Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan byttet jeg sylinder/stempel i D-A motoren.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

    #1

    Hvordan byttet jeg sylinder/stempel i D-A motoren.

    Jeg har fått D-A motoren på 1 ccm i posten og jeg fant ut at den manglet kompresjon og demonterte motoren. Der var det ikke kontrastempel, lurte på hvorfor forrige eieren fjernet kontrastempel..

    Tok en kompresjontest både uten og med olje, kompresjon lekket som en sil ut av mellom sylinder/stempel .

    Så jeg lagde ny sylinder av stål fra drivaksel og stempel + kontrastempel av støpejern fra kamaksel .

    Hvordan jeg lappet sylinder og stempel og tilpasset gjennom kan du lese hva jeg gjorde..


    1. Messingdor med stillskrue for justering i diameter festet til chucken og dreiebenken stilles til 200-300 o/min.
    Før fram og tilbake sylinderen på doren til verktøymerker er borte med medium slipepasta og finlappe med fin slipepasta.

    2. Stempelet er spent opp med stempelholder og skrue for stempelbolt og dreiebenken settes til 200-300 o/min. Fær lappering på stempelet med medium slipepasta til verktøymerker er borte og finlappe med fin slipepasta.

    3. Lappe videre på stempelet og vask sylinderen og stempel i parafin eller bensin. Før stempelet inn i sylinderen til den stopper ca 4-5 mm i sylinderen. Hvis ikke lappe videre stempelet 5-10 ganger og prøv hver gang til stempelet entrer i sylinderen 4-5 mm før det stopper.

    4. Bruk en håndverktøy som jeg viser til fotoet av en T-formet verktøy med hull for stempelbolt. Monter stempel med bolt til verktøyet. Smør Autosol krompoleringspasta i sylinderen og på stempelet. Før stempelet i sylinderen og poler innover mens du roterer stempelet. Hvis det stopper inne i sylinderen, dunk stempelet ut av sylinderen og vask begge deler i parafin eller bensin. Kontroller om stempelet kan føres inn i sylinderen inntil øvre dødpunkt. Hvis ikke, poler vidrer og prøv på nytt.

    5. Ferdig lappet sylinder og stempel går trangt uten olje og går lett med olje. Stempelet går løs i nedre dødpunkt og trangt i øvre dødpunkt slik det ikke lekker kompresjon ut av sylinderen.

    Kontrastempel gjøres samme måte som stempelet, men den skal sitte trangt og skal kunne skyves inn med litt håndmakt. Kontrastempelet lappes først og prøvd før du kapper av kontrastempelet fra dreieemnet.

    Jeg har prøvekjørt motoren ,og den var lett å starte, og gikk litt trangt i begynnelsen i et par minutter, brukte stor propell pga svinghjulseffekt og fikk innkjørt motoren med rik fuel og redusert kompresjon. Nå går den fort og lett å starte som ny motor.

    PS..
    Klaus, ingen farger i disse fotoene her, kun når du klikker på bilder, kommer fargefotoene, noe er galt med hjemmesiden din ...

    Jens Eirik
    Attached Files
  • RoSt
    • Apr 2005
    • 173

    #2
    Hei. Litt på siden kanskje, men det gjelder samme fabrikant og type av motorer.
    Jeg har en DA 25 Drabant liggende. Den tilhørte min bror, som drev litt med linestyrte fly for mange år siden. Nå mangler dysenål og og dyserør i forgasseren. Er det mulig å få laga / kjøpt noe slikt?
    Roger Strand

    Comment

    • Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

      #3
      Originally posted by RoSt
      Hei. Litt på siden kanskje, men det gjelder samme fabrikant og type av motorer.
      Jeg har en DA 25 Drabant liggende. Den tilhørte min bror, som drev litt med linestyrte fly for mange år siden. Nå mangler dysenål og og dyserør i forgasseren. Er det mulig å få laga / kjøpt noe slikt?
      Hei..
      Ikke problem å lage dysenål og sprederen til forgasseren. Vil du ha nye deler til motoren, så kan jeg lage og sende dem over posten til deg..

      Jens Eirik

      Comment

      • RoSt
        • Apr 2005
        • 173

        #4
        Det hadde vert fint om du kunne. Sender deg en privar melding, det er vel ikke her vi forhandler om slikt.
        Roger Strand

        Comment

        • Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

          #5
          Jeg fant bildet av den første D-A 1 cc uten skruer på kjølekappen i boka "Aftenposten hobbyboka 2 bind." Og Boka var trykket i 1955.

          Det jeg la merke til at veivhuset er veldig lik min motor unntatt kjøletoppen er skrudd på veivhuset sammen med sylinderen. Altså er min D-A den andre serie med skruer for å holde kjøletoppen sammen med sylinderen. Kanskje for å få ned tid på maskinering av gjenger på veivhus og i kjøletoppen som må gjøres med dreiebenken + fresing av eksosporter på veivhuset og gjøre det enkelt med borearbeid og gjenging med gjengetapper..?

          Vet ikke on den første serie av D-A 1 cc eksisterer ennå. Hvis du har en liggende et sted på hylla eller i loftet, kan du legge ut bilde av den 1. serie D-A 1 cc?

          Et sted i internettet, husker ikke hvor, så er D-A 1 cc kalt for "Satelite" eller "Satelitt", jeg er ikke ikke sikker ennå. Det finnes testresultater i tidskriftet "Modelaircraft" datert Juli 1955 og testet og skrevet av Peter Chinn. http://www.iroquois.free-online.co.uk/engines.htm

          Originally posted by RoSt
          Det hadde vert fint om du kunne. Sender deg en privar melding, det er vel ikke her vi forhandler om slikt.
          Ja, du kan sende beskjed gjennom PM om adressen din ,og da kan jeg sette i gang.

          Jens Eirik
          Attached Files

          Comment

          Working...