Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med SC 46

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • runedar
    • Apr 2002
    • 39

Problemer med SC 46

Jeg har problemer med min SC .46 motor...

Jeg starter den, fuelen har fri vei, det kommer røyk ut eksospotta, det drøpper en og annen dråpe fra mufflern.
    Når den da står å går litt, så begynner det og bli kan man si i lyden, hopp, og så blir det uren gange i lyden.
    Så begynner det og bli at motoren går opp og ned av seg selv på turtallet. Så stopper den, det lengste jeg
    fikk til, var rundt et kvarter.

Er det noe jeg kan gjøre for og stoppe dette?
    Mhv Rune D
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

Muligens falskluft, feiljustert forgasser, er den gammel?
    Low and slow with power to go !!

Comment

• runedar
      • Apr 2002
      • 39

kjøpte den i fjor vår, slutten av april tror jeg
      Mhv Rune D

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Var det 15 minutt på tommgang?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• runedar
          • Apr 2002
          • 39

nei, rundt middels
          Mhv Rune D

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Sjekk tanken for lekasjer (t.d. slangen til klunken kan ha sprekker og gje luft i fuelslangen til motoren) slike problemer dukker somregel først opp frå ca halv tank og nedover.
            Sjekk for luftbobler i fuel slangen (p.g.a. vibrasjoner i tanken).
            Ta ut hoved dysenåla og blås reint (ver heilt sikker på dette).
            Bytt til ny plugg.
            Er desse tinga ok, gå tilbake til grunninnstillinga av forgassern og juster på nytt.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• runedar
              • Apr 2002
              • 39

tusen takk skal du ha, skal gjøre dette i morgen, det vil EGENTLIG si i dag, om en 10-12 timer.....
              Mhv Rune D

Comment

• runedar
                • Apr 2002
                • 39

Ja, jeg prøvde det i dag da, jeg prøvde meg fram litt med dysenålen.... Jeg merket nesten IKKE noe som helst, men da jeg skrudde den skruen som regulerer luftinntaket litt ut, sa det VROOOOM. Men den fortsatte og stoppe.... Jeg bestemte meg da for og "operere" litt. Jeg tok ut fueltanken, skrudde det som kan skrus fra hverandre, fra hverandre. Sjekket om det var noe tett, nei da, ikke noe feil der. Jeg skrudde det så sammen igjen, satt på plass alt, og skrudde sammen flyet igjen. Jeg har enda ikke hatt anledning til og starte motoren igjen. Å ja, jeg husket og tømme fuelpumpa...
                Mhv Rune D

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Skjønner ikke dette helt, du har en SC46 med kulelager og to nåls forgasser, ikke sant? Da kan du ikke ha noen skrue som regulerer luftintaket (den skruen er kun på såkalte airbleed forgassere som t.d. OS FP/LA har)
                  I bruksanvisningen til motoren (DU HAR VEL LEST DEN) står det hva grunninnstillingen på dysenålene skal vere (du har to stk) hoveddysenåla kan du prøve på ca 2 1/2 til 3 omdreininger ut og tommgangsdysenåla kan du prøve på ca 3 1/4 omdreining ut (visst ikke det står noe annet i manualen for motoren da).
                  Sjekk ellers justerings tips hos http://no.rcmodeller.net/ os se under Nyttige tips/Motor tips/minitest og grunninnstillin av to takt motorer. Dette gjelder for Magnum og Rossi, men Magnum og SC er egentlig det samme, så det er nyttige tips å ta med seg.
                  Lykke til.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Comment

• runedar
                    • Apr 2002
                    • 39

Ja, jeg har lest bruksanvisningen. Hoveddysenålen er ca 3,1 gang skrudd utover... Erre tomgangsdysenål det heter, det er jo en skrue som går ut og inn, samma det, det er lenge siden jeg hørte det navnet sist, så nå burde jeg vel huske det.......
                    Mhv Rune D

Comment

Working...