Unconfigured Ad

Collapse

Os .46 la inverted?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eivind
    • Apr 2005
    • 11

Os .46 la inverted?

Jeg har montert min gamle OS la .46 i min nye seagull mustang. Problemet er at jeg må starte den når den ligger på ryggen. Deretter snur jeg modellen og den går fint til jeg begynner å gasse. Den kommer opp på turtall, men dør ganske fort ut.. Virker som den ikke får fuel. Kan det ha noe med LA serien eller er det tanken som er montert feil? Tanken er montert akkurat sånn som manualen beskriver at den skal monteres.

Jeg ser på slangen etter at den har stoppet og da er det luftbobbler i slangen. Det sier seg selv at det er tanken, men det er rart siden den er plassert riktig i henhold til manualen.
    Noen som har noen tips/råd???

Klør i fingra etter å fly!
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Når motoren har stoppet vil det ofte være luftbobler i slangen, fordi motoren kan gi litt trykk tilbake idet den stopper. har selv hatt samme problemet med invert montering av asp61 og sc40. på begge så hjalp det å gi den litt mindre på tomgangsdysa fordi når den har gått en liten stund så legger det seg mere og mere fuel på pluggen. prøv også å leane ut hoveddysa før du snur flyet og kanskje la den gå noen minutter slik at den er varm.

på .40 motoren måtte jeg faktisk inn en hel runde med tomgangsdysa
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Eivind
      • Apr 2005
      • 11

Ok. takk for tipset, men hva har egentlig tomgangsdysa med at motoren stopper? Trodde tomgangsdysa var for å justere turtallet tomgang..

Comment

• Patz
        • Apr 2005
        • 95

Tomgangsdysa justerer fuelblandingen på tomgang (det er den skruen som sitter i senter av "tønna"
        Den skruen som er er oppå forgasseren og har en fjær på seg, er den skruen som bestemmer hvor langt "tønna" kan gå bak.

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Her er noen tips: http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=440
          Og nei; tomgangsblandingen justeres IKKE for å justere tomgangsturtallet...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Originally posted by Patz
            Tomgangsdysa justerer fuelblandingen på tomgang (det er den skruen som sitter i senter av "tønna"
            Den skruen som er er oppå forgasseren og har en fjær på seg, er den skruen som bestemmer hvor langt "tønna" kan gå bak.
            Dette er ikke helt riktig.. jeg skrev tidligere i andre innlegget...

Her er den:

I full gass er det hovedysenåla som avgjør en bestemt fuelmengde til bestemt luftmengde i max turtall.

Tomgangsnåla virker som vannkran for å regulere fuelmengden mellom like etter full gass til tomgang. Du finner det ut når du skrur ut hovedysenål 4-5 tørn ut og kopler ren fuelslange til forgasseren og blåser via munnen din. Reguler trottlearm, du merker når du lukker trottle etterhvert til tomgang så lukker det mer og mer inntil det er lite luft å passere gjennom sprederen. Altså virker tomgangsnåla bare samtidig med trottlearmen.

Med andre ord reduseres luftmengden, så reduseres fuelmengden samtidig for å holde omtrent samme blandingsforhold fra full gass til tomgang.

Tomgangsturtallet er justert med stillskrue for tønnen for bestemt luftmengde i tomgang, samme skruen holder tønnen på plass...

Jens Eirik

Comment

Working...