Unconfigured Ad

Collapse

Paulsen Potte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • geir.s.o
    • Jan 2003
    • 10

Paulsen Potte

Er det noen som her testet Paulsen potta mot andre effekt piper? Hvordan er effekten?
    Regner med det er mindre støy fra Paulsen, men i enkelte maskiner vil man ha mest effekt..
    Har en acro som jeg tenker å sette inn en .60 Rossi, men vet ikke hvilken potte jeg skal bruke.
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

Hei
    Paulsenpotta er igrunn bra den, bra effekt og lavt lydnivå.
    Det finnes mange potter som gir mer effekt, men bråker mer.
    Har ikke erfaring med rossi og palsenpotta, men på os45 gir den vesentlig mer effekt og mindre bråk. På den fungerer den meget bra, men den må avstemmes for å gi god effekt og lite lyd.
    Lykke til...
    Low and slow with power to go !!

Comment

• Hondaen
      • Apr 2002
      • 31

Legger ved en link til en side, der en genial fyr har et javascript for konstruksjon av resonnans potte. Har funnet sidene hans meget nyttig..

En skikkelig resonansepotte, gir best effekt. men støyer skikkelig. Du kan eventuelt sette på en lyddemper på enden av denne potten ( slik det er gjort på mc potter og andre totaktsmotorer ) , men det må da ta høyde for i konstruksjonen av potten ( mottrykket forandres ), før rørene fram og tilbake før du lodder dem sammen og merk av hvor motoren får høyest turtall.

Comment

• Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

Hallo!
        Jeg har fått testet Paulsenpotta på en del forskjellige motorer, deriblant Rossi. Testobjektet var en Rossi 45. Med riktig avstemt potte, ga motoren en tanke mindre effekt enn "kvartpipa" som fulgte med, men et ufattelig redusert støynivå. Vi satt på en .60 potte på denne motoren av hensyn til struping osv. Vi har ikke sett noe behov for å teste motoren med ei .40 potte... Så mitt råd er vel egentlig, på Rossi motorer; gå opp et hakk i potte-størrelse, i alle fall når det gjelder Paulsenpotta...

Legger ved en link til et sted noen av tegningene mine av Paulsenpotta er lagt ut (pluss et skriv om Paulsen potta):

Hvis tegningene ønskes på et annet format, eller en annen størrelse er det bare å sende en mail!
        Jeg har også mulighet til å selge ferdige potter relativt rimelig til de som ikke vil mekke selv!
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5877

Finner ikke tråden igjen der jeg minns du linket til en eller annen som laget potter på mål.

Har du den eller vil du gjøre en jobb?

trenger en holkerørpotte til min OS 160 twin....

Comment

• Balsahøvel
            • Feb 2009
            • 189

Paulsenpotta var jo en «revolusjon» da den kom, men sammenliknet med dagens aluminium tuned mufflers passer den best på museum. Hatori og Jamara (Manfred Greve – kopier) er det bare så mye mer effekt i og har et lavere støynivå.

Ja, jeg har testet alle tre merker.

Henning

Comment

• affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

Til dette bruket er ikke effekten så interessant såfremt den ikke struper all kraft.

En god fordel med hjemmebygde Paulsen er tilpasningsdyktigheten i skalamodeller

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

Noen som har prøvd paulsen potte på litt større motorer? tenker på en 2 takt 50ccm bensin for eks.

Thinnthinn får ikke den linken din til å fungere
                Last edited by tyor; 12-09-11, 22:56.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• farmann
                  • Mar 2010
                  • 918

Skal i teorien funke på alle to-taktere. lagde en til en ombygd 35ccm motorsag, kombinert "boks-motorfeste"
                  Den funket.
                  Inspirert av Øystein Sunde

Comment

• Thinnthinn
                    • Sep 2002
                    • 1172

Hallo!
                    Jeg lager desverre ikke Paulsenpotter på bestilling, men kjenner en hyggelig kar i Moss, Øyvind Andreassen (69251239) som lager hva det skulle være, og som har laget uttallige Paulsen Potter for både meg og mange andre... Han har muligens og noen på lager også..

Til Os eller Saito (regner med det er 160 4-takt) ville jeg valgt enten 2stk 40-potter, eller 1stk 80-potte.. Sistnevnte må spesiallages (standardstørrelsene er .20, .40, og .60 om jeg ikke husker helt feil).

Desverre forsvant alle mine formler, tegninger, dokumenter osv på en jobb-pc for mange år siden, men etter noe iherdig leting fant jeg de dokumentene som ble lagt ut på nettet.
                    Gå inn på Velkommen til WWW.MODELLFLY.NO NORGES MODELLFLYGERE SIN EGEN SIDE ! På venstre side ligger en link til "Paulsen POTTA". PDF-dokumentet "Paulsenpotte/PaulsenFormel.pdf" er "min versjon" av formler osv med bakgrunn av dokumenter og samtaler med Tore Paulsen (mener å huske det første dokumentet man kommer til har noen formelfeil).

Gi gjerne beskjed om du ønsker tegninger el.l. for produksjon, så skal jeg se hva jeg får til.

Håper dette hjelper!
                    Audun Thinn
                    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• farmann
                      • Mar 2010
                      • 918

Hei
                      Paulsen potta er designet for 2-taktere, på 4-taktere vil den bare virke som lyddemper. Ref. Tore P. er den best idelle formen på de to kamrene to runde kuler! Litt vanskelig å få til, men en firkantet boks med to kammer kan også funke. Viktig er plassering av rørene, "rør ut" fra senter av kammeret

Comment

Working...