Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hei Flydude
Forhandleren er bra, og prisen står i forhold til effekten.
Dette er ikke en sprek motor! Den drar ikke særlig store propeller i forhold til størelsen.
Spar heller litt til å kjøp en OS.
RS
Ronny Sundbye
Young man, was that a landing or were you shot down?
Elefun er ikke noe problem å handle med - er det noe, så gjør de hva de kan for å ordne det. Jeg har før fløyet en Dragonlady (fra modeltech tror jeg det het) med en OS 108 og modellen hadde kjempekrefter!. En ASP 91 som du tenker på vil bli akkurat passe. Har spurt meg litt fore om ASP og de fleste er fornøyde med disse - spesiellt prisen !!! Kanskje en firetakter i samme størrelsen ville ha blitt fint.................
Lars Petter Eriksen
"the essensials are invicible to the eyes"
Saint-Exupéry
hei har selv hatt en asp .61 2T og den var helt grei. litt tungstartet til jeg fikk kjørt den inn ordentlig og lærte den å kjenne. (var første glow motoren jeg hadde) så hvis budsjettet er stramt så hadde jeg gått for den 2Takteren. skal di ha en 4T så må du vel opp en størelse for å få like mye krefter.
Når det gjelder ELEFUN så er de kjempe butikk. handler alt jeg skal ha derfra hvis de har det.
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
Hei.
Hvis du vil høre min mening om Asp, så er den; kjøp heller en Os! Har hatt Asp, og jeg må si at det er den minst pålitelige motor jeg har hatt, og hva er vel mer upassende i et fly? Derimot så har Os vært både driftssikker og ikke minst slitesterk.
Hvis du har dårlig råd, sparer du en stund til og kjøper en OS.
Så slipper du å gjøre som jeg gjorde en gang.
Jeg kjøpte meg en rimelig 46, som på papiret skulle ha meget bra ytelser. (Iallefall på papiret) Jeg hadde ikke råd til en OS 46FX.
Men, når jeg skulle prøve motoren så ble det en gedigen skuffelse. Min gamle OS 40LA dro større propeller!!
Dessuten så stoppet den flere ganger i lufta, den magret ut etter en stund, samme hvor feit blandinga var når den sto på bakken. Jeg brukte utrolig mange timer på å prøve å få motoren til å gå skikkelig, men til ingen nytte. Det var og ble en skikkelig DRITT-motor.
Resultatet av dette? jo det skal jeg fortelle deg, jeg dro å kjøpte en OS! Den har alldri sviktet meg, starter på første forsøk og har alldri stoppet i lufta.
Grunnen til at jeg kjøpte den billig motoren, var at vi hadde en slik motor på skoleflyet vårt og den fungerte akkurat som en OS motor!
ASP lages ved verdens største modellmotor-fabrikk, Sanye Mfg. Co. i Kina. Her produseres bl.a. også Magnum, RCV og SC (Super Custom) motorene også, og svært mange er nøyaktige kopier av OS - faktisk så like at delene går om hverandre. Dette gjelder både 2- og 4-taktsmotorer, som lages på det samme high tech sveitsiske, datastyrte produksjonssutstyret som brukes bl.a. hos OS i Japan. Flere av motorutviklerne er kjøpt opp fra OS og andre "vestlige" produsenter. Sanye produserer også modellfly, bl.a. P-51 Mustang for Hangar 9 i USA og akromodeller for Kyosho i Japan.
Jeg har de beste erfaringer med samtlige motorer som er nevnt her. Dårlige erfaringer skyldes nok som oftest ukyndighet og feil bruk!
Tenk over hvor f.eks. din nye mobiltelefon er produsert, enten det er en Ericsson eller Nokia - "Made in China" står det gjerne inni lokket. Verdens største bilfabrikk bygges nå derborte av Volkswagen, og Boeing bygger storparten av sitt nye superfly "Dreamliner" i nettopp: Kina. Så får jo folk mene hva de vil....
Dårlige erfaringer skyldes nok som oftest ukyndighet og feil bruk!
....
Tja, kanskje det du, men du verden så pussig at oss ukyndige får OS til å fungere!!
Du skriver at motorene er produsert på hitech sveitsisk utstyr, ja greit nok. Men når kvalitetskontrollen er elendig, så hjelper det ikke hvilket utstyr man bruker i produksjonen.
Når man finner masse spon i motoren, når den kommer fra fabrikken, så er kvalitetskontrollen ikke helt bra.
(Dette er ting som ikke skjer med en OS)
ASP
Vi har de beste erfaringer med samtlige motorer som er nevnt her. Dårlige erfaringer skyldes nok som oftest ukyndighet og feil bruk!
Tenk over hvor f.eks. ....
Vi er det dere somimporterer ASP eller en av de som selger de
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
Joda, det kan skje produksjonsfeil også hos høykost-produsenter som OS!
Stempelbelegg ("krom") som flasser og kulelagre som ryker etter kortere tids normal bruk - igjen egne og andres erfaring. Elendig kvalitetskontroll hos Sanye Mfg. skriver du - hva konkret vet du om det??
For ordens skyld - jeg har både OS og Saito, meget bra motorer som utvilsomt er verdt det de koster. Men ingen motor er bedre enn det brukeren gjør den til - dvs.at den får riktig kvalitet og blanding på fuel og olje, passende propell og glødeplugg - samt en fornuftig innstilling av dyser på forgasseren...
Originally posted by askare
Originally posted by GRENADER
Dårlige erfaringer skyldes nok som oftest ukyndighet og feil bruk!
....
Tja, kanskje det du, men du verden så pussig at oss ukyndige får OS til å fungere!!
Du skriver at motorene er produsert på hitech sveitsisk utstyr, ja greit nok. Men når kvalitetskontrollen er elendig, så hjelper det ikke hvilket utstyr man bruker i produksjonen.
Når man finner masse spon i motoren, når den kommer fra fabrikken, så er kvalitetskontrollen ikke helt bra.
(Dette er ting som ikke skjer med en OS)
Tja, jeg iallefall, bruker, selger og flyr sammen med de jeg har solgt ASP til, så langt har de vært over all forventning. Jeg var en smule engstelig pga. erfaring med tidligere ASP/SC/Magnum årganger, men de siste års modeller har vært over all forventing.
Og den som ikke har funnet spon i OS motorer har enten ikke hatt mange nok eller ikke lett..
Det er vel nok å nevne plastbaklokk, sylinderflass, lagersvikt, pumpehikke eller mangel tom på det for å vise til at også OS har hatt og sikkert har/får, kvalitetsproblemer såvel på utvikling som oppfølging.. Det er vanskelig å forestille seg at ikke dette skulle gjelde de fleste fabrikanter på et gitt tidspunkt.
OS motorene følger med velfylte bruksanvisning mens Magnum/ASP/SC har ikke så velfylt bruksanvisning, så det fører ofte til brukerfeil og misforståelser, det er ingen feil med motor så lenge de behandles og justeres riktig.
OS er ikke det beste motor i verden med tanke på reservedelepris, flassende nikkelbelegg etc etc...
Så ville jeg valgt motorene fra Sanye eller andre merker utenom OS pga prisen.
Har motorer fra flere merker selv, OS, SC, Rossi, ASP... men min erfaring er at hvis man har problemer med en motor uansett merke , er det som regel en grunn til det...
Ja , produksjonsfeil kan forekomme, uansett merke.. men i 99% av tilfellene vil jeg påstå at problemene ikke skyldes dette men bruker feil.
Det skal ikke mye til for å ødelegge en ny motor, feil Innkjøring , varmkjøring pga for mager blanding osv.
Ellers er feiljustering av fuelblanding kanskje det største problemet. Justering krever en viss kompetanse så man vet hva man driver med.
Luftlekasjer på fuelsystem/eksos er også en "vanlig" feil som volder mange store problemer , og motoren får som regel skylda.
Når motoren har blitt en "problem motor" , kan situasjonen fort bli permanent , F.eks luftlekasje på fuelsystem , motoren pines på maks i lufta , magres ut under kjøring og varmskjærer seg/rådelager blir utslitt pga for lite smøring osv... så har man det gående...
Kan delvis si meg enig i at f.eks Rossi , OS er hakket bedre enn andre "billigere" merker, men om de er verd merprisen , det tviler jeg sterkt på.
Mitt råd blir derfor : har man dårlig råd, er uerfaren med modellmotorer, kjøp de "billige" , ikke så ergelig når man har "Svidd av denne " som om man har ødelagt en "Dyr" motor.
Få hjelp av erfarene til kjøre inn og justere inn din motor uansett merke så slipper man kanskje å få en problemmotor.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment