Unconfigured Ad

Collapse

Tomgang disel motorer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Tomgang disel motorer?

Ja dette spørsmålet må vel nesten rettes til Motorboy Jeg sat her å tenkte på gode motorer til sjøfly, og kom i tanker på diselmotorer. Hvor sikker er tomgangen, og hvordan er trottel responsen i forhold til 4T motorer?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Originally posted by Vingemutteren
    Ja dette spørsmålet må vel nesten rettes til Motorboy Jeg sat her å tenkte på gode motorer til sjøfly, og kom i tanker på diselmotorer. Hvor sikker er tomgangen, og hvordan er trottel responsen i forhold til 4T motorer?
    10 ganger mer sikker tomgang enn du kan oppleve i disse glowmotor, de er ikke følsom i innstilling av tomgang pga kun kompresjontenning er tilstede og lar antenne dieselfuelen enten den er fet eller mager. Det gjør ikke glødepluggen under tomgang, da glødepluggen blir slukket av overflødig fuel eller blir kaldere av tomgang (glødepluggen er selvregulerende i tenning av temperatur og vil gå senere tenning i tomgang)

Meget god respons og sikker drift.

Du trenger ikke større motor til sjøfly pga god drag og høy dreiemoment.

Les her:

APPLICATION. Current recommendations are to use a sport diesel of about the same size or one size smaller than a specific size two stroke glow engine. For example, you should generally be able to replace a .40 glow engine with a .35 or .40 diesel. When the design of a particular plane calls for a two stroke glow engine of a certain range, you should expect that a diesel of the smaller or mid-size suggested to work well. For example, if the plans call for a .29 to .40 two stroke glow engine, you should try a .29 or .35 diesel engine. These suggestions are for planes of a medium wing loading, flown at medium airspeeds. For large, light planes, which are expected to fly relatively slowly, you should select a diesel even smaller than suggested above; because diesels are especially effective in pulling large, light airplanes at relatively low airspeed, because they are capable of turning such large propellers. These are the same applications where four stroke glow engines are often selected. A .60 diesel can usually replace an .80 to .90 four stroke glow engine, for example.

PERFORMANCE. Diesels are typically more powerful than an equivalent sport glow engine of the same displacement. Moreover diesels develop their power at a relatively lower rpm which allows for the use of a larger propeller and these are more efficient at converting power into thrust. The diesel's combination of more power and more efficient propeller results in much more final thrust; and it is thrust which pulls the airplane not power alone. The gear reduction units developed for large scale aircraft are an example of the importance of large efficient props even though some horsepower is necessarily lost in the unit and extra weight is added, the more efficient propeller more than compensates for the losses. Diesels develop the high torque to turn large propellers directly. Diesels fitted with large low pitch propellers can readily develop the tremendous static thrust necessary to pull a seaplane up on the step. Large propellers are not only more efficient for a given horsepower, but are much more effective (and realistic) when large cowls are necessary for a scale craft. In tightly cowled installations, diesels are particularly welcome as they are much cooler running and less susceptible to overheating.

Glow engines run at so much higher temperatures than diesel engines that they even burn the lubricating oil into smoke or bake it into caramel on the engine surfaces. Diesel engines run so cool that they simply spit their oil through the exhaust, which can create a rather messy airplane if no steps are taken to plumb the exhaust oil overboard. This is usually no problem, as diesels are rather insensitive to exhaust back-pressure.

Diesels have a longer life expectancy than glow engines because diesels are cooler running.

Håper det er hele jeg kan svare på

Jens Eirik

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Og det rekker, det rekker. Jeg sluttet ut det forige prosjektet med egen produksjon av disel fuel (ble vist for mye visvas for enkelte, så jeg mistet piffen på saken, og så var det brannvesenet og jeg som ikke ble enige om mengden brennbar væske i huset). Men jeg lurer på om der har dukket opp levrandører av disel fuel i Norge nå, eller er det fortsatt nødvendigt å kjøpe inn indigriensene og mikse selv?
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Originally posted by Vingemutteren
        Og det rekker, det rekker. Jeg sluttet ut det forige prosjektet med egen produksjon av disel fuel (ble vist for mye visvas for enkelte, så jeg mistet piffen på saken, og så var det brannvesenet og jeg som ikke ble enige om mengden brennbar væske i huset). Men jeg lurer på om der har dukket opp levrandører av disel fuel i Norge nå, eller er det fortsatt nødvendigt å kjøpe inn indigriensene og mikse selv?
        Nei, det har ikke dukket opp levrandører av diesel fuel, fortsatt å mikse selv fuelen.. noen forhandlere i Danmark selger dieselfuel som de produserer selv, et problem at vi kan ikke bestille fuel derfra... Lurte på hvorfor hobbyforhandlere i Norge selger ikke dieselfuel når de kan selge Modeltechnics fuel som de importerer fra fuelfabrikken som lager fuel for både glow og diesel..

Fant ut at det letteste du kan få tak i eter, nemlig startgassen finnes overalt i Norge.. + eter kan kjøper hos apoteker eller bestilles fra Den norske eterfabrik.

Jens Eirik

Comment

• MortenM
          • May 2005
          • 389

Da jeg prøvde i sommer fant jeg ut at motip startgass fungerte bra, cnc startgass fungerte ikke. Den var det hovedsaklig propan/butan i.
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Originally posted by MortenM
            Da jeg prøvde i sommer fant jeg ut at motip startgass fungerte bra, cnc startgass fungerte ikke. Den var det hovedsaklig propan/butan i.
            Turtle wax startgass fungerte bra.. man må jo prøve seg fram hvilken av disse startgass fungerer, se om det er merket "dietyleter" på startgassen, da vil den fungere...

Jens Eirik

Comment

• MortenM
              • May 2005
              • 389

Har lest muligens her på forumet tidligere at John Deere startgass var billig og med høyt innhold av eter i.
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

Comment

• Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

Originally posted by MortenM
                Har lest muligens her på forumet tidligere at John Deere startgass var billig og med høyt innhold av eter i.
                Kjenner til denne, vet ikke hvor jeg får tak i den.. mulig hos felleskjøpet eller der de selger John Deere traktor..

Glemte å skrive i tillegg, tomgangen er mye lavere enn glowmotor at du nesten kan se propellblader

Jens Eirik

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Eter får jeg kjøpe hos fra Den norske eterfabrik (man må ha løyve og butikk), men billigt er det ikke. Som enkelte kansje vet så sjekket jeg ut muligheten for å produsere Disel fuel for salg. Lagrings problematikk (eter er dritt farlig i større konsentrasjoner) og frakt kostnader ville ha gjort prosjektet til ett rent lokalt utsalg, og her er miljøet for lite til at det ville ha lønt seg. Kansje det ville ha vært mere lønsomt å selge eter fra bakrommet.
                  Ok fra spøk til alvor, skulle en gjøre det så måtte kjøperen ha politi løyve før jeg hadde tort å selge til vedkommende. Eter kan jo brukes til mere enn fuel.
                  Last edited by Vingemutteren; 14-11-05, 01:37.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

Hvis du lagrer ferdigblandet fuel for salg, er det ikke lurt å tilsette eter da det kan bli redusert eter hvis korken var ikke tett nok under lagring. Tilsett eter med en gang før du selger fuel hvis kjøperen vil kjøpe fuelen.

Oppbevar eter i mørk brun flaske og legg en bit kobbertråd i eter mot utvikling av peroksyder.

Hold korken absolutt tett og lagre på et ventilert og kjølig sted.

Eter består av svovelsyre og alkohol, destillert for å trekke ut vannet fra alkohol og blandingen blir til dietyleter. Jeg vil ikke gå i detaljer med hensyn til uvettige folk finnes blandt oss i forumet.
                    Last edited by Motorboy; 14-11-05, 07:44.

Comment

Working...