Er det i det hele tatt mulig å bruke sprit som glowfuel?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
sprit som fuel?
Collapse
X
-
metanol er jo sprit da, men glowfuel krever endel olje tilsetning av høy kvalitet, men det er helt sikkert mulig å lage selv, hvis man absolutt vil.Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
www.airheads.no
-
Har du stjålet hjemmebrenten til bestefar nå
Det burde gå ford Metanol som vi bruker til glow fuel og Etanol som er sprit som vi kan drikke er jo nesten like kjemisk. så hvis du tilsetter rett mengde olje så burde det virke tror jeg. vet ikke om noen som har prøvd det.
Comment
-
Med sprit mener jeg etanol
Den vil jo vanligvis ikke bli sterkere enn ca. 95,4%. resten er jo vann og annet svineri. Metanolen i fuelen, er den 100%(før den blir blandet med olje)?
Vil etanol blande seg med olje likens som metanol?
Har etanol samme flammepunkt som metanol?Morten Myklebust.
Yrke Fisker.
Sky Raider MachI K.I.A.
PT-20 K.I.A.
Pibros Mk I, II & III K.I.A.
Corsair 60 Lever trygt uten motor.
Comment
-
tror ikke metanolen er 100% heller. for gennerelt alkohol som begge disse kommer under. vil være i gassform ved 20 grader celsius hvis de var 100% reine.
Comment
-
For mange år siden hadde jeg prøvd rødsprit til Cox motoren og den gikk fint. Men jeg hadde ikke hatt olje i rødsprit, så jeg kjørte den i noen sekunder pga manglende smøring. Vet ikke om rødsprit er blandbar med castorolje/syntetisk olje siden jeg har ikke rødsprit.
For det første må du prøve deg fram om oljen er blandbar med alkoholer eller sprit siden ikke alle har samme egenskaper og kalorier.
Etylalkohol gir ca 6400 kal/kg mens metanol gir ca 5300 kal/kg, det betyr at motoren vil forbruke mindre med elylalkohol enn den gikk med metanol, men ikke prøvd denne etylalkohol er blandbar med olje.
Ren bensin eller parafin uten eter kan ikke bruke i glowmotor pga andre egenskaper som glødespiralen ikke virker pga manglende katalystisk reaksjon til å holde glødende.
Under perioden i Sovjetunionen hadde ikke alle tilgang til metanol til glowmotorene sine. De brukte fuelen som inneholdt (fra boka mi "Aviamodelnye dvigateli" oversatt til Flymodell motor av O.K. Gajevskij) :
40% eter
30% parafin
30% castorolje
(Samme fuelen til dieselmotor)
eller
30% solarolje (brukt til semidiesel i fiskebåter, ikke lenger tilgjengelig)
40% eter
30% høygrads motorolje
Begge fuelen inneholder mye olje siden fuelen inneholder høy kalorier som betyr at du må leane ut motoren så mye at motoren går lenger med samme tankvolum enn den gikk med metanol...
Jens Eirik
Comment
-
Comment
-
Originally posted by tyorOriginally posted by FlydudeEtanol er jo mye dyrere enn metanol da...??
Ja eller kjøper via rette kanalene. Da kan man jo være så heldig å få en god dose metanol likevelMorten Myklebust.
Yrke Fisker.
Sky Raider MachI K.I.A.
PT-20 K.I.A.
Pibros Mk I, II & III K.I.A.
Corsair 60 Lever trygt uten motor.
Comment
-
Vel første forsøk viste at sprit og rapsolje ikke var noe særlig Rapsoljen la seg på bunnen etterhvert, ikke oppå som jeg ville trodd.Morten Myklebust.
Yrke Fisker.
Sky Raider MachI K.I.A.
PT-20 K.I.A.
Pibros Mk I, II & III K.I.A.
Corsair 60 Lever trygt uten motor.
Comment
-
skal prøve det.
lurer på om det må være en spesiell sammensetning på oljen for at den skal blandes med etanol/metanol. kansje spriten må være 100% for å få det til.Morten Myklebust.
Yrke Fisker.
Sky Raider MachI K.I.A.
PT-20 K.I.A.
Pibros Mk I, II & III K.I.A.
Corsair 60 Lever trygt uten motor.
Comment
-
Hvorfor ikke kjøpe vanlig fuel? Så har man noe som man vet fungere bra og som tar vare på motoren.
Comment
Comment