Unconfigured Ad

Collapse

Magnum, SC og ASP

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patz
    • Apr 2005
    • 95

Magnum, SC og ASP

Har lest at Magnum, SC og ASP er samme motorene, stemmer dette?
    Isåfall, har da disse to motorene samme kvalitet og ytelse?:

Det er jo en relativt stor prisforskjell, 319 kr.

EDIT: Ser nå at ASP "bare" har 1.54 HK mens SC har 1.9 HK, i tilleg har ASP "bare" 12.800 rpm. Da kan det vel ikke være samme motorer? SC yter jo en god del mer.

EDIT2: Er det feil på sidene til elefun eller? På sidene til RCmodeller står det at Magnum XLS 46 yter 1,82 hk: http://www.rcmodeller.net/content.asp?showAdvId=4
    Mens hos elefun står det at den yter 1,43 hk: http://www.elefun.net/webshop/aspx/p...spx?vareID=601
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Magnum sc og asp blir laget på samme fabrikk. det sies at magnum er førstesortering, sc og asp andresortering. og da sc for det europeiske marked og asp beregnet for usa. men vet ikke noe mere en det. det er forskjellig form på mange av de noen har rund sylinder og topp mens noen har firkantet. så det virker som om de er produsert for å være tre helt forskjellige motorer. har ikke hatt magnum selv men både ASP .61og SC .40 og SC .25. ASP motoren var det en del trøbbel med men sc motorene har fungert kjempebra. da ASP motoren var den første motoren jeg hadde så var jeg jo også helt færsk på justering så jeg skal ikke legge all skyld på den.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Sportive
      • Mar 2002
      • 320

De er stort sett samme motorene, ikke alt er likt.
      Ytelser på modellflymotorer stoler jeg aldri på.....
      Low and slow with power to go !!

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

Originally posted by Sportive
        De er stort sett samme motorene, ikke alt er likt.
        Ytelser på modellflymotorer stoler jeg aldri på.....
        Enig i det med ytelser. de er som regel oppgitt med ett turtall som er helt uaktuelt i bruk uansett
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• Patz
          • Apr 2005
          • 95

Så dere tror at ASP motoren sparker like godt fra seg som SC motoren?

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

jeg hadde like godt kjøpt ASP som SC. men helst kanskje en OS.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• olle
              • May 2002
              • 708

Når det gjelder disse China motorene gjelder det å holde tunga beint i munnen. De er på ingen måte like. Mange bilmerker produseres også ved samme fabrikk. De er ikke like for det, noe alle kan se. For å ikke dra en alt for lang lekse, så kan noen av disse motorene se like ut utvendig. Men studerer man de nøyere så oppdager man at det er valgt forskjellige løsninger, selv om delene kan brukes om hverandre. Kan godt bruke en SC del til en Magnum osv, men man risikerer da å få en forandring i motorens yteevne og karakteristikk. Forgasserene er ofte forskjellig og nålene er ofte slipt forskjellig, selv om de passer om hverandre. Portene og veiva er slipt med forskjellige grader og vinkler osv. Kan nevnes at Magnum har en spesialutgave av både .46 og .52 som yter over 2 hk. Så har man problematikken med nye og gamle modeller. Disse skifter ikke samtidig hos disse tre merkene. Generelt kan sies at de nyeste har firkantede kjølekapper mens de eldre modellene har rund utforming. Så å si at disse motorene er de samme er langt fra sannheten. Når en distributør bestiller et større kvantum, OEM ordre, kan han få de levert nøyaktig etter ønsket spesifikasjon. Noen distributører kjøper inn på lavest pris og dermed lavest kvalitet, andre vil ha best mulig kvalitet og ytelse og må nødvendigvis da betale noe mer. Derfor varierer spesifikasjonen hos de forskjellige leverandørene på tilsynelatende samme motor.

Comment

• MicroMac
                • Jan 2003
                • 632

Bra innlegg Olle.

Er ett sant sammensurium av hva som tilbys fra de forskjellige hobby pusherne . Er også endel gamle modeller i omløp.
                Når det gjelder 50 size motoren så heter denne nå 52 og ikke 53 som tidligere. Iallefall hos SC.
                Hva får du hos hobbymix? Headingen sier 53A... bestillingsvinduet 52A.
                Endel Modeller/størrelser leveres også med utrolig restriktiv potte (les for liten) Med en asmatisk motor og dårlig ytelse, samt mulig kokse problematikk som resultat. Da er det selvfølgelig den hel%¤#¤" drittfuelen som får skylda. To taktere trenger volum på eksos siden for og ha det riktig bra.

PS: På den Elefun linken vil jeg våge påstanden om at avbildet potte er direkte feil for en 52. Avbildet potte er for 40 og muligens 46 motor. En 52 har samme fysiske mål på eksosinnfestingen , men SKAL ha ett mellomstykke
                Mulig bilde ikke er korrekt, men ville ha sjekket før kjøp.
                mvh MM

Comment

• olle
                  • May 2002
                  • 708

Det er helt greit at de forskjellige merkene opererer med et utvalg varianter og modeller. Rotet oppstår først når de som selger de ikke forstår å skille mellom de forskjellige variantene og til og med leverer et annet merke enn bestillt i den forvissning om at det er bare navnet på motoren som er forskjellig.
                  .53A er den gamle 2 takteren og .52A er den nye. Aen står for frontforgasser. RM står for remote needle. Den nye .52 motoren selges allerede i flere forskjellige utgaver med helt forskjellig spesifikasjoner og utstyr.
                  Pottene kan i praksis brukes om hverandre fra .40 til .52/.53, men settes en .40/.46 potte på en .52 motor får man ikke forventet ytelse og det kan som det sies ende i forferdelse.
                  Riktig plugg og rett fuel er også ekstremt viktig på disse motorene. Så hvis ikke de som selger de også vet å levere med rett type utstyr, så kan man fort ende opp med noe som ikke fungerer i det hele tatt.

Comment

• Patz
                    • Apr 2005
                    • 95

Hvem stemmer for at jeg skal kjøpe SC motoren, og hvem stemmer for ASP motoren?
                    Det er til en Ready, event andre motorforslag.

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

med en prisforskjell på 300kr så hadde jeg valgt asp motoren. .
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• Patz
                        • Apr 2005
                        • 95

Her sett litt mere på det, og om spes. på begge motorene stemmer, så yter ASP'en det samme som den motoren jeg har nå, en SC40 (som er utslitt) og i tillegg så er den vel noe tyngre. Og en SC52A yter like mye som en magnum 61A.

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

de spesifikkasjonene høres helt sprøe ut. og står det noe om hvilket turtall de er målt ved. er ofte 16000 r/m noe som er helt uaktuekt i praksis. hadde ASP.61 i carosel´n min og den var mere en kraftig nok til den.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• Patz
                            • Apr 2005
                            • 95

Ok, var det en ASP fra elefun?

Comment

• tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

yepp var den asp.61a tror jeg den het. hadde litt trøbbel med den i starten for jeg hadde fått bruksanvisningen til en 52 motor og de hadde helt forskjellig innstilling på dysene. men ellers var den kjempe fin har aldrig trengt å bruke starter for eks. 3-4 flipp på propellen så er den igang. Nå ligger den desverre på bunnen av en insjø sammen med snuta til flyet og mottakeren.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

Frsky taranis 9+
                              + diverse små ting

Comment

Working...