Unconfigured Ad

Collapse

Plassering av trykknippel.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tally-ho
    • Apr 2002
    • 219

    #1

    Plassering av trykknippel.

    Jeg skal montere en trykknippel på en OS160FX for bruk av Perry pumpe. I beskrivelsen står det at nippelen skal være mitt i baklokket. Dette er ikke mulig på OS160 men det er god plass på sidene. Vil dette ha noen praktisk betydning?
    Attached Files
    Mvh
    Lars Erik Arntsen
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #2
    nå er ikke jeg noen motor ekspert men kan ikke si at jeg tror det skulle ha så stor betydning. men du kan jo prøv å få den så nerme midten som mulig.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

      #3
      Du kan bore et hull midt på en av festeøre på veivhuset og gjenge opp gjenger for trykknippelen. da hullet står midt i veivhuset og det er mye materiale i festeørene at de holder.

      Jens Eirik

      Comment

      • Supra25
        • Sep 2003
        • 1825

        #4
        Det aller enkleste er å bore opp f.eks. det øvre venstre festet sett bakfra på baklokket. Bor det tvers igjennom, men pass på å ikke skade gjengene! Kjøp så en trykknippel til OS 140FI ( http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXWY11&P=7 ).

        Før du borer noe i det hele tatt så plukk motoren HELT fra hverandre (ink. baklager) slik at du ikke får noe metallspon på steder der det IKKE hører hjemme... Etter boring er det bare å montere sammen motoren som vanlig og i stedet for å bruke umbrakoskruen i det hullet du har boret opp så bruker du trykknippelen. Husk Locktite!

        Dette er mye enklere enn å drive å bore opp og gjenge i baklokket eller veivhus.
        Attached Files
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment

        • joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

          #5
          Øhh, hmm....
          Er ikke den runde derten i indre nedre del av baklokket beregnet på nippel-montasje???
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          • Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

            #6
            Originally posted by joo
            Øhh, hmm....
            Er ikke den runde derten i indre nedre del av baklokket beregnet på nippel-montasje???
            Problemmet er at olje/fuelrester kan fylle opp i pumpen som vi ikke ønsker pumpen skal slutte å virke, så derfor skal nippelen være høyere enn bunnen.

            Jens Eirik

            Comment

            • Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

              #7
              Når jeg bytta motor nå så monterte jeg nippelen slik som jeg beskrev i forrige innlegg. På forrige var den montert en del lavere i baklokket. Motorene er/var identiske, men jeg må si at opplegget fungerer bedre nå som nippelen sitter høyere. Hadde store problemer før med fusk og kast av propell på topp, noe som var langt fra artig.
              Hadde de første turene i går etter motorskifte og alt virker nå så meget bedre.

              Dessuten..som nevnt..så er det jo bare SÅ mye enklere å sette nippel i baklokkfestet enn å måtte gjenge opp sjæl (sånn rent bortsett fra at man må plukke motoren fra hverandre, men dette er gjort fort og kan jo være greit uansett for å få tatt en titt).

              Liten tilleggsopplysning om 160'n. Dette har vært oppe tidligere også, men man må regne med relativt hyppige lagerskifter på denne motoren. Kanskje maks 40-50 turer. Så snart man hører at lageret begynner å klage er det bare å skifte. Nye fås hos smk.no og koster ikke all verden. Ikke kjøp de rustfrie da disse er dyrere og ikke varer noe lengre uansett.

              Videre så lønner det seg å bruke OS F plugg og shimse opp toppen med en til to ekstra pakninger (fås fra NM). Dette kombinerte med f.eks. Greve potte gir en mye smoothere motor.

              Ellers er det en fin og driftssikker motor som stort sett går som ei klokke så lenge man er snill med den.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment

              • Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

                #8
                Originally posted by Supra25
                Ikke kjøp de rustfrie da disse er dyrere og ikke varer noe lengre uansett.
                For å utrykke klart, rustfrie kulelagre er for bløte i forhold til høylegerte stål kulelagre.

                Jens Eirik

                Comment

                • Tally-ho
                  • Apr 2002
                  • 219

                  #9
                  Takk for meget bra svar.
                  Blir nok å statse på orginal OS nippel i festehullet. Synd jeg ikke undersøkte dette før jeg bestillte motoren. Ekstra topp pakninger og F plugg fikk jeg sammen med motoren.
                  Mvh
                  Lars Erik Arntsen

                  Comment

                  • MicroMac
                    • Jan 2003
                    • 632

                    #10
                    Originally posted by Supra25
                    Liten tilleggsopplysning om 160'n. Dette har vært oppe tidligere også, men man må regne med relativt hyppige lagerskifter på denne motoren. Kanskje maks 40-50 turer. Så snart man hører at lageret begynner å klage er det bare å skifte. Nye fås hos smk.no og koster ikke all verden. Ikke kjøp de rustfrie da disse er dyrere og ikke varer noe lengre uansett.

                    Ellers er det en fin og driftssikker motor som stort sett går som ei klokke så lenge man er snill med den.
                    Hmm....Kan da umulig være riktig. Og slikt slipper OS unna med, skulle vært en annen motor produsent.... 300kr+- i lagere og en times skruing hver førtiende tur. Vet det har vært lagerproblemer med 140RX også, der bør såvidt jeg vet lagere fra F1 versonen benyttes som erstatning.
                    Nå har jeg hørt rykter om at OS har begynt og gjøre sine hoser grønne hos Irvine.
                    Starter herved aksjonen: Irvine fri for OS infiserte deler
                    mvh MM

                    Comment

                    • Supra25
                      • Sep 2003
                      • 1825

                      #11
                      MM...en ting er lageret som sitter i, men det samme skjer med lager man kjøper og setter inn i ettertid(uoriginalt). Kan neppe klandre OS for det! Jeg har hatt to (har en nå) av disse og bytte lager i begge to. En jeg kjenner bruker også disse motorene i et par patternkjerrer (i likhet med meg) og det var faktisk han som tallfestet lagerskifte (40-50 turer). 50 turer med en 160 er fort 25 liter fuel, så det går jo en bra stund uansett da.
                      Uansett så er 200 spenn pr. 50. tur en grei vedlikeholdskostnad for meg. Det er jo ingen regel som sier at lagera går så fort hele tida, men jeg bytter heller før enn etterpå. Motorene er helt kanon og superstabile i drift. Det er jo det viktigste!
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment

                      • Extra 300s
                        • Mar 2004
                        • 274

                        #12
                        MM...en ting er lageret som sitter i, men det samme skjer med lager man kjøper og setter inn i ettertid(uoriginalt). Kan neppe klandre OS for det!
                        Kan man ikke klandre OS for det???? Hvem skal man klandre da

                        Da må det jo være noe feil med konstruksjonen på motoren da, hvis ettermarked-lager ryker etter en stund og. Da hadde jeg jaggu klandra OS hvis motoren hadde vert min.
                        Align T-Rex 450
                        Fizza elektrofly
                        JR 9xII

                        Comment

                        • RGJ
                          • Jul 2004
                          • 922

                          #13
                          lagre !

                          bruk litt crc eller VD40 etter endt dag!
                          kjør motoren tørr og sprøyt inn dette hjelper en del på rust problematikken ...
                          skulle jeg hatt ut motoren etter 50 turer hadde jeg syns det hadde vært veldig dårlig kjører selv 140 RX og bruker rust frie lagre fra SKF de holder lengre en det mine er fra fjor høst og har nå ca 150 turer ..like fin ennå!
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment

                          Working...