Announcement

Collapse
No announcement yet.

Model Technics fuel, noen som vet noe om den?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Model Technics fuel, noen som vet noe om den?

    Jeg fløy nesten bare elektro i fjor så jeg kjøpte bare en 1L kanne med "Model Technics Qwik Fire 10 til å ha til den lille Norvel'en min, den ble jeg fort litt skeptisk til. Motoren er en typisk 1/2A motor som liker høyt turtall og høy temperatur, det ser det ikke ut som fuelen gjør for oljen som kommer ut i eksosen er full av sorte prikker. Oljen som drypper fra framlageret etter kjøring er også nesten sort, jeg antar at det er deler av oljen som antenner under forbrenning. Jeg ser heller ikke at jeg kjører den for magert, noe rikere så begynner turtallet å falle ganske mye og tanken er borte på svært kort tid. Noen som vet hva slags fuel dette er og hva den inneholder? (Står ingenting på kanna, kan skimte "Kyosho" i en setning nederst på etiketten)

    Skal til å pakke ut en ny OS .32 over helgen og jeg er ikke så sikker på at jeg vil kjøre den på noe jeg ikke vet hva er (Norvel'en kostet 280,- så jeg har liksom ikke de samme reservasjonene for den). Hva bør jeg kjøre den på? Tenkte 15/15 Jero eller ModelRacing Fuel... (Det de kaller helimix? Det er jo en helimotor med flytopp)

  • #2
    Jeg har ingen gode ord om den fuelen.... bruk heller Jero. eller modelracing fuel. det er to mye bere fueler.
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

    Comment


    • #3
      Re: Model Technics fuel, noen som vet noe om den?

      Jeg bruker Model Technics fuel, ikke noe negativ om fuelen.

      Model Technics Qwik Fire 10 er laget for modellbilmotor.

      Bruk fuelen med 18-20%olje og 15-34% nitro for denne Norvel motoren.
      15% olje er for liten for en glidelagret motor, det må du gå opp til 18-20% olje.

      Norvel går best mellom 15-35% nitro. 10% går bra.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Grunnen til at jeg kjøpte den var at den kom på en liten hendig 1L kanne, hadde ikke hørt om den før. Har intrykk av at det er nok olje (det tyter ihvertfall ut i store mengder overalt når den går), men det er vanskelig å justere den slik at oljen ikke antenner samtidig som den ikke går for rikt. Får ikke det med høy temperatur til å harmonere med bilmotorer, de går jo varmere enn de fleste flymotorer gjør.

        Tror den har nok nitro, starter på er par flikk og den er sint så det holder, jeg har forstått det som at Norvel motorer skal kunne gå helt uten nitro ettersom den er konstruert i Russland (får vistnok ikke kjøpt nitrometan lovlig der). Får kjøpe noe med ca 18-20% castor til den tenker jeg...

        Comment


        • #5
          Les her og bli kjent med Norvel: norvel.com - norvel Ressurser og informasjon

          Russland har fuel med nitro akkurat som her i Europa. At det er ikke tillat er bare tøv, den gang Russland var sovjetunionen, så var det vanskelig å få tak i nitro.

          For lite olje skaper mer varme pga friksjon og vanskelig å bortlede varme fra motor.

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Det er det jeg har gjort, der står det (muligens utdatert):
            The ideal nitromethane content is somewhat difficult to nail down. Lower nitro content fuel can run very fast, but finding the correct needle setting is more difficult, and a higher compression ratio is needed. The NORVEL engines were designed in Russia where nitromethane is extremely difficult (and illegal) to buy. As a result, the engines run perfectly well with no nitro at all or very little nitro.

            Nitro gives you ease of starting, especially in cold weather, and generally, a broader range of acceptable needle valve settings. For racing situations, there is no question that more Nitro means more power. Generally, 10% to 15% nitro is good for sport flying and general purposes.
            Har ikke kjørt så mange tanker gjennom den (og det blir ikke flere fra den kanna) og jeg savner ikke mer nitro, savner derimot en olje som tåler temperaturen. En spesialtilpasset 1/2A fuel er sikkert å foretrekke, da får jeg heller spandere 25% siden det er det som er vanlig på 1/2A.

            Det følger med flere toppakninger/shims slik at man skal kunne tilpasse kompresjonen til ønsket fuel, kan kanskje prøve å eksperimentere litt med det...

            Oppdatert: Fant fuelen på nettet, den inneholder 18% olje hvorav 5% er castor og resten syntetisk (EDL, hva nå det er?).

            Comment


            • #7
              Jeg har vært i Ukraina, Russland, der er tilgang til ferdigblandet fuel med nitro i alle prosenter i forhandleren som kunder kunne kjøpe selv tilpasset til sine motorene. Ute på landet utenfor storbyer er det vanskelig å få tak i fuel til glowmotor, så de nøyer med dieselmotor som et alternativ pga lett tilgjengelig ingredienser til fuelen som eter, parafin og olje.

              Det du viser til er ikke helt korrekt at det er illegal, fordi jeg har noen gamle bøker trykket i Moskva for DOSAAF (Tilsvarer som NAK i Norge) i 1970-80 årene om fuel med nitro som de måtte blande selv. Det betyr at de hadde tilgang til nitro..

              Hva er E.D.L? : E.D.L. - A synthetic oil developed by Model Technics in 1980 and is still under continuous development. Considered to be at the front of synthetic oil technology.

              Du kan gå rett til Modeltechnics hjemmeside og finn ut hva du kan bruke til din motor: modeltechnics.com

              Prøv å få tak i "Nitro mix" , den inneholder 20% castor og er ypperlig for hardkjørende små 1/2A motor og finnes i 0 til 25% nitro å velge.

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Hvem selger denne her på berget til en fornuftig pris?
                Betalte 355 spenn for en kanne quickfire 16 og det syns jeg var dyrt....


                Men FS52en ble tydeligvis avhengig
                Ola
                Elverum Flyklubb Modell
                www.efkm.org

                Comment

                Working...
                X