Announcement

Collapse
No announcement yet.

140RX. Generelle spørsmål!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 140RX. Generelle spørsmål!

    Hallo!
    Legger inn en post i tilfelle flere har samme problemet...
    Jeg har nå fløyet 8 turer med modellen, og motoren skal teoretisk begynne å bli innkjørt. (Kjørte den inn i benk først).
    Jeg har så følgende problemer/observasjoner:

    Jeg tok vekk luftfilteret i går, og kunne da skru dysa ca.1/4 turn ut, så nå går den best på ca.3/4 turn, slik som den skal.. (Feil luftfilter??)

    - Motoren vil ikke holde seg på max throttle bortsett fra etter stup... (Senker turtallet..)
    - Under testing på bakken kommer den opp i max turtall, for så å droppe en god del etter ca.1sek.
    - Klarer ikke justere inn slik at den holder max turtall lenger!
    - Motoren opprettholder ikke turtall i vertikale øvelser.

    Prøvde å kjøre den litt rikere (3knepp), med det resultat at motoren dumpet ned til halvt turtall etter take-off... Ikke moro!

    Så kommer spørsmålet:
    Vil det hjelpe på topp-registeret å forlenge manifolden en del? Tror den er kortere enn den som ble brukt i flyet før. Jeg har ikke prøvd dette enda, da det sies at Greve-pipa ikke er kritisk på lengden, men nå begynner jeg å bli kritisk til motor-oppsettet! Noen sier også at pumpa kan spille meg et puss, men den vil jeg helst ikke kludre unødvendig mye med!

    Oppsettet er som følger (nå uten luftfilter!):
    Os 140RX
    Plugg: Os-F
    Prop: APC 17x12,5 (Har skaffet et kobbel 17x13, men DET skal ikke være problemet.. tror jeg..)
    Pipe: Greve 442 m/DuBro stuss + 9cm forlengerrør for renere modell...

    Jeg har ikke lagt inn extra toppakning enda, men motoren skal da gå på full gass for det??

    Håper nesten bare motoren ikke er helt innkjørt enda, men alle tips mottas med takk. Totalt tipper jeg ca.3-4L fuel har skylt gjennom motoren til nå.
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

  • #2
    Hei Thinn
    Dette høres mystisk ut, og mest sannsynelig koblet til eksos-systemet.
    Denne motoren skal ikke ha noe problem med å holde turtallet på maks, hverken bortover eller nedover. 3/4 turn på nåla er omtrent det det skal være. Du snakker om innkjøring, det skal ikke være noe problem med disse. Maskineringen er så god og lik fra motor til motor at en 4-5 turer med lett propell og skånsom belastning er alt som skal til. Når den er riktig justert skal den når den ruses på bakken komme opp til nesten maks, nøle et lite sekund før den oppnår maks turtall. Ikke motsatt. På denne motoren er 3 knepp rikere ganske mye, skjelden lurt å skru mere enn 1-2 knepp om gangen. Om den er for rik vil den drukne etter take-off som du sier opplevde det på EM 98, fløy siste omgang med super-rik motor (flere klønete vurderinger), for så å gå tom for fuel rett før siste øvelse .
    Tilbake til potta. Tror nok ikke lengden er super-kritisk, men om den er mange CM for kort vil du nok slite. Jeg kjører med hell med et oppsett hvor det er 86-87 cm fra pluggen til bakerst på den tykke (40mm?) delen av potta. Kan da sette på alt av relevante propeller uten at motoren begyner å krangle.
    Tar som utgangspunkt at du bruker en OS-F plugg og fuel med 15-20% olje og 10-15 % nitro.
    Ola
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Takk Ola!
      Jeg trodde jo heller ikke jeg skulle få disse problemene.. Men jeg skal måle pipa når jeg kommer hjem. Ang. 3 knepp rikt, var dette også bare en test for å se om det hjalp (Når ingenting anet hjelper er det rart hva man tester!)
      Bruker JeRo 15-15 fuel og Os-F plugg...
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment

      Working...
      X