Unconfigured Ad

Collapse

Overgang fra ricin til syntetisk olje OS61FX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EZ
    • Oct 2004
    • 83

Overgang fra ricin til syntetisk olje OS61FX

jeg har en OS 61FX, som jeg flyr med jero fuel. Fuelen har 18% ricin olje og 5% nitro. Noen hevder at motoren kan ta skade hvis man skifter fuel og går over til fuel med helsyntetisk olje eller fuel med blaning av syntet/ricin. Har noen synspunkter erfaringer med dette?
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Re: Overgang fra ricin til syntetisk olje OS61FX

Originally posted by idar
    jeg har en OS 61FX, som jeg flyr med jero fuel. Fuelen har 18% ricin olje og 5% nitro. Noen hevder at motoren kan ta skade hvis man skifter fuel og går over til fuel med helsyntetisk olje eller fuel med blaning av syntet/ricin. Har noen synspunkter erfaringer med dette?
    Både ja og nei...

Hvis din motor har god kompresjon og alltid hatt ricinolje, og går over til syntetisk olje, så en stund kjennes kompresjon litt slappere, så kan ringen (OS 61FX har ikke stempelring tror jeg) bli slitt ned og tilpasset på nytt for syntetisk olje, som jeg helst vil unngå..

Til all motor med ABC, ABN eller AAC motor byr ikke noe problemer med oljevalg. På din motor krever minst 18% olje, enten det er castorolje eller syntetisk olje eller blandet av begge oljetypene.

På eldre motor med stål/støpejern må alltid bruke castorolje og vil bli ruinert av syntetisk olje hvis du gikk over til fuel med synt. olje.

Du kan lese hvorfor er castorolje bedre enn syntetisk olje her : http://staff.dstc.edu.au/chernich/ro...index.html#qa5

Jens Eirik

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Motoren din vil ikke ta skade om du går over fra Castor-fuel til en syntetisk fuel av grei kvalitet.

Du kan lese hvorfor er castorolje bedre enn syntetisk olje her
      På din motor krever minst 18% olje, enten det er castorolje eller syntetisk olje eller blandet av begge oljetypene.
      1) Blir ikke det å sammenligne epler med pærer?
      Casor olje er bra til sitt bruk og syntetisk olje bra i andre konfigurasjoner. Hvor mange % olje som skal brukes, bestemmes av hvilken type olje som er brukt evnt. i hva slags kombinasjon med andre oljer. Den viktigste faktoren er: til hvilket bruk er fuel/motor tiltenkt? Pylon, helikopter, bil, fly 4-takt.....osv..

2) De fleste fuelprodusenter kombinerer flere oljetyper for å dra fordel av deres forskjellige egenskaper. Dette blandingsforholdet er forskjellig fra produsent til produsent, og de bruker ofte forskjellig type oljer. Derfor gir det liten mening med å si at man må ha så mange % olje. Hvorfor er det da slik at motorprodusentene anbefaler en viss mengde olje? Jo, nettopp fordi de ikke har noen kontroll over hva brukerene forer motoren sin med. Derfor setter de en verdi som ofte er alt for høy for å ta høyde for dårlige fuelblandinger med billig olje.

Husk at for mye olje gir dårlig effekt og ofte ujevn gange på lavere turtall. Selv bruker jeg Jero fuel med blandingen 15-20% nitro og aldri mer enn 13-16% olje. Dette bruker jeg til både fly og helikoptermotorer. Har også en pylon-motor som surrer rundt på 27.000 og selv om ikke det er anbefalt å bruke slik fuel på en slik motor, så går den som en klokke og er som ny på innsiden etter at jeg startet å bruke denne syntetiske blandingen.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Originally posted by Tom Erik

Casor olje er bra til sitt bruk og syntetisk olje bra i andre konfigurasjoner.
        Jeg kan si hvilken egenskaper er det disse oljene har:

Castorolje..

Fordeler
        + tåler høy temperatur uten å brenne opptil 300 grader
        + tetter bedre mot lekkasjer
        + fester lettere på metallflater
        + sterk oljefilm
        Ulemper
        - Harskner med tid.

Syntetisk olje..

Fordeler
        + Oljen kommer lettere fram til smøresteder i kald tilstand.
        + Temperaturstabil, viskositet tynner ikke ut ved høy temperatur.
        + mindre oljesøl ut av eksosen pga en del av oljen brenner opp
        + nøytraliserer agressive syrer
        + trenger mindre oljeprosenter i fuelen.
        + etterlater ikke mye koksavleiring.
        + lettstartet i kald vær.

ulempe
        - ikke blandbar med mineralolje

Kombinerer man med begge olje, får man forbedret egenskaper som nevnt ovenfor.

F.eks RCV motor har roterende sylinder, så trenger den 3-6% tilsatt castorolje i syntetisk olje for å tette bedre i roterende ventil og bedre kontakt mellom sylinder og kjølekappe for effektiv kjøling.

Noen motormerker som f.eks YS eller Saito eller annet kraftpakker krever høyere oljeprosenter pga belastning i råden for å beholde nok oljefilmen i rådelager pga 4 taktere har ikke like mye oljesmøring i veivhuset som 2 taktere.

Syntetisk olje trenger lettere gjennom stempel/sylinder spesielt på 4 taktere som har ganske dårlig smøring i veivhuset enn 2 takter og hindrer koksing på ventiler. Nøytraliserer agressive syrer pga forbrenning fra nitromehan opptil 20%.

Castorolje har en fordel da den fester seg på kamakselen ,løftere og drev i 4 taktere og sikrer smøring selv om motoren går på magert fuelblanding.

Motoren din vil ikke ta skade om du går over fra Castor-fuel til en syntetisk fuel av grei kvalitet.
        Motor som hadde alltid gått på castorolje i flere år har som oftest kompresjon i behold før man går over til syntetisk olje, så kan man risikere få redusert kompresjon. 2 alternativer: bytt til varmere plugg eller tilsett noen prosenter castorolje i syntetisk oljebasert fuel.

Prosenter som er anbefalt fra fabrikanten bør man holde til garantien er gått ut før man hopper til lavere oljeprosenten.

Jens Eirik

Comment

• EZ
          • Oct 2004
          • 83

[quote="Motorboy"]
          Originally posted by Tom Erik

Casor olje er bra til sitt bruk og syntetisk olje bra i andre konfigurasjoner.
          Jeg kan si hvilken egenskaper er det disse oljene har:

Castorolje..

Fordeler
          + tåler høy temperatur uten å brenne opptil 300 grader
          + tetter bedre mot lekkasjer
          + fester lettere på metallflater
          + sterk oljefilm
          Ulemper
          - Harskner med tid.

Syntetisk olje..

Fordeler
          + Oljen kommer lettere fram til smøresteder i kald tilstand.
          + Temperaturstabil, viskositet tynner ikke ut ved høy temperatur.
          + mindre oljesøl ut av eksosen pga en del av oljen brenner opp
          + nøytraliserer agressive syrer
          + trenger mindre oljeprosenter i fuelen.
          + etterlater ikke mye koksavleiring.
          + lettstartet i kald vær.

ulempe
          - ikke blandbar med mineralolje

Kombinerer man med begge olje, får man forbedret egenskaper som nevnt ovenfor.

F.eks RCV motor har roterende sylinder, så trenger den 3-6% tilsatt castorolje i syntetisk olje for å tette bedre i roterende ventil og bedre kontakt mellom sylinder og kjølekappe for effektiv kjøling.

Noen motormerker som f.eks YS eller Saito eller annet kraftpakker krever høyere oljeprosenter pga belastning i råden for å beholde nok oljefilmen i rådelager pga 4 taktere har ikke like mye oljesmøring i veivhuset som 2 taktere.

Syntetisk olje trenger lettere gjennom stempel/sylinder spesielt på 4 taktere som har ganske dårlig smøring i veivhuset enn 2 takter og hindrer koksing på ventiler. Nøytraliserer agressive syrer pga forbrenning fra nitromehan opptil 20%.

Castorolje har en fordel da den fester seg på kamakselen ,løftere og drev i 4 taktere og sikrer smøring selv om motoren går på magert fuelblanding.

Motor som hadde alltid gått på castorolje i flere år har som oftest kompresjon i behold før man går over til syntetisk olje, så kan man risikere få redusert kompresjon. 2 alternativer: bytt til varmere plugg eller tilsett noen prosenter castorolje i syntetisk oljebasert fuel.

Prosenter som er anbefalt fra fabrikanten bør man holde til garantien er gått ut før man hopper til lavere oljeprosenten.

Jens Eirik[/q

Takk for svar tror jeg kommer til å fortsette med samme fuel på OS motoren, funker upåklagelig, billig fuel er det også. Prøver kanskje syntet olje eller blanding synt./ricin ved neste motorkjøp.

Comment

Working...