Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan jeg gå over fra 15% nitro til 0 el. tilsvarende?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan jeg gå over fra 15% nitro til 0 el. tilsvarende?

    Har sett igjennom en del poster nå men finder ingen entydige svar...

    En .45 rossi som er kjørt 5-10 liter på 15% nitro, kan den gå over på f.eks 0% eller 5% uten at den tar alt for mye skade av det?

    Evnt. hvilke forholdsregler/prosedyrer bør jeg følge?
    Vil det bli noe større "problem" enn ny justering av dyse osv?

    Er ikke ute etter noen stor diskusjon om hvordan nitro fungerer osv, det er fint beskrevet i de andre trådene, jeg vil bare vite om jeg kan gå over til 0-5% nitro som produsenten anbefaler.

    Det er egentlig ikke noe stort problem å fortsette med 15% heller, men siden produsenten anbefaler noe annet mener jeg...


    Hadde satt veldig stor pris på et så klart svar som mulig...
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Mange mener en masse hokuspokus rundt dette, men jeg sier bare at du skal prøve og se. Sannsynligvis vil det fungere helt OK, men kanskje du må bruke en varmere plugg enn før... Bør ikke gi deg problemer, men noen fasit er vanskelig å gi. Anelsen justering av nålene må du selvsagt regne med.
    Det er spesielt 4-taktere som har god effekt av mye nitro.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Ok, takk for svar.
      Jeg satt også med hokus pokus inntrykket...

      Kjøper ei kanne med 5% jeg. Med mindre noen roper "NEI!"...

      Det er jo det produsenten anbefaler så ankepuntet må jo være dette med arbeidstemperaturer osv...
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        En Rossi kan du kjøre på nesten hva som helst, så lenge den får nok av det. Den går sikkert på rødsprit også, men ikke prøv .
        Det eneste du oppnår ved bruk av nitro er at den blir mindre kritisk på innstillingen (og det kan føre til at du kjører for magert uten å vite det) og en tanke mer effekt. Temperaturen, uten nitro, kontrollerer du lett ved å sørge for at den får nok suppe. Det kjøler, og smører også, minst like bra som nitro. Og du har mer penger til andre ting enn fuel

        Comment


        • #5
          Grunnen til at jeg spør er at jeg skal å hente meg fly+motor på mandag og må ha meg fuel i tillegg...

          En liten avsporing:
          Den motoren m/tunepipe sitter montert på en arf cessna cardinal. Vet at en .46 er litt i minste laget på det flyet, men siden den er ganske sprek i forhold til en del andre motorer så regner jeg med at det flyr slik passe greit. Eller?

          (Skal ha meg en 4t etter hvert, men nå for tiden så er det oppussing av stua som drar $$$...)

          Tror dere den motoren får det i lufta og gir det slik noen lunde flygeegenskaper eller?
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            En i klubben hadde en slik cessna med en eldgammel 60 motor på og den fløy veldig fint. så du får det nok lett opp med den rossi motoren. men den gir sikkert ikke noe for mye for det flyet. for de flyene er jo som kjent litt tunge.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by esmel
              Den motoren m/tunepipe sitter montert på en arf cessna cardinal. Vet at en .46 er litt i minste laget på det flyet, men siden den er ganske sprek i forhold til en del andre motorer så regner jeg med at det flyr slik passe greit. Eller?


              Jeg regner med att en Rossi 46 med Tunepipe fint drar flyet ditt.

              Cessnaknuseren
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment


              • #8
                Rcmodeller.net skriver at en 53 rossi m/tunepipe dro 4.5kg statisk med 0% nitro og ikke-innkjørt motor... Så jeg regnet med at det gikk, men var ørlitt i tvil...

                Nesten 10 år siden sist jeg fløy så detta skal bli spennende
                It's good to be back!

                Hørte noe rykter om at en statolistasjon herover solgte fuel, må nok undersøkes nærmere i mårra...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Stemmer bra det at Rossi er motorer med futt!! Jeg har en Rossi53 i et stort tungt 60size fly og Rossi`en drar det flyet uten problemer. Det er mange som mener at Rossi er vanskelige å justere, dette har ikke jeg opplevd på noen av Rossi motorene mine. Lykke til med flyet, du har iallefall fått deg en motor av meget høy kvalitet og ytelse. Billig i drift er den og i og med at den krever lite eller ingen nitro.
                  Align T-Rex 450
                  Fizza elektrofly
                  JR 9xII

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan jeg gå over fra 15% nitro til 0 el. tilsvarende?

                    Originally posted by esmel
                    En .45 rossi som er kjørt 5-10 liter på 15% nitro, kan den gå over på f.eks 0% eller 5% uten at den tar alt for mye skade av det?

                    Evnt. hvilke forholdsregler/prosedyrer bør jeg følge?
                    Vil det bli noe større "problem" enn ny justering av dyse osv?
                    Den tar ikke skade av overgang til diverse nitroprosenter, du merker effekt og tomgangsegenskaper ut av motoren. Det er ikke samme kompresjonforhold i asiatiske og europeiske motor, asiatiske motor har gjerne lavere kompresjonforhold derfor krever mer nitro for å kjøre best og få bedre tomgangsegenskaper spesielt på småmotorene. 4taktere krever mer nitro pga ingen arbeid i 2. omdreining hver gang etter 1. forbrenning.

                    Mindre nitro trenger varmere plugg og omvendt. Ja, som oftest trenger motoren ny justering for å gå jevn gange ved ovegang til lavere eller høyere nitro.

                    Når noen snakker om å ta ny innkjøring ved skift til høy eller lav nitro, har denne ingen effekt da alle bevegelige deler i motoren er allerede slitt sammen til perfekt pasning for best levetid etter tidligere innkjøring.

                    Jens Eirik

                    Comment


                    • #11
                      Takk igjen! Fint å slippe noen unødvendig bekymringer!

                      Gleder meg mer og mer til i mårra jeg nå...
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment

                      Working...
                      X