Unconfigured Ad

Collapse

Sylinder og stempel plass til fyrstikkeske..

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

    #1

    Sylinder og stempel plass til fyrstikkeske..

    Forrige innlegget viste jeg dere jeg lagde min 3.05 ccm dieselmotor før jul og nå lager jeg en enda mindre modellmotor på 0.5 ccm.. se på bildet av motordeler..

    Jens Eirik
    Attached Files
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #2
    kjempemorsomt. hva bruker du til materiale i sylinder og stempel?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

      #3
      Har du laget den sylinderforinga med spylekanaler selv???
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

        #4
        Originally posted by joo
        Har du laget den sylinderforinga med spylekanaler selv???
        Ja, jeg har laget alle deler. Sylinder av stål og stempel av støpejern.
        Brukte mye tid på å file ut alle porter på sylinderforingen med nålefil og lappet sylinderen og stempelet varsomt tilfelle det skulle bli mislykket, tilslutt gikk det bra. Neste vanskeligheten er det å presse stempelbolten fast på stempel. Stempelbolten skal ikke være løs i stempelet pga manglende plast eller bronse på begge ender av stempelbolten pga størrelse.

        Veivhuset freste og filte jeg ut av massiv 4 kant aluminiumstang 45x45 cm.

        Jens Eirik

        Comment

        • tyor
          • Mar 2005
          • 9757

          #5
          Kjempe bra. du må legge ut fortsettelsen på dette prosjektet helt til motoren går hehe
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment

          • Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

            #6
            Jeg har gjort motoren nesten ferdig unntatt forgasseren. Den trengte noen dråper dieselfuel for å kjøre en stund før veivhuset gikk tom for drivstoffet, alt virket. Skal ta foto av motoren mens den går etter jeg har laget forgasser.

            Det tok tid å lage kjølekappe, ødela 2 ganger mens jeg lagde kjølefinner og den 3. gikk det bra tilslutt . Boret og gjenget M2 gjenger til 4 M2x 20mm skruer for kjølekappe og sylinderforing. Presset bronselager i veivhuset og boret+brotsjet. Laget kompresjonskrue av M4 skrue. Laget baklokk med O-ring, trengte ikke å gjenge opp for å skru baklokket, kun presset på plass. Baklokket spratt ikke ut mens motoren gikk. Laget råden av 3 mm duraluminium list og presset stempelbolt fast på råden sammen med stempelet. Laget propellmedbringer i messing og spinner i aluminium.

            Boring: 7.5 mm
            Slaglengde: 11.2

            Jens Eirik
            Attached Files

            Comment

            • Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

              #7
              Jeg har laget forgasser og fått motoren komplett. Så kjørte jeg motoren på testbenk. Etter jeg startet motoren og stilt på rik fuel. så kom det mørk metallglinsende olje ut av eksosportene i ca 1 minutt før det begynte å klarne etterhvert til det kom ren olje hele tiden, da var motoren ferdiginnkjørt etter 30 minutter. Jeg så på tanken, det tok så laaaaang tid å bruke opp fuelen som jeg hadde fylt opp 1/3 i 4 oz. tank Motoren duret så fint og lett å stille inn og lett å starte. Det var nesten ikke mye varme ut av motoren.

              Jens Eirik
              Attached Files

              Comment

              • tyor
                • Mar 2005
                • 9757

                #8
                kjempe tøft . hvor mye vil en slik motor dra? blir det omtrent som en 0.49COX for eksempel?
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                • Alfalfa
                  • Jul 2002
                  • 988

                  #9
                  Nææh!! Stilig!

                  Knøttings! Ikke akkurat noe for TOC-kjærrer m.a.o...

                  Når starter serieproduksjon?

                  Comment

                  • Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

                    #10
                    Originally posted by tyor
                    kjempe tøft . hvor mye vil en slik motor dra? blir det omtrent som en 0.49COX for eksempel?
                    Den har ikke samme egenskaper som Cox 0.49 (0.8 ccm) da den er designet som long stroke og drar store propeller som f.eks 7x4 eller 6x5 og går mellom 6000 og 12000 o/min mens Cox motor raser avsted ved 17000 med mindre propell som 6x5 eller 5x5.

                    Min motor er designet for friflukt modeller eller med mikro r/c annlegget i tillegg, passer fint i små arealer som f.eks i fotballbane, park etc bare hvis modellen er utstyrt med r/c.. I tillegg varer de lengre i flytid..

                    Originally posted by Alfalfa
                    Nææh!! Stilig!

                    Knøttings! Ikke akkurat noe for TOC-kjærrer m.a.o...

                    Når starter serieproduksjon?
                    Har ikke tenkt på serieproduksjon, mest som hobbyfinmekaniker. Jeg liker å lage modellmotor med mine hender istedenfor moderne CNC maskiner. Man får fin opplevelse og lage ting som går ordentlig..

                    Se på bildet av verktøy som er brukt, jeg lagde 2 fres av høylegert stål, den store fres brukt til å fjerne material i veivhuset slik jeg fikk plass til råden, den lille fres brukte jeg til å lage spylekanal i veivhuset. Den store runde verktøy med hull litt utenfor sentrum med splitt brukte jeg til å spenne opp veivakselen og dreid veivtappen mens verktøyet ble hold fast på chucken. 4 mm pianotråd brukte jeg til å dreie innvendige deler (3 kant eller annet form hardmetall er ubrukelig til denne formålet i miniatyrdeler , kun hurtigstål, verktøystål eller herdet sølvstål kan man forme til ønsket form og størrelse til bestemt formål).
                    Stillbar brotsj til bronselager i veivhuset slik jeg kunne justere til ønsket størrelse og brotsje opp og prøve veivakselen i lageret hver gang slik den passer akkurat til målet uten slakk, innkjøring sørger for lagerklaringen kommer til riktig størrelse.

                    Den andre bildet av forgasser, jeg har brukt mye tid på å lage spreder med innvendig og utvendig gjenger, både M2 og M3. Ødela den første spreder da boret på 0.5 mm brakk inne i sprederen pga seig messing ut fra langsponet messingspon. Laget på nytt og fått boret varsomt inne i sprederen med olje tilstede for sikker skyld. Dysenål laget av M2 og spissen slipt med Dremel kappskive mens dysenåla roterte på dreiebenken, så jeg fikk en fin spiss dysenål og polert med fin sandpapir nr. 600. Forgasserdiameter er på 3.5mm. Forgasseren er festet med M6 gjenge og låsmutter, kan også dreies til ønsket stilling hvor dysenåla skal være opp, side eller ned. Jeg har latt en ekstra gjenget del i nederste av sprederen slik jeg kan feste egen tank med slange innvendig med skive og M3 mutter, sånn jeg behøver ikke å innstallere tank inne i flyet . Jeg har montert reguleringshjulet på toppen av dysenåla istedenfor den bøyde delen som vist i andre bilder i forrige innlegget.

                    Jens Eirik
                    Attached Files

                    Comment

                    Working...