Unconfigured Ad

Collapse

Innkjøring av Os140RX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thinnthinn
    • Sep 2002
    • 1172

Innkjøring av Os140RX

Satte opp test-stativ i går for å kjøre inn motoren, og du verden for en lettstartet motor! Etter første flikket gikk den som en klokke...

Oppsettet var som følger:
    Motor: Os 140RX
    Plugg: Os F (Med doble skiver)
    Dysenål: Standard (kommer også med en "spissere" nål...)
    Prop.: APC 16x14 (balansert...)
    Pipe : Greve
    Fuel : Jero 15-15
    Har satt på forgasserfilter og ektra eksosstuss (DuBro).

Bortsett fra at jeg måtte etterstramme motorboltene et par ganger på grunn av vibrasjoner, og sette på en durabelig slangeklemme på pipa (ja, det bråka en del når den falt av.. ), så gikk det relativt smertefritt.

Så kommer spørsmålene:
    1. Etter å ha fulgt instruksjonsboken til punkt og prikke fant jeg ut at topp turtall kom rundt 1/2 turn ut med dysenåla! Er ikke dette litt lite?? (Står i manualen at man bør starte ved ca.1,5, noe jeg syntes hørtes mer fornuftig ut...)
    2. Det lekker litt olje/fuel ut bak ved fuelpumpa... Dette gjør sikkert ingenting, men jeg ville bare forsikre meg om det er normalt eller ikke?

Nå er motoren innkjørt, og den "nye" fuglen skal få nytt hjerte!
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere
  • ofremmi
    • Sep 2002
    • 490

Hei
    Gratulerer med et smykke av en motor.
    Et par kommentarer:
    0 : I stedet for to kobberskiver under pluggen, bør du satse på to topplokkspakninger.

1 : Mener å huske at den går fint med 3/4 omdreining med den butte dysenåla. Dvs at makst turtall på drøyt et halvt turn er OK. Med den spisse blir den rar, ikke bruk den.

2 : Hmm . . skal ikke lekke noe fuel her. Sjekk at niplene sitter skrudd fast. Er du sikker på at det ikke kommer fra eksos/manifoil ? Jeg skjerer ut eksospakning av et stoff som heter KlingerSil, kjøper det på en maskinforretning, eventuelt en skikkelig jernvare.

Ellers, lykke til.

Ola
    www.ofremmi.info

Comment

• Thinnthinn
      • Sep 2002
      • 1172

Takk for raskt svar Ola!

Det var godt å høre mhp dysenåla.. Tenkte jeg skulle teste den "vanlige" først, for så å se om det var nødvendig å bytte. Nå slipper jeg det!

Er relativt sikker på at det ikke lekker fra eksosmanifolden. Jeg har laget en pakning der, av typisk standard pakningsmateriale, i tilegg til at væsken som var bakpå pumpa så ut som helt klar olje... For meg ser det ut som en lekasje av fuel fra et eller annet sted. Skal sjekke niplene.
      Det er ikke så mye lekasje det er snakk om, men nok til å være irriterende! Ikke moro med fuel-søl i cowlingen hvis man kan unngå det.
      Er det noe spesielt moment pumpa (4 bolter, 1 bak utgangsnippel fra pumpa..) skal være skrudd fast med? Jeg synes kanskje boltene satt litt løst, mulig det er problemet?
      Audun Thinn

Comment

• Jippe
        • Mar 2004
        • 129

Halla T.

Tenker du kjöre med 1 eller 2 plug top?
        (har kun hört om 2 varianten, litt intresser i å höre om det gir en veldig go "fordel")
        MFK Blue Max
        www.mfkbluemax.com

Comment

• ofremmi
          • Sep 2002
          • 490

Hei igjen
          Har aldri sett noen spec på moment for tiltrekking av skruer på en modellmotor. Vanlig håndkraft med 'feeling' pleier å duge.
          Ellers bør du nok satse på en annen propell, det er generelt vanskelig å holde kontroll på hastigheten med 16x14. APC 17x12, 17x13 eller 18x12 er stort sett bedre, om det ikke er maksimal hastighet som er målet da !
          Ola
          www.ofremmi.info

Comment

• Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

Jippe: Skal nok kjøre med standard-oppsett frem til jeg finner ut om det er tilstrekkelig eller ikke! Jeg er stor fan av å bruke ting som de er frem til det evnt. ikke virker som det skal!

Ola: Bra... Da forsøker jeg med på en "fingerspitszengefülen" variant...
            Ellers må jeg informere om at nevnte propell kun var til innkjøring. Har en 17x13 eller noe som jeg skal fly med.
            Propeller, pipe og spinner ble bestilt fra F3A Lorentz, som også kom med gode tips til innkjøringsoppsett! (Eller var det kanskje bare at de ville selge en propell til... )
            Audun Thinn

Comment

• Thinnthinn
              • Sep 2002
              • 1172

Testet motor i fly i går (jomfrutur for min del...). Motoren fikk gå rikt, så noe fantastisk vertikal var det ikke, men du verden for en motor! Den likte ikke helt det fuktige været under oppstart, men et par runder med starteren så gikk den som en drøm!
              Tenkte jeg skulle hamstre noen 17x13 propeller fra NM, da den jeg testet var en 17x11,5.
              Motoren gikk helt utrolig stille på Hyde-feste og med greve-pipa! Eneste "problemet" var at manifolden var litt lav, så pipa ligger an mot vingen... Her må enten ny manifold handles, eller så må jeg inn med et aldri så lite kirurgisk inngrep.

Det ser ikke ut som motoren lekker fuel mer, etter at jeg strammet alle nipler og skruer på pumpa. Nesten samtlige var "løse", så jeg tror jeg fant problemet der. Spesielt nippel ut fra pumpa var jo såvidt skrudd på... Fy Os! Men, men.

Fikk to turer i går kveld, og gleder meg til flere hundretalls til Nå ligger flyet parat i bilen i tilfelle godt vær og fri fra jobben...
              Audun Thinn

Comment

• Jippe
                • Mar 2004
                • 129

Originally posted by Thinnthinn
                Testet motor i fly i går (jomfrutur for min del...). Motoren fikk gå rikt, så noe fantastisk vertikal var det ikke, men du verden for en motor! Den likte ikke helt det fuktige været under oppstart, men et par runder med starteren så gikk den som en drøm!
                Tenkte jeg skulle hamstre noen 17x13 propeller fra NM, da den jeg testet var en 17x11,5.
                Motoren gikk helt utrolig stille på Hyde-feste og med greve-pipa! Eneste "problemet" var at manifolden var litt lav, så pipa ligger an mot vingen... Her må enten ny manifold handles, eller så må jeg inn med et aldri så lite kirurgisk inngrep.

Det ser ikke ut som motoren lekker fuel mer, etter at jeg strammet alle nipler og skruer på pumpa. Nesten samtlige var "løse", så jeg tror jeg fant problemet der. Spesielt nippel ut fra pumpa var jo såvidt skrudd på... Fy Os! Men, men.

Fikk to turer i går kveld, og gleder meg til flere hundretalls til Nå ligger flyet parat i bilen i tilfelle godt vær og fri fra jobben...
                Lykke til i premiären på ÅS!
                MFK Blue Max
                www.mfkbluemax.com

Comment

• MicroMac
                  • Jan 2003
                  • 632

Ikke for og være nyskjerrig.....jo er litt faktisk
                  Hva sitter godklumpen montert på ?
                  mvh MM

Comment

• Thinnthinn
                    • Sep 2002
                    • 1172

Nyskjerrig jo...
                    Joda, den sitter i noe som er litt overkill for meg foreløpig, men skitt au. Det er en velkjent, godt brukt ZN Line Caprice med lettere modifiserte vinger og stab. Nå vet jeg i alle fall at det ikke er flyet det er noe i veien med når jeg ikke får til øvelsene
                    Audun Thinn

Comment

• MicroMac
                      • Jan 2003
                      • 632

Skal være ille god til og fly før en Caprise setter begrensninger ja.
                      De flyr nydelig
                      Synes du undervurderer egne ferdigheter, utifra det lille jeg har sett av dine akrobatiske kruseduller,så er du vel klar og vel så det for en 2x2
                      Personlig får jeg vente..... er perler for svin
                      Har forøvrig gjort akkurat makan fly med samme motor flyklart for en kamerat nå på ettervinteren våren.
                      Vi stusset også på hoveddysa. Havnet som deg ett sted rundt 3/4 litt fet. med den butte dysa.
                      Greit og lese at dette ikke er "moot normalt"
                      mvh MM

Comment

Working...