Unconfigured Ad

Collapse

Hvilken 4-taktstørrelse?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hans AA
    • Dec 2003
    • 81

    #1

    Hvilken 4-taktstørrelse?

    Dette flyet nærmer seg ferdigstillelse og motor må velges.



    Blir Saitos 56 for stor? Hvis ikke: er det noen som vet hvor jeg kan få tak i målene slik at jeg kan komme meg videre i byggingen?
    Har lest at 4-taktere lager mer vibrasjon, vil det få noen betydning i denne størrelsen?
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

    #2
    vil tro at en 56 firetakter er en fin motor i den modellen der. blir ihvertfall sterk nok i massevis. Jeg har en kadett 25 med SC 30 FS motor i, den er meget fin å fly.
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

    Comment

    • Isak
      • Apr 2004
      • 680

      #3
      Saito 56 vil fungere bra i denne modellen. Som ThomasB sier, vil vel få nok power ja.

      Ang. vibrasjonene du snakker om så vil ikke dette være noe problem med Saito`en. Jeg bruker vanlige plast-motorfester (uten videre demping) og vibrasjoner er ikke problematisk i det hele tatt. Bare lag litt ekstra rom rundt i cowlingen da den beveger seg litt ved brå gasspådrag.

      Hva slags mål var det du var ute etter ?
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment

      • Kekar
        • Apr 2003
        • 123

        #4
        Her finner du en del info om saito motorer http://saito-engines.info/specifications.html
        What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

        Comment

        • Hans AA
          • Dec 2003
          • 81

          #5
          tusen takk for svar, og angående målene var det nettopp outside dimensions på 56'en som Kekar linket direkte til, jeg var på utkikk etter.

          en annen ting er hvilken tankstørrelse jeg skal gå for, 8 eller 10 oz. går ut fra at 8 holder for denne motoren? alt dette pga montering av firewall med riktige dimensjoner og plasseringer av diverse hull o.l.

          Comment

          • Hans AA
            • Dec 2003
            • 81

            #6
            siden dette er min første 4-takter, syntes jeg det var vanskelig å velge korrekt størrelse. særlig når det finns så mange syn på saken. siden jeg har en tendens til å prisgi realisme, ville jeg ha en motor som ville gi flyet naturlige evner. etter å ha fått svar på de største forumene der ute, viste det seg at de aller fleste mente 56 ville være en overkill for mitt fly.

            RCU: http://www.rcuniverse.com/forum/m_30...tm.htm#3013830

            jeg ville på død og liv ha saito, noe som i praksis betydde at jeg var nødt til å bestemme meg for enten 56, 50, 40 og 45. 40 annså jeg som for liten, selv om den også ble anbefalt av en på forumene. 50 er ikke langt fra 56... fant omsider ut at en 45 kansje ville fylle kriteriene mine best. etter mye leting fant jeg omsider noen som førte den; justengines i england. når jeg igår åpnet eska står det at motoren passer best for fly i størrelsen 25-30. jævla typisk. burde jeg sende denne tilbake i bytte mot en 50, eller holder dette? selv om naturlig oppførsel i lufta er viktig for meg, vil jeg samtidig ha motoren til å kunne lette på snø o.l.
            altså: hva gjør jeg? har venta dritlenge på at denn emotoren skulle komme, og vil bygge ferdig flyet som fort som overhodet mulig nå. vil flyyyy. vil det...
            samtidig: er det noen som har peiling på om en 6 oz tank holder i et slikt fly? leste om en som fikk 20 min flytid med 8 oz med rundt samme motorstørrelse. kan jo spare inn litt vekt der for bedre ytelse...

            jeg er vel en liten perfeksjonist. denne gangen gir det seg utslag i at jeg vil vibrasjonsdempe motorbukken. skal det, på et eller annet vis. trenger ikke nødvendigvis være en mega ferdigprodusert dings. det finnes vel enkle triks i form av gummiplate eller gummiringer ved innfestningen til bukken?

            mange spørsmål ble det. hva om folk kunne svare etappevis slik at det ikke blir så mye arbeid på hver enkelt? trenger nemlig svar på dette nå slik at ting kan handles ev. byttes i en fei. på forhånd takk om folk tar seg tid til å svare, ogf fortsatt god dag.

            mvh
            hans aa

            Comment

            • MicroMac
              • Jan 2003
              • 632

              #7
              Synes det var litt synd du ikke valgte 56 Saitoen. for stor fart kunne du luke bort med litt større prop og mindre vridning.
              Flyet er ikke lite...med en stipulert vekt på ca 2300 gr og vingespenn på rundt 145 cm.
              Dessuten blir ofte modellene litt tyngre enn det produsentene oppgir.
              En 56 er kanskje også litt mer anvendelig i etterbruk.
              Fuelforbruk på Saito har jeg ikke peil på... synes kanskje 6oz virker litt lite.Sikkert andre som har erfaring der
              Har du en god syntetisk motorbukk type Dave Brown eller tilsvarende så trenger du strengt tatt ikke videre demping...er iallefall min erfaring.


              Benyttet en Dave Brown på en SC120 firtakter i en halvstor Extra....totalt uproblematisk.... myk og fin gange uten resonans og risting i det hele tatt.
              Ønsker du gummi isolering mellom motorbukk og firewall, så er vel enkleste måten og benytte en ekspanderende gummisak med krage (ref bilde) Den bygger lite (ca 2 mm ) bakdelen er at du må bore større hull i firewall 7 eller 8 mm om jeg husker rett.

              Blir subjektivt dette... koker ned til hva hver enkelt har for erfaringer. Ta det for det det er ett innspill
              Attached Files
              mvh MM

              Comment

              • Sam
                • Jan 2004
                • 165

                #8
                Kanskje en Enya 40 4 Takt ?


                Mvh
                Sam Houlder

                Comment

                • Hans AA
                  • Dec 2003
                  • 81

                  #9
                  Synes det var litt synd du ikke valgte 56 Saitoen. for stor fart kunne du luke bort med litt større prop og mindre vridning.
                  Flyet er ikke lite...med en stipulert vekt på ca 2300 gr og vingespenn på rundt 145 cm.
                  Dessuten blir ofte modellene litt tyngre enn det produsentene oppgir.
                  er faktisk ganske enig, ser du. men likevel gidder jeg ikke forbanne verden for det, går ann å komme litt på villspor i ny og ne. ser ut til at jeg på et eller annet vis må hente inn en ny motor til dette flyet. angående 45'ern er framtiden dens kanskje ikke helt håpløs likeve, da jeg har et annet høyvinget akrotrainerfly liggende i eska si. det er et gammelt pilobyggesett og heter California 28, og skal etter tegningene fly best på 19-25 2 taktsm. 45'ern med 484g m/lyddemper blir kanskje i tyngste laget da?
                  uansett ingen krise om 45'ern må tilbake der den kom fra i bytte med enten 50 eller 56. altså er det lureste av disse du fortsatt 56?

                  Comment

                  • joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

                    #10
                    Siden .56 faktisk er lettere enn .50 er valget enkelt.
                    Ser det er snakk om et fly med 150 cm i vingespenn ca. og ei vekt på 2,5 kilo. Jeg ville valgt en sprek 40-size 2-takter til en sånn størrelse, eller alternativt OS FS52 (siden jeg er OS-fans) Tror du vil sette stor pris på å ha såpass mye motor som Saito 56 spesielt siden den er så gunstig mht vekt attåt.
                    Modellen har et profil som løfter godt og stor vingekorde, og dermed mye vingeareal. Med en 56 kan du sannsynligvis cruise rundt på langt under halv gass og fuelforbruket blir dermed lavt. En tank på 3dl bør gi deg "fornuftige" flytider til fornuftig flyging.
                    Flott at noen velger klassiske modeller, selv om denne er en oppgradering av den skikkelig gamle

                    PS: Sjekk om du får nok bakkeklaring til propellen siden 4-taktere er glad i å rusle rundt med propeller med stor diameter og liten stigning.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    • Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

                      #11
                      Originally posted by Hans AA

                      samtidig: er det noen som har peiling på om en 6 oz tank holder i et slikt fly? leste om en som fikk 20 min flytid med 8 oz med rundt samme motorstørrelse. kan jo spare inn litt vekt der for bedre ytelse...

                      mvh
                      hans aa
                      Forbruket i 4 takter er som regel omtrent 40 % lavere enn 2 taktere i samme størrelse..

                      Vibrasjon er ikke så problematisk i 4 takter. Helst å holde propellen i balanse og senterert slik du unngår større vibrasjon.

                      Jeg har modellfly beregnet for 0.15 2 takt motor med OS FS40 og flyr nydelig og god drag.

                      Jens Eirik

                      Comment

                      Working...