Unconfigured Ad

Collapse

4t fuel til 2takter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

    #1

    4t fuel til 2takter

    Har ei kanne med Byron 4t fuel stående.
    Kan jeg bruke den på Rossien min. Den er tilnærmet lik den fuelen jeg har brukt fra før mtp. olje og nitro.

    Eller er det noen "hemmelige" ingredienser i den som gjør at de ikke går over ens...?

    Om det er noen vesentlige forskjeller på 2t og 4t fuel hva er de i såfall - Nysjerrig ama...
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • olle
    • May 2002
    • 708

    #2
    Bare der er nok olje, kan du utmerket bruke den. Det er ingen "hemligheter" i de forskjellige fueltypene. Annet enn at såkalt 4 takt fuel advares brukt på enkelte 4 taktere grunnet lav oljeprosent.

    Comment

    • Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

      #3
      Originally posted by olle
      Annet enn at såkalt 4 takt fuel advares brukt på enkelte 4 taktere grunnet lav oljeprosent.
      Lav prosent i 4 takt fuel..
      4 takt fuel har oftest innhold fra minst 16% for vanlige 4 taktere og opptil 23% olje for agressive 4 takter som f.eks YS 4 takter.

      Ikke problem å kjøre 2 takt motor med 4 takt fuel...

      Se eksempel på oljeinnhold for 4 takt fuel her: http://www.modeltechnics.com/glowfuel/glowfuel.html

      Jens Eirik

      Comment

      • esmel
        • Dec 2004
        • 2830

        #4
        Ok, takk for svar!
        Eneste forskjellen er at det er 1% mer nitro i Byron fulen enn den jeg har brukt før (Jero)
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment

        • Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

          #5
          Originally posted by Motorboy
          4 takt fuel har oftest innhold fra minst 16% for vanlige 4 taktere og opptil 23% olje for agressive 4 takter som f.eks YS 4 takter.
          Motorboy, har du i den forbindelse noen teorier om hvorfor f.eks. nettopp YS i stor feit skrift advarer mot å bruke 4-takts fuel i sine motorer?
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment

          • Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

            #6
            Høy belastning i rådelager og ikke tilstrekkelig smøring i veivhuset pga lav oljeprosenter...

            Vanlige 4 taktsfuel har for lav prosenter som ikke sprer nok olje i veivhuset hvis motoren var leanet for maks ytelse i kraftige 4 takter, så de anbefaler å bruke helifuel med høy oljeprosent eller ferdigblandet fuel spesielt laget for YS motor.

            Glemte å skrive i tillegg, olje bidrar til lagerkjøling i veivhuset, dvs den transporterer varmen vekk fra lagrene og andre deler i motoren...

            Jens Eirik

            Comment

            • olle
              • May 2002
              • 708

              #7
              YS anbefaler ikke helifuel. Grunnen er at en del helifuel er basert på høyviskositetsolje. Det er ikke disse motorene konstruert for. Pumpesystemet i YS motorene er heller ikke særlig begeistret for lavviskositets olje, noe en del har fått erfare.
              Det YS faktisk anbefaler er 15-20 % castor eller syntetisk, eller mix castor/synth mediumviskositets olje og 15-20 % nitro til de fleste av sine motorer. Og som manualen sier: "Do not use four cycle fuel due to low oil content."
              Til modellene med direkte innsprøyting anbefales 20-24 % ren syntetisk olje og aldri mer enn 2 % castor innblandet. Nitro 20-30 %. I manualen til disse motorene er advarselen mot 4 takt fuel ytterligere forsterket med uthevet skrift.
              Denne advarselen forstår vi som er tørre bak øra og fremdeles husker EEO sin 4 takt fuel benevnt 12/8. Denne fuelen produseres og leveres faktisk ennå. På Rena. Tilsvarende 4 takt fuel med sågar enda lavere oljeprosent finnes også fortsatt i rikelige mengder på markedet verden over, hvis ikke hadde ikke YS tatt seg bryet med å advare mot den.
              Når det gjelder fuel, og andre ting også, så anbefales det på det sterkeste å følge anvisningene som er gitt fra produsenten/leverandøren. Skulle uhellet være ute, så er det disse anbefalingene som gjelder og ikke de som er gitt av andre i beste mening i div fora.
              Når det gjelder fuel så er nok ikke det engelske markedet særlig representativt for hva som finnes. De er kjent for å være særdeles konservative. Der finner man fortsatt de som sverger til minimum 30 % castor olje uansett motortype. De om det.

              Comment

              • Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

                #8
                Originally posted by olle
                YS anbefaler ikke helifuel. Grunnen er at en del helifuel er basert på høyviskositetsolje. Det er ikke disse motorene konstruert for. Pumpesystemet i YS motorene er heller ikke særlig begeistret for lavviskositets olje, noe en del har fått erfare.
                Det YS faktisk anbefaler er 15-20 % castor eller syntetisk, eller mix castor/synth mediumviskositets olje og 15-20 % nitro til de fleste av sine motorer. .
                Et problem, den sier ikke noe om helifuel.. ikke 15% olje som du sa YS anbefalte...

                For å gjøre det klar og tydelig i tekst kopiert fra manualen i http://www.yspower.co.jp/pro_con.html :

                For direkte innsprøyting:

                Use a good quality fuel containing 15% to 30% nitro, and oil content
                of 20% to 24%. Synthetic oil only. If you use caster oil, no more
                than 2% is recommended.
                DO NOT USE FOUR CYCLE FUEL DUE TO LOW OIL CONTENT.

                For pumpesystem :

                Use a good quality fuel which contains 15-30% nitromethane and oil
                content of 20-24%. Synthetic or castor oil can be used, or a combination
                of synthetic and castor
                .
                Do not use four cycle fuel due to low oil content.

                Jens Eirik

                Comment

                • olle
                  • May 2002
                  • 708

                  #9
                  Sorry, mitt svar ble nok noe for unyansert ang YS. Pluss at YS folkene sier en hel del de, hvis man snakker med de
                  YS anbefaler: 15-20 % både olje og nitro på motorer med ekspansjonskammer. Dvs .91 og .110.
                  Resten av 4 takterene anbefales høyere verdier.
                  Helimotorene (2 taktere) anbefales naturlig nok helifuel og .45 2 takt flymotor anbefales naturlig nok vanlig 2 takt fuel med nitro.
                  Nå sies det derimot blandt brukerene her i landet at motorene går penere (banker mindre) med "lav" nitro (15 %). Også de modellene som det anbefales å bruke opp til 30 % nitro på. Det kan ha noe med lufttettheten (fuktig og kaldt) på våre breddegrader å gjøre.
                  Jeg selv kan ikke bekrefte dette (om de banker mer ved høy nitro) da jeg ikke har sett behovet for høyere nitro enn 15 %. Oljen er holdt på 18-20 %. De eldste har tuslet og gått i over 10 år nå uten feilslag, så noe må være riktig gjordt Men så har de aldri vært kjørt leant heller, hverken på bakken eller i luften.

                  Comment

                  Working...