Unconfigured Ad

Collapse

Motor "jager" ....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

Motor "jager" ....

Er iferd med og gå tom for ideer.

Har en Laser 3D med en Irvine 53 jeg har kost meg med i ett par sesonger.
    Enten for litt 3D forsøk etter beste evne, eller rett og slett ultra sakte koseflyving.
    Motoren har vel gått ca 15 liter alt i alt, de fleste av disse kjørt i Laseren. Dette har vært totalt uproblematisk helt til i det siste.
    Benytter OS #8 og 5/15 fuel.
    Motoren er montert inverted, dette har funket 100% problemfritt

De siste turene har den begynt og magre ut og jage på turtallet etter en liten stund. Irvinen er vanligvis ganske sensitiv på hoveddysa, når dette skjer kan jeg skru den ut ett par omdr uten reaksjon

Mistanken falt på falsk luft eller foaming.
    Demonterte cowling og plukket ut tank.... gjorde følgende.

- Kontrollerte samtlige bolter...Baklokk, topplokk, og låseskrue for
    forgasser
    - Byttet tomgangsdysa m/o-ring da jeg synes o-ringen var slapp og kunne
    slippe gjennom luft.
    - Kontrollerte at samtlige fuelslanger var hele og tanken tett.
    - Foret tankvogga med splittet tykk fuelslange og byttet pakningen mot
    firewall med en tykkere
    - Oppdaget at ply motorbukken var iferd med og løsne i firewall på ene
    siden. Fikset det og forsterket (trodde dette var årsaken til
    problemene...mere vibrasjoner og ditto foaming)
    - Blåste og sjekket at dysene var åpne i forgasseren.

Monterte sammen krimskramset og dro på stripa... akkurt like ille om ikke værre.
    Stuet hele greia inn i en krok, til fordel for andre prosjekter. Der har den stått ett par mnd til nå.

Idag plukket jeg av den cowlingen for og se bedre hva som skjer . Byttet fuelslange fra tank til forgasser fra 2mm til 2.5.
    Tok med meg vriompeisen ut og startet opp. Justerte inn den og den gikk som en drøm enten jeg holdt den opp eller ned. kjørte til tanken begynte og bli tom og motoren begynte og reagere.
    Tok en pause og fylte opp igjen....etter det var den klukk umulig. Jaget på turtall fra 3/4 trottel og opp og begynte og viste tendenser til og gå varm.
    Mao akkurat slik den var.
    Så ikke synlige bobler i fuelslangen, men er ikke sikker på om man gjør det om tanken skummer.

Har nå demontert tanken og sjekket denne.....slanger og rør for deformasjoner sprekker etc....uten og finne noe.

Har liksom problemer med og tro dette skyldes motoren isolert sett. Synes også jeg har sjekket ut det meste som kan produsere falsk luft. Står da igjen med foaming fortsatt.

Konstruksjonen på Laseren ER en potensiell oppskrift for problemer. Med motorbukk som en direkte del av konstruksjonen og motoren skrudd rett i denne, samtidig som tanken ligger i en plywood vogge med begrensede muligheter for isolering.
    Er bare så merkelig den har virket helt hundre i 50-60 turer minst.
    Glupe ideer tas imot med takk.
    mvh MM
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Re: Motor "jager" ....

Prøvd med ny glowplugg og fuel? At det ikke kommer falsk luft i trommelen til forgasseren. Sett etter at det er luftlekkasjer rundt forgasseren?

Jens Eirik

Comment

• MicroMac
      • Jan 2003
      • 632

Hei.....ja har byttet plugg og har fersk fuel. Tenkte også på forgasser halsen men kan ikke finne noe der visuelt iallefall. O- Ringen ser myk og ok ut
      Tromelen...tenker du på lekkasje mellom den og pasningene i forgasserhuset ? Er ikke sikker på om jeg vet en ok måte og få sjekket det på 100% heller. Uten micrometer eller alle helst tolk Men det er ikke glapp og kjenne

Eneste litt suspekte jeg fant ikveld var klunken, den lå lovlig tett opp mot bakveggen i tanken. kan iallefall hypotetisk sperre tilførsel .
      Driver nå og spikker (jøss så trangt) for og gjøre plass til full emballering av tanken med skumgummi på alle tenkelige og utenkelige kontaktpunkter.
      Kommer jeg ikke noe videre med det så taper jeg fast en tank på utsiden i samme høyde totalt isolert fra flyet og får sjekket ut skummings problematikken en gang for alle

Sitter med en djevelsk følelse av at dette er skumming i en eller annen form
      Iom at det er såpass variasjon i oppførselen til motoren
      mvh MM

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Har du sjekket eksos trykk slange og nippel om denne brukes?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• MicroMac
          • Jan 2003
          • 632

Hepp VM
          Jepps Nippel/ fuelslange er åpen og i orden ,har både sugd og blåst
          Fikk forøvrig en glufs av halvforbrent olje i kjeften i samme slengen, Harket og spyttet i en time etterpå, det er definitivt ikke Extra Virgin.
          mvh MM

Comment

• sigve
            • Apr 2005
            • 484

Elektro ruler..........

neida bare tuller har du sjekket at ikke et kulelagerer litt slitt? jeg hadde lignendeproblemer selv med en SC .46

Ufattelig kjedelig når ingenting virker

sigve
            Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
            www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Godt poeng sigve, en eldre "guille go" OS61SF ble plutselig umulig tross rensing. Lagerbytte ga meg stabil motor igjen.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• MicroMac
                • Jan 2003
                • 632

Ja lager kan det selvfølgelig være. selv om man ikke hører noe og motorgangen er myk. Den har ikke gått mye i liter men har ett par år på baken
                Får prøve og få dyttet sakene på plass igjen og teste nyemballert tank i efta
                Er så trangt frammi der at det nesten kvalifiserer til doktorgrad i kikkhulls kirurgi
                mvh MM

Comment

• pleym
                  • Dec 2001
                  • 909

Lager "slitasje" på våre små venner er jo ofte mer ett korosjonsproblem enn et rent slitasjeproblem...så med mindre motoren er spiller ny, så ødelegges lagrene mens motoren ligger i opplag også.

den konstruksjonen du beskriver på laseren skulle jo heller ikke være noe problem. Sånn har man jo gjordt det i flere tiår uten problemer.

Det høres for meg ut som du har problemer med lufting/trykk i tanken, men du sier jo du har sjekket det meste. Har du sjekket at ingen av rørene inn i tanken er blokkert?
                  Dette blir litt som når du slår opp i manualen til tv'n eller stereoanlegget under "Troubleshooting". pkt 1-10 går som regel på om du er sikker på at kontakten er i, og at du har slått det på....

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Stemmer det MM, jeg merket ikke noen slakk i lagrene, men lagerbyttet gav meg likevel en pålitelig motor igjen. Tips jeg fikk fra ihuga konkurranseflygere det med lagrene.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Var lagrene korrodert eller slitt, ville du høre det rasler eller kjenner etter harde punkter mens du roterer veivakselen.

Sjekket at det ikke er korrodert rør i tanken, der rørene sitter midten av gummipluggen kan ha sprekk eller korrosjon som ikke kan oppdages, sjekk rørene der...

Sjekket at timing av kamakselene er på riktig plass og ventilklaringer i orden?

Jens Eirik

Comment

• MicroMac
                        • Jan 2003
                        • 632

Det er ingenting å merke eller høre i lagrene, men begøver ikke bety noe. Bytter de om jeg ikke kommer i mål nå.
                        Tankrør har jeg sjekket både framlengs og baklengs....var en av mine "hoved mistenkte"
                        Har ikke sjekket ventil klaring og timing, vet ikke helt hvordan jeg skal få gjort det på akkurat DENNE motoren

Regner her for øyeblikket så venter til i morgen med og starte opp svinepelsen.
                        mvh MM

Comment

• pleym
                          • Dec 2001
                          • 909

for å eliminere alt utenom motoren, så kan du jo plukke den ut og lage deg en liten testbenk for å kjøre den i med annen tank og andre slager. Hvis den fortsatt jager, så kan du hvertfall slutte å lete andre steder enn på selve motoren.

Lageret kan jo være korrodert uten at man kjenner det, det ramler jo ikke fra hverandre over natta. poenget mitt var kun at lageret kunne være ødelagt selv om motoren ikke var kjørt så mange liter.

Men du får jo se om det hjalp å isolere tanken først

Comment

• MicroMac
                            • Jan 2003
                            • 632

Tilbake fra stripa....først dugnad noen timer så hjem etter Laser og potensielt grinete Irvine.
                            Skjeldent nydelig vær... vindstille, sol og behagelig temperatur.
                            Etter litt startproblemer, virker som det kom mere fuel enn før og litt justering av dyser så purret og malte den som en katt. litt sensitiv på dysenålene som den SKAL være når den er i orden.
                            Ble tre lange turer uten problemer av noe slag. Ingen antydning til jaging og overheting, eksos oljen var også slik den skal være. Så nå har jeg ett lønnlig håp om att dette har orna sæ.
                            Mest sannsynlige årsak foaming.
                            Hadde nesten glemt hvor hysterisk snill Laseren er, og hvor herlig avslappende den er om man går i søndagsflyver modus.

Takker for alle innspill
                            mvh MM

Comment

• Motorboy
                              • Nov 2003
                              • 1566

Etter litt startproblemer, virker som det kom mere fuel enn før og litt justering av dyser så purret og malte den som en katt. litt sensitiv på dysenålene som den SKAL være når den er i orden.
                              Godt at alt er i orden, som oftest forekommer det at det er harsknet olje i spreder etter noen uker eller sjelden kommer det rusk der i sprederen. Helst monter fuelfilter så slipper du mere problem...

Jens Eirik

Comment

Working...