Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp! Starter ikke!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Hjelp! Starter ikke!

Min asp 91fs starter ikke!!!

Nå har jeg prøvd i tre dager å få start på den. Den fyrer ikke en gang, enda pluggen er hel og alt av slanger osv. er i orden.

Jeg har montert den på hodet, mot for på siden slik jeg hadde den før.

Jeg har også prøvd å starte modellen på høykant, også det uten hell....

Nå føler jeg at jeg har prøvd det meste (har selvfølgelig ikke starter )

Er det slik at det er vanskeligere å starte slikt på vinterføre enn om sommeren? (Det er vel en 5-6 minus her nå)

Tips mottas med takk!!!!!!

Hilsen desperat!!!!!!!!!
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

prøvde i går med både dogfighter og cub men fikk ikke start på noen av dem. men det er da -12 her. Min erfaring er at du må prime mye mere en når det er varmt i hvertfall og gi den mere på dysene. nå har jeg bare erfaring med 2taktere men regner med noe av det samme gjelder 4takter også. lykke til
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Skal jeg domme etter den gamle folkevognsbussen saa er ting klart vanskeligere aa starte i kulda ja.

Haartorker?

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Ser ut til at starter blir det neste på handle lista...
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Hvis du har flyet inne i varmen og bare skal starte det rett utenforhuset kan du prøve det. har ellers sett folk har varmet motoren forran varmeapparatet på bilen for å få start hehe da er de ivrige. Har også fått tips om å ha med termos med varmt vann for å slå over toppen rett før start men det blir for mye pes selv for meg. Jeg hadde forresten starter i går men det hjalp ikke
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• GRENADER
            • May 2005
            • 67

Originally posted by esmel
            Min asp 91fs starter ikke!!!

Nå har jeg prøvd i tre dager å få start på den. Den fyrer ikke en gang, enda pluggen er hel og alt av slanger osv. er i orden.

Jeg har montert den på hodet, mot for på siden slik jeg hadde den før.

Jeg har også prøvd å starte modellen på høykant, også det uten hell....

Nå føler jeg at jeg har prøvd det meste (har selvfølgelig ikke starter )

Er det slik at det er vanskeligere å starte slikt på vinterføre enn om sommeren? (Det er vel en 5-6 minus her nå)

Tips mottas med takk!!!!!!

Hilsen desperat!!!!!!!!!
            Motoren har seff skikkelig kvalitetsfuel og tilførsel, god plugg (helst OS F) og nok glødestrøm? Da kan du:
            1. Åpne hoveddysa 3-4 omdreininger.
            2. Hold for potta og choke 4-5 tørner på propellen m. full throttle. 4-taktere liker å bli skikkelig våte før start.
            3. Sett throttle på ca. 1/5, sett på gløderen og kjør på med starter til den går. Trengs hvis motoren er ny og ikke innkjørt.
            4. Når den går så juster hoveddysa sakte innover til ca. 2 1/2 tørn. Finjusteres etterhvert. Tomgangsnåla kan du vente med (heller for rik enn for mager i begynnelsen).
            PS: Er det bikkjekaldt ute, så slå gjerne kokvarmt vann fra termos over sylindertoppen før start - bare pass på forgasseråpningen Det er det samme for en 4-takter om den er montert stående, liggende eller på huet - får ikke "vannlås" med fuel like lett som en 2-takter.

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Originally posted by GRENADER
              PS: Er det bikkjekaldt ute, så slå gjerne kokvarmt vann fra termos over sylindertoppen før start - bare pass på forgasseråpningen Det er det samme for en 4-takter om den er montert stående, liggende eller på huet - får ikke "vannlås" med fuel like lett som en 2-takter.
              Du kan bruke miniblåselampe som kokker bruker til å svi sukker til karamell, de fåes kjøpt hos kjøkken og jernvareforhandlere. Med den kan du varme opp toppen til den er varm, garanterer du får den startet opp med varm topplokket.

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Takker for mange bra tips!
                Får se om jeg ikke skaffer meg en slik

Fant igjen manualen på motoren så alle nnstillinger er satt slik den kommer fra fabrikken. Siden jeg har brukt den før og den er innkjørt så starter jeg på'n igjen der... Var liksom justeringa jeg hadde tenkt å få til nå da før jeg stod på stripa mega frustrert, oppgitt og med kloremerker i hodet og en håndfull hår i hånda...

Får se om jeg ikke skaffer meg en slik miniblåselampe. Hørtes fornuftig ut.

Da får vi se i morgen når det blir lyst om jeg ikke finner en måte å få varmet den toppen på...
                Espen Melby

Comment

• jarle
                  • Feb 2005
                  • 341

Når det er kaldt ute pleier jeg å ta en liten kaffetår før start. Etterpå får motoren en liten kaffetår, da er vi begge godt fornøyde og motoren starter stort sett enkelt og greit!
                  It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• ofremmi
                    • Sep 2002
                    • 490

Hei
                    Har god erfaring med å hjelpe til med en liten dusj startgass (kjøpes på bensinstasjon) i kulda. Stargassen inneholder ether slik at motoren vil fungere mere eller mindre som diesel et sekund eller to. Dersom den tenner og/eller starter med en dusj startgass, men stopper etter kort tid må den chokes/primes mere. Vær litt forsiktig med kominasjonen starter, kulde og overdreven choking, det er mulig å slurpe motoren full med fuel slik at den bråstopper pga væskelås. Har greid å bøye en råde på den måten en gang tidlig på 80-tallet.
                    Ola
                    www.ofremmi.info

Comment

• Seiler`n
                      • Mar 2005
                      • 821

En motor med toppen ned trenger ofte en varmere plugg en en med toppen opp.
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Syntes å huske den tida man plagdes med fuel...
                        Tipset om å varme motoren er god, men jeg liker ikke å sumle sakene full av vann. Derfor har jeg (i gamle dager) hatt med termos med varmvann og en plastpose. Så har jeg slått varmt vann i posen og lagt den på motoren for å varme opp.
                        Starter er nesten et must i kulda, hjelper også til å få varmen opp. Men som nevnt, vær forsiktig med overflooding kombinert med brutal starter...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

Du kan også bruke zippo lighterbensin som du kan gi motoren, og den tenner lettere i lav temperatur enn metanol pga lav tenntemperaur.

Comment

• esmel
                            • Dec 2004
                            • 2830

For å si det slik så blir det uaktuelt å måtte av med cowling osv. for å skvette litt varmt brygg på den... Det er også helt uaktuelt å risikere å få masse vann eller annet søl inni modellen. Så jeg tror som sagt det eneste som nytter er å varme toppen med noe som ikke soter den til.

Det er også litt vanskelig å komme til forgasser åpningen å få sprutet noe inn av samme grunn, i hvert fall uten å måtte lage enda et hull i cowlingen.

Det sitter en os-f på motoren forresten.

Men det er godt at forslaga strømmer inn! Mye nyttig å ta med seg.
                            Espen Melby

Comment

• esmel
                              • Dec 2004
                              • 2830

For å si det slik så blir det uaktuelt å måtte av med cowling osv. for å skvette litt varmt brygg på den...
                              Nå som cowlingen uansett ikke var påmontert så måtte jeg jo prøve med litt vann... og joda her ble det liv! Takk for tips og råd

Da fant jeg ihvertfall løsningen på hvorfor den ikke startet...den var jo bare kald stakkar.

Pleier dere å fly med litt høyere tomgangshastighet i de kalde månedene?
                              Espen Melby

Comment

Working...