Unconfigured Ad

Collapse

Et par "dumme" spm...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cessnaknuseren
    • Mar 2005
    • 561

Re: motorvalg

Originally posted by peterha

jeg har flydd siden i vinter og regner meg som nybynner. Men jeg har ett godt råd å komme med.

Hvis du vil ut å fly så fort som mulig og ikke har så peil på motor så IKKE kjøp sc motor. det gjorde jeg og jeg holdt på å gi opp hele sporten. Fikk imidlertid lånt en os 46 la av en i klubben og den var aldrig noe problem..

Sikkert mange som er uenig med meg men dette er da min erfaring,
    Helt enig.

Jeg har Ca: 10 motorer av foskjellige fabrikater (2T).
    Det er to av mine motorer som skiller seg ut med lite støy og enkel justering, og det er OS 40 La og 46 La.
    Jeg annbefaler varm disse for nybegynnere.

Cessnaknuseren.
    Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• -Exlex-
      Forhandler
      • Nov 2003
      • 793

Originally posted by Cessnaknuseren
      Originally posted by peterha

jeg har flydd siden i vinter og regner meg som nybynner. Men jeg har ett godt råd å komme med.

Hvis du vil ut å fly så fort som mulig og ikke har så peil på motor så IKKE kjøp sc motor. det gjorde jeg og jeg holdt på å gi opp hele sporten. Fikk imidlertid lånt en os 46 la av en i klubben og den var aldrig noe problem..

Sikkert mange som er uenig med meg men dette er da min erfaring,
      Helt enig.

Jeg har Ca: 10 motorer av foskjellige fabrikater (2T).
      Det er to av mine motorer som skiller seg ut med lite støy og enkel justering, og det er OS 40 La og 46 La.
      Jeg annbefaler varm disse for nybegynnere.

Cessnaknuseren.
      Sc er IKKE et dårlig valg mener jeg ... har flere SC motorer i forskjellige størrelser, og kan ikke si at de hverken bråker mer eller er noe vanskeligere å ha med å gjøre en OS, Rossi, ASP for å nevne noen av de andre merkene jeg har.
      Har man problemer med helt nye motorer , er det som regel justering, riktig pluggvalg osv , noe som man må få erfaring med. Derfor er det kjekt å melde seg inn i en klubb , så kan man få hjelp av litt mere erfarne "glow motor operatører".

Det hele står hovedsaklig på riktig propellvalg når det gjelder støy på "standard motorer".

-Exlex-

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

har selv en sc40 og en asp61(den ligger forøverig på havetsbunn etter sjøstevnet i dag ) men har ikke hatt noe problem med noen av de. bortsett fra når jeg monterte asp oppned i en carosel. da var den vrang.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• Cessnaknuseren
          • Mar 2005
          • 561

Originally posted by -Exlex-

Sc er IKKE et dårlig valg mener jeg ... har flere SC motorer i forskjellige størrelser, og kan ikke si at de hverken bråker mer eller er noe vanskeligere å ha med å gjøre en OS, Rossi, ASP for å nevne noen av de andre merkene jeg har.
          Har man problemer med helt nye motorer , er det som regel justering, riktig pluggvalg osv , noe som man må få erfaring med. Derfor er det kjekt å melde seg inn i en klubb , så kan man få hjelp av litt mere erfarne "glow motor operatører".

Det hele står hovedsaklig på riktig propellvalg når det gjelder støy på "standard motorer".

-Exlex-

Helt enig i att Sc ikke er dårlig motor, men En Sc 46 har 1000 Omdr/Min.
          høyere toppturtall enn en A6 La, så kviningen blir noe mer "intens" på Sc`n.
          Men som du sier så har propellvalget mye å si på støyen.

Cessnaknuseren.
          Cessnaknuseren
          Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Originally posted by Cessnaknuseren
            Helt enig i att Sc ikke er dårlig motor, men En Sc 46 har 1000 Omdr/Min.
            høyere toppturtall enn en A6 La, så kviningen blir noe mer "intens" på Sc`n.
            Men som du sier så har propellvalget mye å si på støyen.

Cessnaknuseren.
            Ikke glem at OS 46LA har bronselager og har større friksjon så den går ikke fortere. Det har alle SC motorene kulelager og løper lettere og har bedre effekt enn glidelager motor.

Bare tøv at SC motor er dårlig, det er brukeren som sørger for å skaffe egne problem uten å få hjelp av erfarne folk eller fulgt i instruksjon.

Jeg har mange nok av SC motorene ,og jeg er veldig fornøyd over å eie disse motorene. SC og Magnum er veldig like, så de er produsert fra samme fabrikk og solgt under forskjellige navn.

Jens Eirik

Comment

• Stcaka
              • Aug 2004
              • 135

Takk igjen for mange tips.

Hva er det som påvirker støy fra propellen. Er det dimmensjonene, eller er det forskjeller mellom ulike fabrikanter.

Et annet spørsmål er om det vil by på problemer å montere en motor i 90 graders vinkel. Ser på Magister at motor må monteres liggende. Noen spesielle hensyn å ta i forbindelse med det?

Comment

• Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

Originally posted by Stcaka
                Hva er det som påvirker støy fra propellen.
                Endene av propellbladene overskrider hastighet, så det støyer mye..

Jens Eirik

Comment

• Flue
                  • Oct 2003
                  • 902

Et annet spørsmål er om det vil by på problemer å montere en motor i 90 graders vinkel. Ser på Magister at motor må monteres liggende. Noen spesielle hensyn å ta i forbindelse med det?
                  Ingen problemer det! Jeg har best erfaring med motorer som er montert i 90 graders vinkel!

Propel merke kan ha en del å si på støy - selv har jeg god erfaring med APC!
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

Comment

Working...