Unconfigured Ad

Collapse

måle turtall

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • .:blind:.
    • May 2005
    • 46

måle turtall

hei,

jeg haret mekaniskt tacho meterliggendeog jeg lurte på når jeg skal måleturtallet på motoren, skal jeg måle det midt på akselen, ellerlenger ut på prop??
  • Supra25
    • Sep 2003
    • 1825

Hei

Hvis det er hvor du lurer på, så spiller det ingen rolle om du måler nærme senter eller ut mot tuppen av propellen sålenge tachometeret ditt klarer å plukke opp propellen. Hastigheten er forskjellige på de to stedene, men det er antall ganger vi er ute etter og de er like på begge stedene hos de fleste
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

Comment

• .:blind:.
      • May 2005
      • 46

hei,

takk, jeg målte turtallet på min 25 fp, det ble.....10000rpm, på max, men den bør jo klare litt mer en det.

tror jeg da

Comment

• Supra25
        • Sep 2003
        • 1825

tja...den er jo oppgitt til 16.000 rpm ved maks, men om du bør opp i det er jo en helt annen sak. I min bok er 10K sånn ca passe på disse motorene. Turtall vil jo avhenge av propellvalget (type, utforming, pitch og stigning) som igjen avhenger av modelltype og formål, men det er andre faktorer å ta hensyn til også. En svingstang som flyr rundt med 16K rpm er ikke akkurat lydløs for å si det slik...
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Re: måle turtall

Originally posted by .:blind:.
          hei,

jeg haret mekaniskt tacho meterliggendeog jeg lurte på når jeg skal måleturtallet på motoren, skal jeg måle det midt på akselen, ellerlenger ut på prop??
          Jeg har Deumo mekanisk turteller og turtallet måles ved direkte måling på selve propellakselen (veivakselen) altså midt på akselen.

Jens Eirik

Comment

• Isak
            • Apr 2004
            • 680

En Os 25 fx har ca 13500 rpm med en 9*6 propell. Så har du noe å gå ut etter..
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

Comment

Working...