Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags motor er dette?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva slags motor er dette?

    Nå har jeg drevet med fuel bil i mange år, og har beveget meg sån smått innpå fuel fly!

    Av ren nyskjerrighet så har jeg demontert motoren og blir da usikker på om dette er en dieselmotor eller om det er en vanlig fuel motor.. Veldig stort stempel i forhold til jeg er vant med, teller 12 porter i stempelforingen, og det sitter pin-bolt som holder stemplet fast i råden..

    Aldri vært borti en sånn fuelmotor før..

    Den heter O.S MAX-H 40 size!!
    Attached Files

  • #2
    Svaret ligger i toppen din, er det en skrue eller plugg der ?

    Er det en skrue (eller lang bolt om du vil) er det Diesel

    Er det en plugg (se inn i skruen fra undersiden og er den hul med en tråd spunnet innover så er det en plugg) så er det fuel


    Hva bildet forteller så ser det ut som en "fuel" motor, ikke diesel.

    ( og til alle som titter, har OS noengang lagd kommersielle dieselmotorer ?)
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      Ser ut som det er en gammel type OS fuel motor ja. kanskje en helikopter motor da det står H på den. er vel uansett ikke noe problem med heli motor på fly

      Motorboy du har sikker svaret på dette
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Originally posted by tyor

        Motorboy du har sikker svaret på dette
        Det er eldre motor du har, H betyr ikke helikopter. Ikke dieselmotor for da ville den ha hatt kompressjonskrue og motstempel.

        Det er en OS Max H40R fra 1969. Den hadde ikke R/C forgasser og var beregnet for linekontrollert fly.

        Obs! Du kan ikke kjøre den med syntetisk olje, da ruinerer motoren rask pga foring og stempel er av stål/støpejern. Kjør med 5% nitro og kun castorolje som ikke er mindre enn 18-20% eller helst FAI fuel som inneholder 80% metanol og 20% castorolje.

        ( og til alle som titter, har OS noengang lagd kommersielle dieselmotorer ?)
        Ja, det var OS D15, produsert i 1958.

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Det var en gammel motor om det stemmer, er nok en fuelmotor ja, sitter glødeplugg i toppen.. Det ser ut som det stempelforingen er av messing, den er gullfarget..l

          Da jeg fikk den så starta den og gikk på to slag på propellen, var litt fuel igjen i tanken.. Vet ikke hva slags merke og blandingsforholdet.

          Tanken gikk tom og jeg pumpa innpå "Byron 15/16! Men da ville ikke motoren starte, prøvde og magre litt, deretter fete den opp litt, men fortsatt ikke start.. Nå tror jeg at jeg har stillt meg helt ut.. Men litt fikkling vil vel få beistet til og male igjen.. litt mange skruer på den gasseren her..

          Legger ved noen bilder til..
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Blir rent nostalgisk dette, kjenner igjen designet fra min barndom. Spesielt "veggen" oppå spempelet som skulle gi jevnere fylling i sylinderen, før schnuerle-spylingen kom.
            Ikke mange skruer på den forgasseren, den på toppen holder tønna på plass, og den som går til det bittelille hullet i forkanten er tomgangsjusteringen. Den kan du "grunnjustere" så skrue-enden dekker 1/3 - 1/2 hullet. Justeringen av tomgangsblandingen er motsatt av "normalt", det vil si at hvis tomgangsblandingen er for feit skal du skru denne litt ut og omvendt.
            Hovednålene på denne typen forgassere hadde en lei tendens til å få luftlekkasjer etterhvert. Det løste vi med å sette en fuelslangebit over nåla/dysestokken og så violà.
            Med tomgangen i nærheten av antydet og hovednåla 2-3 turn ut starter den nok bare du finner rett fueltype, og ikke minst at pluggen virker skikkelig. Følg Motorboy sine råd her!

            PS: Denne nærmer seg status som museumsgjenstand. Hadde vært best å gjøre den rein og sette i glassmonter
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Får kanskje følge rådene og gnukke den helt ren og sette den i glassmontèr!

              Nå vurderer jeg faktisk og kjøpe ny motor, en som ikke krever spesiell type fuel.. Får kun tak i modeltechnics og byron fuel..

              Men et annet problem, gasseren er helt tett med hoveddysenål og tomgangsnål helt inne, men når hovedysenåla er skrudd 2,5 turn ut, og tomgangsnålen fortsatt inne så kommer led luft ut av det lille hullet til tomgangen.. Er det feil eller?

              Takker så mye for alle svar, en utrolig bra kanal for og berike seg med kunnskap og erfaringer fra andre.. Hadde ikke visst hva jeg skulle gjort uten dere folkens..
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Har akkurat hatt start på "gammlingen". Justerte gasseren etter grunninntslillinger, starta nesten med en gang, men vil ikke gå uten gløder.. Ny plugg vel?
                Nå er det fintuning og prøvetur..

                Noen som har et tips til en bra motor som jeg kan ta med meg i neste modell?

                Comment


                • #9
                  Ja, ny plugg, O.S. Nr.8 er et greit sted å begynne, den takkler det meste av normale mellomstore motorer.

                  Gøy med liv i klenodiumet da !
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment


                  • #10
                    Du kan legge dem i aceton i en lukket beholder og la dem ligge i noen dager. Husk å fjerne o-ringer etc.. Vil ikke anbefale frostvæske (Crockpot koking med andre ord) da aluminiumsdeler kan misfarge pga stoffer i noen typer frostvæsker, ikke heller ovnsrens som angriper aluminium.

                    Etter noen dager rens dem med tannbørste og aceton og bruk hansker og hold deg utendørs.

                    Disse tette hullene skal gammel casorolje kunne løse opp i aceton, blås gjennom med trykkluft. Ny fuel vil sørge for å løse opp rester av gammel olje sammen med varme fra motor.

                    Etter alle deler er renset, smør deler med ren olje og monter sammen på riktig plass.

                    Ja, ny plugg, O.S. Nr.8 er et greit sted å begynne, den takkler det meste av normale mellomstore motorer.
                    Ikke for en eldre motor med tverrspyling..
                    Du trenger en varm glødeplugg med "idlebar", en bro over glødepluggen. det er pga blandingen treffer mot pluggen (din motor har ikke scnuerlespyling) og vil da stoppe under tomgang.

                    Mere luft i tomgangshullet skaper mager blanding og vice versa. grunninnstilling kan du skru til skruen dekker omtrent 1/2-1/3 i hullet.
                    Virker ikke på full gass, kun under tomgang, da trommelen åpner tomgangshullet.

                    Byron 15/16
                    Jeg ville ikke brukt moderne fuel med syntetisk olje og lav oljeprosenter til eldre motor. Helst 18-20% castorolje pga materialer i sylinder/foring er forskjellige fra moderne motor. Hæy nitro er ikke nødenvendig, holder med 0 til 5% nitro.

                    Jens Eirik

                    Comment


                    • #11
                      Har en mindre variant av denne( Max 15) som jeg reddet fra containeren da en kammerat ryddet i kjelleren, skal være fra 70 årene Den satt helt bom fast, men ved bruk av litt varme og olje fikk jeg løsnet opp. Har plukket den helt fra hverandre. Har prøvd å starte den, men ikke noe skjer. Pluggen virker for jeg kjenner toppen blir varm. Det kommer fuel ut potta når bruker starteren. Kan virke som den har litt dårlig kompresjon, men jeg har ikke greie på glow motorer. Noen som vet hvor jeg kan finne en gammel manual, slik at jeg kan sjekke om alt er satt riktig sammen. Har en mistanke om at jeg ikke har fått renske forgasser og dyser skikkelig, eller kan det være type fuel

                      Comment


                      • #12
                        Bare å google i vei : http://thelukens.net/airplanes/Acces...structions.pdf
                        Du kan også prøve ASP, SC, og Magnum da de har kopiert OS.
                        Bfight 210
                        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                        Phoenix RC Club

                        Comment

                        Working...
                        X