Announcement

Collapse
No announcement yet.

Giftig eksos fra glowmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Giftig eksos fra glowmotor?

    Jeg lurer på om det er noen av dere som vet om eksosen fra en glowmotor er giftig. I går sto jeg å innkjørte helikopteret mitt. Den sto da å gikk på fet mixture, og røk ut av mer en f.. Når jeg tok kveld så jeg at der brilleglassa mine var veldig tilsmusset med olje o.l. fra eksosen. Naturlig nokk har jeg jo også pustet inn en del. Prøvde jo å plassere meg hensiktsmessig i fohold til vinndretning, så jeg unngikk det meste.
    Men jeg er nå nyskjerrig. Hvor farlig er det å puste inn denne eksosen?
    Hans Idar Haldorsen
    Alta

    Sceadu Evo 50
    T-Rex 450 SE
    E-starter
    U Can Do 3D Elektro
    Great Planes Revolver 50

  • #2
    at den ikke er bra er jo helt sikkert. men samtidig så er den mye mindre giftig en bensin/diesel eksos. metanolen i seg selv er jo rein sprit og det har jo noe av den reineste forbrenninga vi kan få i en motor. og castor olje er vel heller ikke så skadelig. men hvis det er mye nitro i fuelen så er vel det det verste. prøvde å kjøre inn en fly motor i en garage med åpne dører en gang men etter noen minutter måtte jeg gå ut fordi det svei i øynene pga nitroen som jo er en syre. og det var 10%fuel.

    Man bør jo gennerelt prøve å ungå å puste inn eksosen så er man sikker.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Re: Giftig eksos fra glowmotor?

      Kjør motoren ute!

      Ved forbrenning produserer det CO... selv om det er sprit eller benin, så er indre forbrenning ikke effektiv som ytre forbrenning...

      Glowmotor produserer CO utslipp som du puster inn ,og CO erstatter oxygen i blodet som transporterer i kroppen. Da får du ikke noe oxygen som hver celler trenger, da kan du dø av det, det kalles kullosforgifting.

      Hvis du føler svimmel, så er det tide på å gå ut og få frisk luft...

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Takk for svar.
        På byron fuel så står det en advarsel på flaska at noe av stoffet kan være kreftfremkallende. Gjelder det fuelen, eller eksosen også.. Dette er vel ett lite belyst tema, som man kanskje burde bli obs på. Å kjøre motoren ute er en betingelse. Men med sikkerhet som her så i høysetet med tanke på denne hobbyen, så snakkes det ingenting om utslippene som en slik motor gir. I fjor da jeg trente på hovring o.l, ble det mye flyging over ett sted. Det skjedde da over en åker med gress som skulle brukes til kufór.
        Har tenkt litt i ettertid om dette egentlig var så heldig
        Hans Idar Haldorsen
        Alta

        Sceadu Evo 50
        T-Rex 450 SE
        E-starter
        U Can Do 3D Elektro
        Great Planes Revolver 50

        Comment


        • #5
          Når det gjelder dette med å fly over gress som skal brukes til for eller over korn åkere så er jo det veldig vanlig. mne som sagt så er jo forurensningen mindre en for bensin/diesel og det ligger jo masse korn åkere langs E6 for eks og de skal jo brukes til mat. og evt mengden utslipp fra en modell motor i forhøld til en bil er jo minimal.

          Men det er jo riktig som motorboy sier at co utslipp har man selv om den også er lavere. Vet en som hadde en amrikamsk muskelbil som var bygd om slik at han kjørte den på metanol/nitro til drag race og når han skulle på kontroll på verksted og måle CO i forbindelse med EU kontroll så skjønte de ingen ting for de hadde aldrig sett så lav måling.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by tyor
            og evt mengden utslipp fra en modell motor i forhøld til en bil er jo minimal.
            Selv om det er minimal CO mengden, fyller modellmotoren eksosen fort opp i et lukket rom..

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Ren nitrometan er betegnet som kreftfarlig i flere stater(bl. California) i USA. Dette er bakgrunnen til at amerikansk fuel ofte er utstyr med advarsel.

              I tillegg til at CO er farlig, som Motorboy nenvner, kan dårlig forbrenning(nesten all forbrenning er dårlig) også produsere giftige og kreftfremkalende forbindelser. Nitormetan er i stand til å danne mange farlige forbindelser og ofte inneholder den svovelforurensninger. Svovelforurensningene i nitro vil kunne være med på å danne syrer og andre ulumskheter. Vis jeg husker rett kan også noen av nitrogenforbindelsene som produseres ved forbrenning av nitrometan være uheldige.

              Spørsmålet er om de stoffene som produseres er farlige for oss i de små mengdene vi opplever. Jeg tror at så lenge man er fornuftig og bruker motorene utendørs er vi sikre.
              /Svein Olav Christensen
              member of
              \"3D Artistic Team\"

              Comment


              • #8
                Originally posted by Motorboy
                Originally posted by tyor
                og evt mengden utslipp fra en modell motor i forhøld til en bil er jo minimal.
                Selv om det er minimal CO mengden, fyller modellmotoren eksosen fort opp i et lukket rom..

                Jens Eirik
                Er enig i det at en motor bør ikke startes innendørs. Det var jo her snakk om flyging over ett jorde hvor gresset skulle brukes til for.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Originally posted by svein_christensen
                  Vis jeg husker rett kan også noen av nitrogenforbindelsene som produseres ved forbrenning av nitrometan være uheldige.
                  Ved mager forbrenning øker nitrogen.

                  Ytre frobrenning finner du bland parafinlamper, stearinlys, bunsenbrenner etc.. pga nok oxygen rundt flammen og brenner mere effektivt.

                  Indre forbrenning er dårligere pga vanskelig å kontrollere effektiv forbrenning ved luftmengde og drivstoffmengde, ut av motoren kommer uforbrente drivstoff til ingen nytte..

                  Jens Eirik

                  Comment

                  Working...
                  X