Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruk av starter i kulda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bruk av starter i kulda

    Er det noen ulemper ved utstrakt bruk av starter for å få i gang en litt treg glow-motor i kulda. Tenker da på smøring osv. ved treg tilgang på fuel, tykk olje osv. Kan man rett og slett ødelegge en motor (lager, stempel...) hvis man kjører den lenge med starteren uten at motoren "tenner" ?
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120

  • #2
    Godt spørsmål. Angående lagrene, så er det ingen fare. angående stempel/sylinder set up, tja. Er det en ring motor, ingen fare. Er det en ABC motor er det jo ikke så bra. Hvor vidt en trasher motoren eller ei vet jeg ikke, men så mye starter kjøring i streng kulde er ikke av det gode slik jeg har forstått det. Hoved regelen her er vel som vanlig å åpne gassen maksimalt, sette tommelen over og tørne motoren for hånd til fulen er kommet inn i motoen før en prøver å starte motoren.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      det er vel egentlig ikke å anbefale å kjøre starteren lenge om gangen om det er varmt eller kaldt. hvis motoren ikke starter etter få sekunder, er det noe som ikke stemmer
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Startmotor er ikke en problemløser på all motorproblemer, det er viktig å kjenne din egen motor og søk etter feilen som forårsaket hvorfor den ikke startet. Følg denne feilsøking her: Justere motorer?? - (MFN) ModellflyNytt.no

        Jeg personlig liker best håndstarte mine motorene og kan oppdage om noe er galt f.eks hydraulisk lås eller mekanisk feil som jeg ødeleger motoren min på et blunk med startmotoren.

        Comment

        Working...
        X