If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Hvis jeg ikke husker helt feil, er specene på disse motorene noe i retning av:
SC25A: 4.07cc (18.00 borring, 16.00 slaglengde), 0.74KW(0.93bhp)@16500rpm, 2000-18000 rpm
SC40A: 6.46cc (22.25 borring, 19.28 slaglengde), 1.10KW(1.38bhp)@16500rpm, 2000-17000 rpm
Mener også å huske at begge disse motorene er utstyrt med headshim (tynn avstandsplate mellom sylinderen og sylinderhodet).
Dette er ABC-motorer, og de er laget spesiellt for å gå på lite eller ikke noe nitrometan (ifølge fabrikkens skryt)
Hvis jeg husker riktig, har begge disse motorene en-nåls forgasser med tomgangs-lufteskrue som sitter paralellt med innsuget på forgasseren.
Noen "triks" du kan prøve for å få litt mere "fres" i disse, er å fjerne headshimen (dermed øke kompresjonen). Dette er et triks som ofte brukes på OS32SX-H (helimotor) for å få mer krefter ut av den... Dette bør selfølgelig ikke gjøres dersom du skal bruke store mengder nitrometan (medmindre du har et stort ønske om å skifte lagere på motoren ofte)...
Såvidt jeg husker er mesteparten av SC-motorene kinesiske kloner av OS sin gamle "FP"-serie (forgjengeren til FSR-serien), og er relativt følsomme på lufteskruen på gasseren...
Hva slags prop prøver du å dra med disse motorene?
En annen tanke som slår meg, er at hvis du flyr mye, relativt raskt vil spare inn investeringen i en OS46 bare på fuelforbruk... 46'en kan kjøres relativt godt på Castor Straight, som koster next-to-nothing...
hallo har en sc25 og en sc40 som jeg bruker og har hittill brukt 5%nitro. er det noen stor merkbar økning i effekt ved å bruke mere nitro på disse?
kunne tenkt meg litt mere fres spesielt i .25motoren
Jeg har brukt 16% på Magnum 25 og det var mye fres i den.
Dette er ABC-motorer, og de er laget spesiellt for å gå på lite eller ikke noe nitrometan (ifølge fabrikkens skryt)
Hvis du har en motor med høy kompresjonforhold, trenger du mindre nitro som f.eks fjerne shims fra toppen.
Hvis jeg husker riktig, har begge disse motorene en-nåls forgasser med tomgangs-lufteskrue som sitter paralellt med innsuget på forgasseren.
SC motorene bruker 2 nåls forgassere...
La oss si at Cox motor, Norvel og andre i samme motorstørrelse liker best mellom 15 og 25% nitro mens motor fra 1.5 cc til 3.5 kjøres best på ca 10-15% og større enn 3,5 cc holder det nok med 10%-12%.
Det er pga tomgangen blir bedre i mindre motor med høy nitroprosenter enn større motor.
I høyeffekt racermotor går som regel med 40-50% nitro.
Merkbar blir det jo mere effekt jo mere nitro, det går utover lommeboka i drivstoffutgifter spesielt på store motor.
Firetaktere går best fra 10% og oppover pga tapt arbeid i annenhver omdreining.
Topppakning insinuerer at den er der for å bidra til tetting... Det er ikke tilfellet på disse motorene. De er laget presist nok til at de tetter godt på metall-mot-metall.
Metallskiven ligger der for å få avstand. Redusere makskompresjonen litt.
Tenning på glowmotorer skjer ved en viss kompresjon. Ved å øke kompresjonen, får man tidligere tenning (økt fortenning), og man kan trekke ut litt mere krefter på høyt turtall.
Drawbacket med dette er at man gjerne taper litt krefter ved lavt turtall, men for fly og heli spiller dette liten rolle, da turtallet man taper krefter i er i den enden av skalaen som man ikke belaster motoren. På en bilmotor blir det anderledes siden man skal akselerere allerede ved lavt turtall og trenger kreftene der også.
Tenning på glowmotorer skjer ved en viss kompresjon. Ved å øke kompresjonen, får man tidligere tenning (økt fortenning), og man kan trekke ut litt mere krefter på høyt turtall.
//Svein
Økt kompresjon = mer varme og trykk.
Dette fører til glødepluggen blir varmere og bidrar til tidligere tenning. Glødepluggen er selvregulerende i fortenning. Øker man kompresjon og glødepluggen brenner av eller motoren går dårlig pga for høy fortenning, så skift til mindre varm glødepluggen eller mindre nitro.
Dette skal du la pakningen være der slik motoren får en optimal effekt og riktig kompresjonforhold beregnet for en bestemt nitromengde og glødeplugg som du følger etter instruksjon som fulgte med motoren.
har ikke hatt noen problemer nå på lavt turtall. bare lurte på om det ville bli noen merkbar effekt økning med mere nitro.
For det stick flyet som jeg har .25 motoren på er sånn at jeg nesten kan hovre med det faktisk. det er vel egentlig beregnet for .15 motor. og det flyrr kjempefint ballanse messig så med litt mere sprut i motoren så hadde det vært enda morsommere
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
har nå åpnet .25 motoren for å rense den for sand etter ett lite krash . og tok ut den headshimen for å teste. men da jeg tok av forgasseren som sitter med en skrue fra hver side så jeg at han som hadde motoren før meg hadde bytte ene skruen og den han hadde satt inn var alt for lang så den dekket for halve innsuget . satte i en kortere skrue der og skal teste den nå etterpå
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
har nå prøvekjørt motoren med en ASP 10x7S og den gikk som en kule. tok kanskje ikke riktig så høyt turtal som med 9x6 propellen jeg hadde før men den hylte bra nok. og draget var det ikke noe å si på. hadde jeg slippet taket i stick´n så hadde den forlatt meg vertikalt . Bare været blir litt bedr nå så skal den testes ut.
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment