Unconfigured Ad

Collapse

noen som har erfaring med SM bensinmotorer???

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomr
    • Jun 2005
    • 130

    #1

    noen som har erfaring med SM bensinmotorer???

    Holder på å kjøre inn en Sm 30,men synes gassresponsen er treg, har justert den så godt vi klarer, men blir ikke helt fornøyd.
    lurte derfor på om noen har vært borti disse og om det er noe lure råd å få....
    betennelse i flynerven..
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

    #2
    Her har vel Supra, Eureka og RS litt erfaringer å bidra med... Kom på banen!
    Responsen/transisjonen på gassen kan være litt avhengig av tomgangsblandingen, men ikke skru deg for langt bort gra grunninnstillingene uten å notere hvor nålene står i utgangspunktet
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    • tomr
      • Jun 2005
      • 130

      #3
      Ja, håpet på noe erfaring her, motoren har gått nå ca 3-4 liter.
      Får den ikke ned på en lav tomgang, da stopper den etter noen sek.
      Må ha derfor ha høy tomgang,lander derfor med høy hastighet.
      Og etter å ha stått på tomgang en stund og gir full trottel, så subler den mye og bruker noen sek på å nå fullt turtall.
      Og når vi drar den ned fra full åpning til tomgang bruker den laaaaaaang tid på å trottle helt ned.. kan den bli bedre etterhvert som den blir mer innkjørt? eller er det vi som knøvler med justeringene?
      betennelse i flynerven..

      Comment

      • joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

        #4
        Gasspjeldet ditt har vel ei lita åpning midt på? I så fall drar du den ned til helt stengt spjeld og justerer tomgangsnåla til max turtall på tomgang. Nå skal i teorien tomgangen og transisjonen oppover være på plass. Så er det bare å justere fullgassnåla på full gass.
        Husk at jeg ikke er erfaren med bensinmotorer selv om vi klarer å justere oss på jordet med motoren i TUG`en vår. I dag skal vi på stripa og prøve nettopp denne oppskriften siden det viser seg at gasspjeldet ikke var mekanisk lukket da vi justerte tomgangsnåla i går... da ble det mye surkling ved gasspådrag.

        PS: Viktig at du har skikkelig stive og gode propellere på denne typen motorer. En slapp billig propell gjør at du fort mister effekten pga flagring etc!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        • joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

          #5
          Nu har det vært en superb dag på stripa! Masse sleping og store høyder.

          Mokien (bensinmotoren i TUG`en vår) ble justert som nevnt i forrige innlegget mitt og gikk nesten prikkfritt hele dagen. Den stoppet etter vertikal dive noen hundre meter, men det er ikke så sensasjonelt... Vi får bare la være å sette fulle flaps og stupe sååå bratt ned for neste slep

          Og ingen andre svar her...?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          • tomr
            • Jun 2005
            • 130

            #6
            takker og bukker for alle råd, ska sjekke dette med gass spjeldet om det er helt igjen på tomgang..
            betennelse i flynerven..

            Comment

            • Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

              #7
              Heisann...

              Det er helg og ikke alltid man har tid til å sjekke forumet! Har vært opptatt med maiden på 2,6...

              Skjønner at vi snakker bensinmotor her. Noen som har en link til denne motor'n? Kan ikke si at jeg kommer på at jeg har lest noe om SM 30 noested...

              Det kan være vrient uten å faktisk høre motor'n, men det kan høres ut som den i det minste er noe rik på tomgang (L-nåla).

              Ta en kikk på linken under. Det fjerde innlegget (skrevet av Xipp) gir deg en rett fram og enkel måte å justere bensinmotor på. I hvert fall de som har Walbro gasser (og det er jo de fleste).



              Dette forutsetter jo såklart at alt er i orden. Jeg kjenner ikke SM motorene. Det at den ikke går på tomgang synes jeg er mest forstyrrende. Kan være et problem med gasser'n(?!). Med gasser'n på standard fabrikkinnstillinger så skal motor'n gå uten problemer. Det kan være noe mer enn bare en justeringssak hvis den stopper på tomgang. Bensinmotorer er som mange vet utrolig stabile i gangen.

              Standardinnstilling på bensinmotorer er ofte 1.5 turn ut på begge nåler. De jeg har vært borti (3W og DA primært) har dog vært ganske rike med denne innstillinga, men det er et bra sted å starte.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment

              Working...