Jeg har fått D-A motoren på 1 ccm i posten og jeg fant ut at den manglet kompresjon og demonterte motoren. Der var det ikke kontrastempel, lurte på hvorfor forrige eieren fjernet kontrastempel..
Tok en kompresjontest både uten og med olje, kompresjon lekket som en sil ut av mellom sylinder/stempel
.
Så jeg lagde ny sylinder av stål fra drivaksel og stempel + kontrastempel av støpejern fra kamaksel
.
Hvordan jeg lappet sylinder og stempel og tilpasset gjennom kan du lese hva jeg gjorde..
1. Messingdor med stillskrue for justering i diameter festet til chucken og dreiebenken stilles til 200-300 o/min.
Før fram og tilbake sylinderen på doren til verktøymerker er borte med medium slipepasta og finlappe med fin slipepasta.
2. Stempelet er spent opp med stempelholder og skrue for stempelbolt og dreiebenken settes til 200-300 o/min. Fær lappering på stempelet med medium slipepasta til verktøymerker er borte og finlappe med fin slipepasta.
3. Lappe videre på stempelet og vask sylinderen og stempel i parafin eller bensin. Før stempelet inn i sylinderen til den stopper ca 4-5 mm i sylinderen. Hvis ikke lappe videre stempelet 5-10 ganger og prøv hver gang til stempelet entrer i sylinderen 4-5 mm før det stopper.
4. Bruk en håndverktøy som jeg viser til fotoet av en T-formet verktøy med hull for stempelbolt. Monter stempel med bolt til verktøyet. Smør Autosol krompoleringspasta i sylinderen og på stempelet. Før stempelet i sylinderen og poler innover mens du roterer stempelet. Hvis det stopper inne i sylinderen, dunk stempelet ut av sylinderen og vask begge deler i parafin eller bensin. Kontroller om stempelet kan føres inn i sylinderen inntil øvre dødpunkt. Hvis ikke, poler vidrer og prøv på nytt.
5. Ferdig lappet sylinder og stempel går trangt uten olje og går lett med olje. Stempelet går løs i nedre dødpunkt og trangt i øvre dødpunkt slik det ikke lekker kompresjon ut av sylinderen.
Kontrastempel gjøres samme måte som stempelet, men den skal sitte trangt og skal kunne skyves inn med litt håndmakt. Kontrastempelet lappes først og prøvd før du kapper av kontrastempelet fra dreieemnet.
Jeg har prøvekjørt motoren ,og den var lett å starte, og gikk litt trangt i begynnelsen i et par minutter, brukte stor propell pga svinghjulseffekt og fikk innkjørt motoren med rik fuel og redusert kompresjon. Nå går den fort og lett å starte som ny motor.
PS..
Klaus, ingen farger i disse fotoene her, kun når du klikker på bilder, kommer fargefotoene, noe er galt med hjemmesiden din
...
Jens Eirik

Tok en kompresjontest både uten og med olje, kompresjon lekket som en sil ut av mellom sylinder/stempel

Så jeg lagde ny sylinder av stål fra drivaksel og stempel + kontrastempel av støpejern fra kamaksel

Hvordan jeg lappet sylinder og stempel og tilpasset gjennom kan du lese hva jeg gjorde..
1. Messingdor med stillskrue for justering i diameter festet til chucken og dreiebenken stilles til 200-300 o/min.
Før fram og tilbake sylinderen på doren til verktøymerker er borte med medium slipepasta og finlappe med fin slipepasta.
2. Stempelet er spent opp med stempelholder og skrue for stempelbolt og dreiebenken settes til 200-300 o/min. Fær lappering på stempelet med medium slipepasta til verktøymerker er borte og finlappe med fin slipepasta.
3. Lappe videre på stempelet og vask sylinderen og stempel i parafin eller bensin. Før stempelet inn i sylinderen til den stopper ca 4-5 mm i sylinderen. Hvis ikke lappe videre stempelet 5-10 ganger og prøv hver gang til stempelet entrer i sylinderen 4-5 mm før det stopper.
4. Bruk en håndverktøy som jeg viser til fotoet av en T-formet verktøy med hull for stempelbolt. Monter stempel med bolt til verktøyet. Smør Autosol krompoleringspasta i sylinderen og på stempelet. Før stempelet i sylinderen og poler innover mens du roterer stempelet. Hvis det stopper inne i sylinderen, dunk stempelet ut av sylinderen og vask begge deler i parafin eller bensin. Kontroller om stempelet kan føres inn i sylinderen inntil øvre dødpunkt. Hvis ikke, poler vidrer og prøv på nytt.
5. Ferdig lappet sylinder og stempel går trangt uten olje og går lett med olje. Stempelet går løs i nedre dødpunkt og trangt i øvre dødpunkt slik det ikke lekker kompresjon ut av sylinderen.
Kontrastempel gjøres samme måte som stempelet, men den skal sitte trangt og skal kunne skyves inn med litt håndmakt. Kontrastempelet lappes først og prøvd før du kapper av kontrastempelet fra dreieemnet.
Jeg har prøvekjørt motoren ,og den var lett å starte, og gikk litt trangt i begynnelsen i et par minutter, brukte stor propell pga svinghjulseffekt og fikk innkjørt motoren med rik fuel og redusert kompresjon. Nå går den fort og lett å starte som ny motor.

PS..
Klaus, ingen farger i disse fotoene her, kun når du klikker på bilder, kommer fargefotoene, noe er galt med hjemmesiden din

Jens Eirik
Comment