Er iferd med og gå tom for ideer.
Har en Laser 3D med en Irvine 53 jeg har kost meg med i ett par sesonger.
Enten for litt 3D forsøk etter beste evne, eller rett og slett ultra sakte koseflyving.
Motoren har vel gått ca 15 liter alt i alt, de fleste av disse kjørt i Laseren. Dette har vært totalt uproblematisk helt til i det siste.
Benytter OS #8 og 5/15 fuel.
Motoren er montert inverted, dette har funket 100% problemfritt
De siste turene har den begynt og magre ut og jage på turtallet etter en liten stund. Irvinen er vanligvis ganske sensitiv på hoveddysa, når dette skjer kan jeg skru den ut ett par omdr uten reaksjon
Mistanken falt på falsk luft eller foaming.
Demonterte cowling og plukket ut tank.... gjorde følgende.
- Kontrollerte samtlige bolter...Baklokk, topplokk, og låseskrue for
forgasser
- Byttet tomgangsdysa m/o-ring da jeg synes o-ringen var slapp og kunne
slippe gjennom luft.
- Kontrollerte at samtlige fuelslanger var hele og tanken tett.
- Foret tankvogga med splittet tykk fuelslange og byttet pakningen mot
firewall med en tykkere
- Oppdaget at ply motorbukken var iferd med og løsne i firewall på ene
siden. Fikset det og forsterket (trodde dette var årsaken til
problemene...mere vibrasjoner og ditto foaming)
- Blåste og sjekket at dysene var åpne i forgasseren.
Monterte sammen krimskramset og dro på stripa... akkurt like ille om ikke værre.
Stuet hele greia inn i en krok, til fordel for andre prosjekter. Der har den stått ett par mnd til nå.
Idag plukket jeg av den cowlingen for og se bedre hva som skjer . Byttet fuelslange fra tank til forgasser fra 2mm til 2.5.
Tok med meg vriompeisen ut og startet opp. Justerte inn den og den gikk som en drøm enten jeg holdt den opp eller ned. kjørte til tanken begynte og bli tom og motoren begynte og reagere.
Tok en pause og fylte opp igjen....etter det var den klukk umulig. Jaget på turtall fra 3/4 trottel og opp og begynte og viste tendenser til og gå varm.
Mao akkurat slik den var.
Så ikke synlige bobler i fuelslangen, men er ikke sikker på om man gjør det om tanken skummer.
Har nå demontert tanken og sjekket denne.....slanger og rør for deformasjoner sprekker etc....uten og finne noe.
Har liksom problemer med og tro dette skyldes motoren isolert sett. Synes også jeg har sjekket ut det meste som kan produsere falsk luft. Står da igjen med foaming fortsatt.
Konstruksjonen på Laseren ER en potensiell oppskrift for problemer. Med motorbukk som en direkte del av konstruksjonen og motoren skrudd rett i denne, samtidig som tanken ligger i en plywood vogge med begrensede muligheter for isolering.
Er bare så merkelig den har virket helt hundre i 50-60 turer minst.
Glupe ideer tas imot med takk.
Har en Laser 3D med en Irvine 53 jeg har kost meg med i ett par sesonger.
Enten for litt 3D forsøk etter beste evne, eller rett og slett ultra sakte koseflyving.
Motoren har vel gått ca 15 liter alt i alt, de fleste av disse kjørt i Laseren. Dette har vært totalt uproblematisk helt til i det siste.
Benytter OS #8 og 5/15 fuel.
Motoren er montert inverted, dette har funket 100% problemfritt
De siste turene har den begynt og magre ut og jage på turtallet etter en liten stund. Irvinen er vanligvis ganske sensitiv på hoveddysa, når dette skjer kan jeg skru den ut ett par omdr uten reaksjon
Mistanken falt på falsk luft eller foaming.
Demonterte cowling og plukket ut tank.... gjorde følgende.
- Kontrollerte samtlige bolter...Baklokk, topplokk, og låseskrue for
forgasser
- Byttet tomgangsdysa m/o-ring da jeg synes o-ringen var slapp og kunne
slippe gjennom luft.
- Kontrollerte at samtlige fuelslanger var hele og tanken tett.
- Foret tankvogga med splittet tykk fuelslange og byttet pakningen mot
firewall med en tykkere
- Oppdaget at ply motorbukken var iferd med og løsne i firewall på ene
siden. Fikset det og forsterket (trodde dette var årsaken til
problemene...mere vibrasjoner og ditto foaming)
- Blåste og sjekket at dysene var åpne i forgasseren.
Monterte sammen krimskramset og dro på stripa... akkurt like ille om ikke værre.
Stuet hele greia inn i en krok, til fordel for andre prosjekter. Der har den stått ett par mnd til nå.
Idag plukket jeg av den cowlingen for og se bedre hva som skjer . Byttet fuelslange fra tank til forgasser fra 2mm til 2.5.
Tok med meg vriompeisen ut og startet opp. Justerte inn den og den gikk som en drøm enten jeg holdt den opp eller ned. kjørte til tanken begynte og bli tom og motoren begynte og reagere.
Tok en pause og fylte opp igjen....etter det var den klukk umulig. Jaget på turtall fra 3/4 trottel og opp og begynte og viste tendenser til og gå varm.
Mao akkurat slik den var.
Så ikke synlige bobler i fuelslangen, men er ikke sikker på om man gjør det om tanken skummer.
Har nå demontert tanken og sjekket denne.....slanger og rør for deformasjoner sprekker etc....uten og finne noe.
Har liksom problemer med og tro dette skyldes motoren isolert sett. Synes også jeg har sjekket ut det meste som kan produsere falsk luft. Står da igjen med foaming fortsatt.
Konstruksjonen på Laseren ER en potensiell oppskrift for problemer. Med motorbukk som en direkte del av konstruksjonen og motoren skrudd rett i denne, samtidig som tanken ligger i en plywood vogge med begrensede muligheter for isolering.
Er bare så merkelig den har virket helt hundre i 50-60 turer minst.
Glupe ideer tas imot med takk.
Comment