Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS46LA som ikke starter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS46LA som ikke starter

    Hei! Jeg har en OS46LA glowmotor som ikke starter. Den er nesten ny, bare kjørt inn for ca. et år siden. Og nå når jeg skulle starte den nå, et år seiner ville den ikke starte. Alt er prøvd, lurte på om det kunne være for gammel bensin...? Noen som har tips og erfaringer om dette??

  • #2
    først av alt sjekk glødepluggen hvis du ikke har gjordt det. ta ut pluggen og sett på glødinga. den skal lyse med sterk rød eller nesten orange farge.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Pluggen skal være ok, den er sjekket. Kompresjon har jeg. Jeg har alle faktorer tilstede for å starte, men den vil bare ikke starte.

      Comment


      • #4
        hmmm det kan jo være bensinen. men erfaring sier at om den har stått ett år selv på tanken i flyet så burde den starte. er den helt død? dvs den ikke tenner i det hele tatt. i såfall sjekk at den ikke har fått for mye. legg motoren på siden med potta ned og dra motoren rundt noen ganger og se om det kommer ut fuel.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Synes det er merkelige greier at den ikke starter jeg å, den funket jo finr før... Den tenner ikke i heletatt. Men skal prøve d du sa.

          Comment


          • #6
            For mye primet motor vil ikke starte, det finner du ut at det er våt plugg. Start motoren uten fuelslangen til all er tømt fri for fuelen og skru hovedysenål antall tørn etter instruksjon og start opp motoren.

            Hvis ikke våt plugg, så er det mulig at det er tilstoppet hovedspreder, skru ut hovedysenål og blås rent. Og tilsett noen dråper fuel i plugghullet og start opp etter du har forhåndstilt hoveddysenål slik at du ikke gjør den våt av all priming...


            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Takk for tipset, skal prøve det sa.

              Håvard

              Comment


              • #8
                Jeg ville nå byttet pluggen og forsøkt ny fuel. Fuel som har stått blir ganske fort "dårlig". Har du komp, fuel, og glødeplugg som virker, samt glødebatteri så skal den starte om dysen er noenlunde rett justert. Forsøk deg med ca. 2,5 omdreining på nåla.

                Lykke til...
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #9
                  Jeg skal ikke antyde at jeg har peiling, men har du sjekket at dysene er åpne? Kommer det fuel gjennom systemet? Kanskje gammel fuel har levret seg?

                  Primer du ordentlig før du starter?

                  Pål
                  Pål

                  Comment


                  • #10
                    Tror nok sistemann her er inne på løsningen. Det er helt vanlig at dysen tetter seg etter langt tids lagring, særlig hvis man har brukt castor olje og ikke gjordt motoren ordentlig ren etter siste gangs bruk. En modellmotor er ikke mer kompliserte greier enn at har man tre ting, kompresjon, gløding og fuel så smeller det. Her er tydeligvis to av de tre ting ok, så da skulle det bare være å sørge for at det tredje, fuelen, også finner veien dit den skal. Så skulle alt være som før. Forutsetningen er selvsagt at man også åpner dysenålen nødvendige tørn

                    Comment


                    • #11
                      Takk for gode råd Jeg også trur det må være gammel fuel som har levret. Regner med at den starter i løpet av helgen.

                      Comment

                      Working...
                      X