Unconfigured Ad

Collapse

Skumming i tanken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenM
    • May 2005
    • 389

Skumming i tanken

Jeg har et fly med en sammenlimt 25LA motor. Det hender den stopper i luften, og det kan jo være skumming i tanken. Kan jo selvfølgelig å være skade på slangen, men siden spørsmålet mitt forutsetter at det er skumming som er problemet så sier vi det.
    Er det noen fuel som skummer mindre enn annen? Det skummer en god del ved enkelte turtall...
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

Hva mener du med "sammenlimt" 25LA motor ?
    Hvor er den limt
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• jarle
      • Feb 2005
      • 341

Skumming kommer av vibrasjoner; har du lagt skumgummi rundt tanken?
      Luft i slangene er mer vanlig og kommer vanligvis av lekasje i tilførselen, sjekk at alle slanger og koblinger er tette, også klunkslangen inni tanken.
      Sjekk at klunken henger som den skal.
      En annen mulighet er lekasje mellom forgasser og motorblokk, det kan få motoren til å stoppe momentant og uten forvarsel på full gass.
      Hvis du har limt motoren sammen, er du sikker på at veivhuset er tett?
      Tror kanskje du er en av de få som limer motorer så der må du nok finne opp kruttet selv.
      Det er ihvertfall de tingene jeg ville sjekket først.

Jarle
      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Originally posted by TheBirg
        Hvor er den limt
        Les hans historie, så skjønner du.. : http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=3663

Jens Eirik

Comment

• MortenM
          • May 2005
          • 389

Hvor er den limt
          B.l.a. Ene festet revet av slik at veivhuset lå åpent. Limt sammen med "super stål" Holder utrolig bra, bare jeg ikke fester motoren med det festet. Det meste av kompositt ting har vært knekt og limt på, dyse og alle niplene.
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.

Comment

• MortenM
            • May 2005
            • 389

Originally posted by jarle
            Skumming kommer av vibrasjoner; har du lagt skumgummi rundt tanken?
            Luft i slangene er mer vanlig og kommer vanligvis av lekasje i tilførselen, sjekk at alle slanger og koblinger er tette, også klunkslangen inni tanken.
            Sjekk at klunken henger som den skal.
            En annen mulighet er lekasje mellom forgasser og motorblokk, det kan få motoren til å stoppe momentant og uten forvarsel på full gass.
            Hvis du har limt motoren sammen, er du sikker på at veivhuset er tett?
            Tror kanskje du er en av de få som limer motorer så der må du nok finne opp kruttet selv.
            Det er ihvertfall de tingene jeg ville sjekket først.

Jarle
            Har prøvd å vibrasjonsdempe den så godt som mulig. Har ikke tenkt på lekasje mellom forgasser/motor. Jeg kjenner igjen når veivhuset begynner å lekke. Har limt det flere ganger med epoxy, som sakte men sikkert svekkes av fuelen. Har limt det sist i fjor høst med "super stål" og det holder godt ennå. Takk for gode tips!
            Morten Myklebust.
            Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
            PT-20 K.I.A.

Comment

• Isak
              • Apr 2004
              • 680

Å reparere La motorer med lim er vel ingen nyhet Jarle, Os er så snill at de leverer med plastikkdeler til motorene sine, slik at ting er ment for å limes når en lander "litt" hardt. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt og sett la motorer med pålimt bakmontert dysenål.. genial oppfinelse!
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

Comment

• TheBirg
                • Jan 2004
                • 692

(er oppdatert på skaden din nå Morten)
                Du spurte jo faktisk om Fuel her, tror ikke det er noen fuel som skummer noe mere eller mindre som ihvertfal vil gjøre noe utslag på din motor.

(men jeg mener nå at om "allt essensiellt" på utsiden av motoren er skadet, som du sier, nippler og dyse og ikke minst veivhuset, bytt motoren i en ny en om du kan, finnes ingen omveier her desverre, og Epoxy må ikke brukest her, ikke super lim på samme måte, Epoxy mykner ved høye temperaturer og Superlimm tåler generellt ikke vibrasjoner ved harde overflater (les plastikk og metall)

Sats på en ny motor, det er min anbefalning ihvertfall.

Birger
                Birger Mork

Mine besittelser :
                Flygreier (Massevis)
                Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• MortenM
                  • May 2005
                  • 389

Originally posted by Isak
                  Å reparere La motorer med lim er vel ingen nyhet Jarle, Os er så snill at de leverer med plastikkdeler til motorene sine, slik at ting er ment for å limes når en lander "litt" hardt. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt og sett la motorer med pålimt bakmontert dysenål.. genial oppfinelse!
                  Mja jo... Skulle gjerne sett at niplene var av metall. De knekker jo som varmt smør i gress eller noe sånt....
                  Morten Myklebust.
                  Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                  PT-20 K.I.A.

Comment

• Isak
                    • Apr 2004
                    • 680

Også det at baklokket til la motorene med plast "baklokk", i allefall de jeg har vært borti, har store problemer med å holde tett også etterhvert. Så løsningen er å lime de fast i blokka.

Hadde vært greit med en bedre løsning slik at en slipper å ha sjegget fult av postkasser hele tiden! Såfremt de to steinene i handa ikke blir kastet på taket.. å man slipper å gå under bekken etter en svart katt.
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

Comment

• MortenM
                      • May 2005
                      • 389

(er oppdatert på skaden din nå Morten)
                      Du spurte jo faktisk om Fuel her, tror ikke det er noen fuel som skummer noe mere eller mindre som ihvertfal vil gjøre noe utslag på din motor.

(men jeg mener nå at om "allt essensiellt" på utsiden av motoren er skadet, som du sier, nippler og dyse og ikke minst veivhuset, bytt motoren i en ny en om du kan, finnes ingen omveier her desverre, og Epoxy må ikke brukest her, ikke super lim på samme måte, Epoxy mykner ved høye temperaturer og Superlimm tåler generellt ikke vibrasjoner ved harde overflater (les plastikk og metall)

Sats på en ny motor, det er min anbefalning ihvertfall.

Birger
                      Nei det er vel ikke fuelen sin feil at det skummer, lurte bare litt på om syntetisk olje var annerledes enn castor i så måte?

Har ikke lyst å bytte motor, den fungerer jo ellers fint (bortsett fra at den stopper av og til, og det er jo fin trening i å nødlande ) Og så er det litt moro å se hvor lenge den holder. Når jeg må surre sylinderen sammen med streng gir jeg meg
                      Har en til ny 25LA liggende.

"Superstål" er 2 komponent lim, litt tykkere enn epoxy.
                      Morten Myklebust.
                      Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                      PT-20 K.I.A.

Comment

• MortenM
                        • May 2005
                        • 389

Originally posted by Isak
                        Også det at baklokket til la motorene med plast "baklokk", i allefall de jeg har vært borti, har store problemer med å holde tett også etterhvert. Så løsningen er å lime de fast i blokka.

Hadde vært greit med en bedre løsning slik at en slipper å ha sjegget fult av postkasser hele tiden! Såfremt de to steinene i handa ikke blir kastet på taket.. å man slipper å gå under bekken etter en svart katt.
                        Ja baklokket lekker litt. Tror jeg må fram med tec7 sprøyta snart... Det er jo som kjent bedre å hoppe i den varme grøten enn å krype i det sure eplet...
                        Morten Myklebust.
                        Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                        PT-20 K.I.A.

Comment

• TheBirg
                          • Jan 2004
                          • 692

Hmmm, ingen snarveier fra min side til ditt problem, har du en ny motor liggende sett den i flyet og kos deg i lufta med trygg motor.

Og gjør som følger : lime og herje med den ødelagte motoren, fastmontert på en planke eller så (med propellen mot en buske i skogen) hvor den ikke gjør skade på noen (en motor med "løst, limet" motorfeste kan jo i hverste fall (i ekstreme tilfeller for noen)) løsne riste i stykker og skade noen\noe.
                          Birger Mork

Mine besittelser :
                          Flygreier (Massevis)
                          Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

Heller kjøp en hel ny motor istedenfor skifte reservedeler som koster like mye som en hel ny motor.

Jens Eirik

Comment

• MortenM
                              • May 2005
                              • 389

jepp, enig. reservedeler er uhyre dyrt. lim og improviser til det ikke er mulig lenger. så kjøp ny motor.

Tenkte på en ting ang. vibrasjon/skumming. Etter endel krasj så er det jo ikke umulig at propellakslingen er slått ørlite skjev. Det vil jo kunne bli mye ubalanse selv om man ikke klarer å se det med blotte øyet.
                              Morten Myklebust.
                              Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                              PT-20 K.I.A.

Comment

Working...