slik at den går igjennom hullet i skiven og vanlig sekskant ytterst. Det gjør at den har feste i alle gjengene fra propellnavet og helt ut.

    Tru-turn har noen varianter, likeså O.S og Saito til sine motorer.

    Jeg vet jeg er dårlig til å forklare, får det bevist hver gang jeg skal hjelpe guttungen med leksene, men jeg håper du forstår hva jeg mener.

    P.S
    Jeg har en slik mutter og skive som passer MVVS med 10 mm aksling liggende.
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Hei!

      Takk for svar! akkurat hva jeg trenger , og jeg skjønte hva du mente så forklaringen var god nok den
      Sånn som dette f. eks. eller denne som ikke har konisk "flens". akslingen på min er vel 8mm mener jeg.
      Men da skal dette ordne seg det! igjen takk for hjelpen- problem solved!


      Last edited by SmurfAir; 20-09-15, 19:59.

      Comment


      • #4
        Flott!
        Bare hyggelig å hjelpe.
        Mvh
        Gunnar Børseth

        I might not be very good, but I'm fun to watch.

        Comment

        Working...
        X