Announcement

Collapse
No announcement yet.

propell valg til en sc25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • propell valg til en sc25

    hei
    Fikk en brukt sc .25 motor i posten i dag som skal brukes på ett stick fly med vingespenn på 120cm. men hvilken propell størelse er normalt til dette. den minste jeg har liggende er APC 11x5 og det blir vel alt for stort til den stakars .25 motoren.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    9*6 er vanlig for denne motoren, brukte for det meste det når jeg fløy med nitro. Etter at den ble konvertert til diesel ble det 9*8 som blir brukt
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Propell

      9x5 eller 9x6 er fint til denne motoren
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        måtte jo prøve i dag med den 11x5 propellen. mest for å se om motoren startet. fikk selvfølgelig ikke opp så stort turtall, har ikke turteller men kan tenke meg at den tok ca 2/3 av den RPM den skulle. dro jo godt for det og ble litt gira og måtte selvfølgelig prøv å fly med den. og det gikk kjempe fint helt til jeg skulle lande, selv om jeg drog helt ned på tomgang så dro jo den store propellen en del luft slik at landingshastigheten ble veldig høy og jeg reiv av understellet. (har allerede reparert det ) men motoren gikk bra og flyet virket i bra balanse med den så nå venter vi bare på en bunke 9x6 i posten så blir det ugly stick in the air
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          mens jeg venter på nye propeller så har jeg kappet av 2cm i hver ende på den 11x5 propellen, og balansert den. har ikke prøvd å fly enda men da jeg startet motoren så virket den litt mere normal på turtallet og den dro fortsatt godt men ikke så mye på lavt turtall og det var jo hensikten.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Du kappet propellen til 9.42" eller nøyaktig 1197/127"

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Når du kapper en propell, uten samtidig å spisse tuppene, så oppnår du i realiteten veldig lite annet enn å redusere diameteren Den drar bortimot like mye effekt etter kapping også. Hvis du tar en titt på de bitene du kappet av, så har de lite eller ingen vridning, og drar dermed lite effekt. Det du ender opp med, hvis du ikke sliper tuppene, er en propell på litt under 10x5 med vridde tupper. Disse benevnes gjerne 10x5+2 el. og drar mer effekt enn standard propeller med tilsvarende data. Men sliper du tuppene, dvs tar bort noe areal, så er hensikten oppnådd.

              Comment


              • #8
                jeg spisset av tuppene også slik at den ble mest mulig lik på enden som før. og notoren tok mye høyere turtall så hensikten var der. skal se om jeg prøver å fly med den i kveld hvis vinden roer seg litt. Dette er jo bare ett forsøk mens jeg venter på nye propeller i posten
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                Working...
                X