Unconfigured Ad

Collapse

ASP91A2 til Funtana 90?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DannyBoy
    • May 2005
    • 10

ASP91A2 til Funtana 90?

Hei!

Jeg bestilte for en liten stund siden både fly og motor, men fra forskjellige sider. Nå viser det seg at flyet kan ikke leveres, og da står Funtana 90`en høyt på ønskelisten.

Er det noen som vet om en ASP 2 takter 91 motor, duger til det flyet? Er ganske ny på fuel fly så....
    D. A. Karlsen
  • Lumbajack
    • May 2002
    • 635

Hipp, hipp DannyBoy du er medlem nr 1000!!!!
    Mvh

Olav Lund

Comment

• Supra25
      • Sep 2003
      • 1825

.91 motor er jo noe av det som anbefales på esken til Funtisen, men nær sagt alle som har denne fulgen (meg inkludert) kjører 4-takter i form av Saito 100 eller YS 110. Det finnes også de som setter YS 120, Saito 150, Saito 180 og til og med OS 160 i nesa, men over dammen skal jo alt være størst og bråke mest..

Hvis du ikke allerede har 91-motoren vil jeg anbefale Saito 100 eller YS 110 (og at du leser artikkelen min såklart..). Jeg har flydd den med begge to og det funker som bare det. YS'n gir deg mer sprut, men krever mer nitro for å trives samt et strengere vedlikehold. Prismessig er de ikke så veldig forskjellige.
      Med det sagt så vil nok Funtisen fly helt fint med .91 motoren, men en 4-takter har mer moment i bånn og et hyggeligere lydbilde (viktig å tenke støynivå også!!!). Jeg er litt usikker på vertikalegenskapene med denne motoren da jeg enda har tilgode å lese om noen som har brukt denne kombinasjonen.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

Comment

• DannyBoy
        • May 2005
        • 10

4 takter...

Har motoren på tur, har ikke fått pakken enda,.. Men det som jeg har hørt er at 4 taktere krever mye mer arbeid, som justering av ventiler og slikt.. Som sagt er jeg ganske "fersk" med fuel motorer. Tenkte at en 2 takter var grei slik med tanke på det. Men når det er sagt, har en 4 takter fristet lenge, og det er en finere lyd på de ja!
        D. A. Karlsen

Comment

• Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

Hvis du er litt fersk så ville jeg kanskje styrt ynna YS 110, fordi denne krever litt nøyere maintenance.
          En Saito 100 (som er motoren jeg brukte i testen) gjør jobben mer enn godt nok og er enkel å ha med å gjøre. Ventiljustering skal gjøres iblant, men måleblad følger med Saito'n og selve justeringa er super enkel.
          Odd Sundet

Comment

• Isak
            • Apr 2004
            • 680

Har en i mitt nærmiljø som flyr med en Os 91 2-takt i snuten på en funtis, og det skal vist funke meget bra etter det jeg har hørt. Har ikke sett det selv enda... En 100 4-takt skal vel kunne erstattes ganske lett med en 91 2-takt i allefall, effektmessig that is. Men det er maaaange grunner til å velge 4 takt istede
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

Comment

• Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

Ja, effektmessig så burde en 91 2-takt være mer enn nok. Effekt er dog ikke den alltid den mest avgjørende faktoren når man skal velge motor.
              Odd Sundet

Comment

Working...