Announcement

Collapse
No announcement yet.

mengde nitro på små motorer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mengde nitro på små motorer.

    hallo har en sc25 og en sc40 som jeg bruker og har hittill brukt 5%nitro. er det noen stor merkbar økning i effekt ved å bruke mere nitro på disse?

    kunne tenkt meg litt mere fres spesielt i .25motoren
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hvis jeg ikke husker helt feil, er specene på disse motorene noe i retning av:
    SC25A: 4.07cc (18.00 borring, 16.00 slaglengde), 0.74KW(0.93bhp)@16500rpm, 2000-18000 rpm
    SC40A: 6.46cc (22.25 borring, 19.28 slaglengde), 1.10KW(1.38bhp)@16500rpm, 2000-17000 rpm

    Mener også å huske at begge disse motorene er utstyrt med headshim (tynn avstandsplate mellom sylinderen og sylinderhodet).

    Dette er ABC-motorer, og de er laget spesiellt for å gå på lite eller ikke noe nitrometan (ifølge fabrikkens skryt)

    Hvis jeg husker riktig, har begge disse motorene en-nåls forgasser med tomgangs-lufteskrue som sitter paralellt med innsuget på forgasseren.

    Noen "triks" du kan prøve for å få litt mere "fres" i disse, er å fjerne headshimen (dermed øke kompresjonen). Dette er et triks som ofte brukes på OS32SX-H (helimotor) for å få mer krefter ut av den... Dette bør selfølgelig ikke gjøres dersom du skal bruke store mengder nitrometan (medmindre du har et stort ønske om å skifte lagere på motoren ofte)...

    Såvidt jeg husker er mesteparten av SC-motorene kinesiske kloner av OS sin gamle "FP"-serie (forgjengeren til FSR-serien), og er relativt følsomme på lufteskruen på gasseren...

    Hva slags prop prøver du å dra med disse motorene?

    En annen tanke som slår meg, er at hvis du flyr mye, relativt raskt vil spare inn investeringen i en OS46 bare på fuelforbruk... 46'en kan kjøres relativt godt på Castor Straight, som koster next-to-nothing...

    //Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

    Svein Skogen

    Comment


    • #3
      Re: mengde nitro på små motorer.

      Originally posted by tyor
      hallo har en sc25 og en sc40 som jeg bruker og har hittill brukt 5%nitro. er det noen stor merkbar økning i effekt ved å bruke mere nitro på disse?

      kunne tenkt meg litt mere fres spesielt i .25motoren
      Jeg har brukt 16% på Magnum 25 og det var mye fres i den.

      Dette er ABC-motorer, og de er laget spesiellt for å gå på lite eller ikke noe nitrometan (ifølge fabrikkens skryt)
      Hvis du har en motor med høy kompresjonforhold, trenger du mindre nitro som f.eks fjerne shims fra toppen.

      Hvis jeg husker riktig, har begge disse motorene en-nåls forgasser med tomgangs-lufteskrue som sitter paralellt med innsuget på forgasseren.
      SC motorene bruker 2 nåls forgassere...


      La oss si at Cox motor, Norvel og andre i samme motorstørrelse liker best mellom 15 og 25% nitro mens motor fra 1.5 cc til 3.5 kjøres best på ca 10-15% og større enn 3,5 cc holder det nok med 10%-12%.
      Det er pga tomgangen blir bedre i mindre motor med høy nitroprosenter enn større motor.

      I høyeffekt racermotor går som regel med 40-50% nitro.

      Merkbar blir det jo mere effekt jo mere nitro, det går utover lommeboka i drivstoffutgifter spesielt på store motor.

      Firetaktere går best fra 10% og oppover pga tapt arbeid i annenhver omdreining.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        off topic:

        Er det der en "god gammel drabant" du har som avatar?

        //Svein
        Med forbehold om dårlige dager:

        Svein Skogen

        Comment


        • #5
          Originally posted by sskogen
          off topic:

          Er det der en "god gammel drabant" du har som avatar?

          //Svein
          Ja, riktig, Drabant med kulelager..

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            ok da fortsetter jeg med 5% fro motorene går helt greit ikke noe problem med tomgang osv.

            angående headshim (tynn avstandsplate mellom sylinderen og sylinderhodet). er det det jeg ville kalle toppakning dere mener
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Topppakning insinuerer at den er der for å bidra til tetting... Det er ikke tilfellet på disse motorene. De er laget presist nok til at de tetter godt på metall-mot-metall.

              Metallskiven ligger der for å få avstand. Redusere makskompresjonen litt.

              Tenning på glowmotorer skjer ved en viss kompresjon. Ved å øke kompresjonen, får man tidligere tenning (økt fortenning), og man kan trekke ut litt mere krefter på høyt turtall.

              Drawbacket med dette er at man gjerne taper litt krefter ved lavt turtall, men for fly og heli spiller dette liten rolle, da turtallet man taper krefter i er i den enden av skalaen som man ikke belaster motoren. På en bilmotor blir det anderledes siden man skal akselerere allerede ved lavt turtall og trenger kreftene der også.

              //Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

              Svein Skogen

              Comment


              • #8
                Originally posted by sskogen
                Tenning på glowmotorer skjer ved en viss kompresjon. Ved å øke kompresjonen, får man tidligere tenning (økt fortenning), og man kan trekke ut litt mere krefter på høyt turtall.
                //Svein
                Økt kompresjon = mer varme og trykk.
                Dette fører til glødepluggen blir varmere og bidrar til tidligere tenning. Glødepluggen er selvregulerende i fortenning. Øker man kompresjon og glødepluggen brenner av eller motoren går dårlig pga for høy fortenning, så skift til mindre varm glødepluggen eller mindre nitro.

                Dette skal du la pakningen være der slik motoren får en optimal effekt og riktig kompresjonforhold beregnet for en bestemt nitromengde og glødeplugg som du følger etter instruksjon som fulgte med motoren.

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Motoren vil gå helt greit på 5%!

                  Den vil imidlertid bli mindre kritisk på lavt turtall om du øker til 10%.

                  Men er motoren riktig justert, skal du ikke ha noe spes. problemer.

                  Comment


                  • #10
                    har ikke hatt noen problemer nå på lavt turtall. bare lurte på om det ville bli noen merkbar effekt økning med mere nitro.

                    For det stick flyet som jeg har .25 motoren på er sånn at jeg nesten kan hovre med det faktisk. det er vel egentlig beregnet for .15 motor. og det flyrr kjempefint ballanse messig så med litt mere sprut i motoren så hadde det vært enda morsommere
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      har nå åpnet .25 motoren for å rense den for sand etter ett lite krash . og tok ut den headshimen for å teste. men da jeg tok av forgasseren som sitter med en skrue fra hver side så jeg at han som hadde motoren før meg hadde bytte ene skruen og den han hadde satt inn var alt for lang så den dekket for halve innsuget . satte i en kortere skrue der og skal teste den nå etterpå
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        har nå prøvekjørt motoren med en ASP 10x7S og den gikk som en kule. tok kanskje ikke riktig så høyt turtal som med 9x6 propellen jeg hadde før men den hylte bra nok. og draget var det ikke noe å si på. hadde jeg slippet taket i stick´n så hadde den forlatt meg vertikalt . Bare været blir litt bedr nå så skal den testes ut.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment

                        Working...
                        X