Unconfigured Ad

Collapse

MVVS 91?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaka
    • Apr 2003
    • 11

Hej!
    MVVS .77 och .91 är byggda på samma hus som MVVS .61.
    samtliga MVVS motorer, från 2,5cc -15cc har delbart cylinderhus vilket innebär att du kan rikta avgaserna antingen år vänster,höger eller rakt bakåt.
    Till 10-15cc motorerna finns 4 olika ljuddämpar alternativ och två pipor.
    Med den tysta dämparen 3255A blir motorn tystare än en fyrtaktare.
    Man ska nu inte tro allt man hör ..En OS.91 är naturligtvis starkare än en .77 ...nothing beats cubic inches!
    Du hittar samtliga MVVS motorer hos mig

Hälsningar!
    JanKarlsson
    Airracing Products
    Jaka

Comment

• jaka
      • Apr 2003
      • 11

Hej!
      MVVS .91 levererades tidigare med MVVS specialförgasare nr 3222 med 10mm insug. Numera sitter det en 8mm förgasare (nr 3219) på motorn.
      Nr 3222 förgasaren fungerar perfekt på .91.an. och ger mycket bra tomgång och prestanda...men allt häger på DIG som användare att du använder rätt sorts grejer när du kör motorn...
      Kör på 15% Motul "micro " syntetolja eller Graupners Aerosynt 2 eller Aerosave...glöm ricinoljan den fungerar mycket sämre än de syntetoljor som jag nämnde.
      Använd heller inte mer än 5-10% nitro i bränslet...5% räcker bra!
      Propellar :Naturligtvis bara APC, de är bäst. Till .91 är 14x6 bra som sport propeller, 14x4W och 14x5N bra till hovrings övningar.
      Spinner: Använd bara Tru-Turn aluminium spinners.
      Tankar: Tettra "Bubbleless " tankar är det bästa du kan använda ...men vanliga R/C tankar duger gott de också. 350cc -500cc är lagom.
      Glödstifr:
      Enya 3 eller OS 8.

Hälsningar!
      JanKarlsson
      http:/hem.passagen.se/airracing
      Jaka

Comment

• caliber
        • Jun 2003
        • 4

Hei hei !!
        Den den lyddemperen som var på motoren er 3255 A, Den ristet istykker på første turen, bakre røret ramlet av. fikk reparert det, men på neste tur røk halsen fra motoren til potta akkurat der den går inn i potta.
        Forgasseren nr 3222 med Ø-10 mm boring klarer ikke jeg å justere så det blir brukbart. Kjører på Modell Racing fuel med 15% syntetisk olje og
        5 % nitro. Prpellen er en APC 13 x 7. Har mest lyst til å gi opp denne motoren. Er det mulig å få den til å gå bra tro?

Comment

• jaka
          • Apr 2003
          • 11

Hej!
          Okey!
          Så här är det...Den nya "tysta" dämparen 3255A har numera 2stycken skruvar+trycknippeln som håller den bakre ljuddämparkammaren på plats. Har du inte dessa två extra skruvar kan du få problem.......du ska också tänka på att alltid efterdra ljuddämparskruvarna efter att du kört motorn första gången .......då lossar inte dämparen!

När det gäller nr 3222 förggasaren med spjäll...så har den en exenterskruv med vilken du ställer tomgången...har du försökt ställa in den?
          Om du inte får motorn att gå bra kan du skicka den till mig så ska jag fixa den gratis. Du får emellertid betala frakten.
          Jag är svensk MVVS distributör.

Hälsningar!
          Jan Karlsson
          Airraing produkter
          Bygelvägen 11
          194 39 Upplands Väsby
          Sverige
          Jaka

Comment

• caliber
            • Jun 2003
            • 4

Hei Jan Karlson
            Plundrer fortsatt med forgasseren til MVVS 91 motoren. Takker for ditt tilbud, men har nå montert en forgasser fra en LEO 61 som ser ut til å fungere bra. Er det noen vits i å sende bare forgasseren til deg?
            Hva koster en ny sånn forgasser?

Caliber

Comment

• jaka
              • Apr 2003
              • 11

Hej!
              En ny förgasare till MVVS .91 (nr 3222) kostar 395:-....men numera levereras MVVS .91 med 8mm standardförgasare (nr 3219).
              Får du motorn att gå bra med Leo förgasaren så var nöjd med det...
              Några tips!
              MVVS motorer gillar inte så mycket nitro...max 5% !
              Använd alltid APC propellrar. 14x6 , 14x5N , 15x4 fungerar bra till det mesta i flygplansväg och se till att du alltid balanserar propellrarna!
              Använd adrig Master Airscrew. Skräp!
              Enya 3 eller OS 8 rekommenderas till MVVS motorer.
              Syntetolja med 15% inblandning rekommenderas. Franska racingoljan Motul "Micro" rekommenderas,men det går bra med Graupners Aerosynt 2 eller Aerosave också ...de flesta flygarna i sverige använder denna olja....Ricinolja (castor oil) tillhör det förgångna.
              Tyvärr är jag tvungen att använda ricinolja då jag tävlar i pylonracing då reglerna föreskriver denna olja.

Hälsningar!
              Jan K
              Jaka

Comment

Working...