Unconfigured Ad

Collapse

4 Takts fersking lurer...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aeroholiker
    • Aug 2003
    • 360

4 Takts fersking lurer...

Hei

Har kjøpt meg en SC 70 FS, og lurer på om folket kan hjelpe litt.
    Har holdt på en stund, men det er min første firtakt..

1. Er det riktig at det skal gå en slange direkte mellom nippel på veivhuset til nippelen på insuget? ( de 2 nipplene i tillegg til potte og gasser)

2. Prøver å sette på en APC 13x6, men den medfølgende låsemutter og skive går ikke langt nok til å klemme fast propellen. Gjengene på akslingen går ikke langt nok inn.. Har også tenkt å bruke en sånn skalalik propellernut. Er det bare å skive opp til den sitter?? Trenger tips

3. I manualen (litt tynn synes jeg) hvis jeg forstår det riktig, skal innkjøringen skje på full gass (carb should be fully opened) med rik blinding.. er dette riktig?

Håper på noen gode tips!!

Skal for øvrig monteres i en .50 size P-47 thunderbolt....

Geir
    Geir Bjelkarøy

http://www.phoenix-rc.org

"Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Re: 4 Takts fersking lurer...

Hei..

1. Er det riktig at det skal gå en slange direkte mellom nippel på veivhuset til nippelen på insuget? ( de 2 nipplene i tillegg til potte og gasser)

Ja, det skal være slange mellom veivhusnippelen og innsugrørnippelen for å forbrenne rester av gasser og oljerester så får du en mindre oljesøl på flyet.

2. Prøver å sette på en APC 13x6, men den medfølgende låsemutter og skive går ikke langt nok til å klemme fast propellen. Gjengene på akslingen går ikke langt nok inn.. Har også tenkt å bruke en sånn skalalik propellernut. Er det bare å skive opp til den sitter?? Trenger tips

Ja, Ikke alle propellmerker har like tykkelser på navet ,så sett skive foran propellen slik du får propellen til å sitte fast. Ikke skive mellom medbringer og propellen fordi det er riller som skal gripe fast på propellen. Du kan bruke spinner eller propellernut for å få festet propellen. Husk å få propelen senterert eller legg hylse/senter ring mellom propellakselen og propellen.

3. I manualen (litt tynn synes jeg) hvis jeg forstår det riktig, skal innkjøringen skje på full gass (carb should be fully opened) med rik blinding.. er dette riktig?

Ja, 4 takter med ring trenger lengre innkjøring og trenger litt fetere for kjøling og fjerning av metallrester som er slitt bort under tilpassing av motordeler under innkjøring.

Først leaner du til motoren begynner å fuske, og så skru 2-2.5 tørn tilbake med full trottle og la den kjøre 2-3 tanker med 250-300 ml tank under innkjøring. Siden finjusterer du motoren til den kjører jevn.
    Husk at 4 taktere kan ikke leanes så mye at det er ikke nok smøring i veivhuset pga manglende smøresystem og oljepanne som full size 4 taktere har det, juster til den går max turtall og skru 1/4-1/2 tilbake.

Jens Eirik

Comment

• Aeroholiker
      • Aug 2003
      • 360

Hei

Takker for gode svar!!

Geir
      Geir Bjelkarøy

http://www.phoenix-rc.org

"Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

Comment