Unconfigured Ad

Collapse

Lager til SC 40

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patz
    • Apr 2005
    • 95

Lager til SC 40

Hei

Har en SC 40 motor som trenger nye lagre, er det noen som vet målene på disse?
    Går det å bruke SKF lagre o.l.?
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Går bra å bruke Skf eller Fag lager ja.. Like bra og bedre en alt mulig annet. Kjempekvalitet.

Hvis du demonterer motoren så er det bare å måle bredde,innerdiameter og innerdiameter med skyvlærret så har du dimensjonene du trenger. Samtidig er det sikkert en metalltetning på den ene siden av det ene lageret og denne spesifikksjonen kalles `Z`.

Det står somoftest nummeret på lageret på ytteringen også en plass. Eks. 3015Z som betyr at ytterdiameter er 30mm og innerdiameter er 15mm mens lageret har `en` metallpakning. Har den tetninger på begge sidene står det `2Z`.

Hvis ikke så står sikkert dimensjonene på den tekniske tegningen av motoren i bruksanvisningen eller på internettsidene til leverandøren...
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

innerdiameter og innerdiameter
      Innerdia og ytterdia.

3015Z ... Det har ikke med dimensjon å gjøre, det er serienr som er standardisert for kulelagrene som er produsert fra diverse fabrikker. Slik at Folk kan bestille lager etter standardisert nr. slik de får riktig lager... unntatt Russland, Ukraina bruker egen GOST nr. for kulelagre, vet ikke om MDS, Norvel motorene har kulelager med GOST nr. siden de er produsert i Russland...

F.eks SKF lagernr. 6008 har 40mm innerdia., 68 mm ytterdia., 15 mm bredde...

Jens Eirik

Comment

• Razzle
        • Jan 2004
        • 266

Hei.
        Du kan prøve SMK Skandinavisk Miniatyrkulelager i Molde. www.smk.no
        De har det meste i lager til modellmotorer og kjenner til de fleste dimensjoner. De har også hyggelige priser.

Hilsen H.

Comment

• Isak
          • Apr 2004
          • 680

Originally posted by Motorboy
          3015Z ... Det har ikke med dimensjon å gjøre, det er serienr som er standardisert for kulelagrene som er produsert fra diverse fabrikker. Slik at Folk kan bestille lager etter standardisert nr. slik de får riktig lager... unntatt Russland, Ukraina bruker egen GOST nr. for kulelagre, vet ikke om MDS, Norvel motorene har kulelager med GOST nr. siden de er produsert i Russland...
          Akkurat! Det ble litt feil der. Blandet litt innen elektro ser jeg.. Men tanken var god Hadde ikke Skf katalogen for handen vettu...
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

Comment

• Patz
            • Apr 2005
            • 95

Mulig jeg heller kjøper meg en ny motor, det er litt dårlig kompresjon i SC'n også.
            Men skal skru den opp en dag og ta mål av lagrene, og høre på pris.

Comment

• Patz
              • Apr 2005
              • 95

Har sett på lageret, og har funnet frem til at SKF 607-RSH skal være riktig.
              Det har C 2,34, er det ok?
              btw: Hva er forskjellen på Z og RSH?

Comment

• Isak
                • Apr 2004
                • 680

Z betyr at det er metalltetning, RS betyr at det er plast/gummitetning. Hva H`en betyr får gudene ( eller Motorboy ) vite... husker ikke det.
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

Comment

• Patz
                  • Apr 2005
                  • 95

Fant ut at det skulle være 607-Z likevel
                  Men på orginallageret står det også HS, hva betyr dette? HiSpeed?
                  Har nå skrudd motoren i så små biter det går (tror jeg da), men hvordan skal jeg få ut lagrene? (løsne akslingen / veiv)
                  Fikk meg også en lite hyggelig overraskelse, alt som kan ruste er rustet, MYE.

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

Originally posted by Patz
                    derfor bør man ha i olje etter hver kjøretur. nitroen gjør at det ruster som f.....

Jeg bruker noen dråper totakts olje i stedet for den svindyre afterrun oljen som man får kjøpt i modellbutikkene. lar motoren gå og tar av fuel slangen eller stenger dysa slik at den bruker opp all fuelen som er inne i motoren. litt olje i forgasseren og dra den noen runder runt
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Jeg bruker 9 deler parafin og en del olje som f.eks automatolje, motorolje etc.. og det ruster ikke lagrene. Parafin tynner ut olje slik det trenger lettere fram overalt i trange plasser og sikrer lettstartet motor.

Vil du vite mer om kulelagre, så gå til denne: http://iec.skf.com/4e.htm

Jens Eirik

Comment

• Patz
                        • Apr 2005
                        • 95

Klarer rett og slett ikke å få ut veiva, sansyneligvis rusta fast i bak-lageret.
                        Tror dere det går å legge motoren i ovnen (for å få løs lagrene) med veiva i?

Comment

• Patz
                          • Apr 2005
                          • 95

Ah, fikk den løs det var vist bare litt rå makt som skulle til

Comment

• JarKri
                            • Jun 2002
                            • 158

KULELAGER

Hei.
                            En kokeplate fungerer utmerket for å løsne veiv/lager. Bare kjør kokeplata på full guffe og la veivhuset stå direkte på plata pekende oppover. Etter hvert vil veiva løsne enten med kulelageret på eller uten. Da må man evnt bruke fryseren/kokeplata og hue for å løsne kulelageret. :P

Bare vær tålmodig. Vanligvis er det ikke lurt å bruke rå makt.
                            Det skal være nok å gi motoren et lite dunk for at lageret skal falle ut.

Det er kanskje enda viktigere å ikke bruke makt når lageret skal inn.
                            Bruk som sagt fryseren og kokeplata.

JKR
                            Jaran

Comment

• OAK
                              • Jul 2002
                              • 863

Originally posted by Patz
                              Hva slags fuel bruker du?

Vil ikke starte noen diskusjon om hvilken fuel som er best elle ikke, men bare fortelle om min erfaring med fuel. Tidligere var jeg også plaget med rust i motor/kulelager (kan være det samme hvilken fuel jeg brukte da).

Etter jeg byttet til Modellracingfuel (må vel fort være minst 3-4 år siden) har jeg ikke hatt rust i en eneste motor! Og da bruker jeg IKKE afterrunolje og kjører IKKE motoren helt tom etter flyging. Etter siste tur for dagen stopper jeg motoren og setter flyet bort til neste gang jeg skal bruke den. Har også motorer som har overvintret flere vintre (lagring) uten noe ekstra omtanke! Null rust!

Dette KAN jo selvsagt være bare tilfeldigheter, men jeg tror nå ikke det!

Ole André

Comment

Working...