Av og til leser jeg innlegg i forumet (eller på andre RC-forum) ang. motorstørrelse til fly, og lurer litt på dette med motor/effekt/størrelse.
De fleste fly leveres med en motoranbefaling og slik jeg har skjønt det er det "effekt" som er viktig. F.eks anbefales det ofte en større 4-takts motor enn en 2-takts motor, dette til tross for at de fleste 4-takts motorer er tyngre enn en 2 takt med samme effekt. Da kan jo ikke vekten være avgjørende (innenfor rimelighetens grenser !).
Hvordan kan et fly bli overmotorisert all den tid CG er riktig, tenkte det bare var fordel med mest mulig motorkraft ?
i dag finnes det høyeffektsmotorer (som f.eks YS) og motorer fra f.eks SC med samme vekt/motorvolum og betydelig mindre effekt, hva er i så fall riktig motor for en gitt flytype ?
Jeg bare lurer litt.......
De fleste fly leveres med en motoranbefaling og slik jeg har skjønt det er det "effekt" som er viktig. F.eks anbefales det ofte en større 4-takts motor enn en 2-takts motor, dette til tross for at de fleste 4-takts motorer er tyngre enn en 2 takt med samme effekt. Da kan jo ikke vekten være avgjørende (innenfor rimelighetens grenser !).
Hvordan kan et fly bli overmotorisert all den tid CG er riktig, tenkte det bare var fordel med mest mulig motorkraft ?
i dag finnes det høyeffektsmotorer (som f.eks YS) og motorer fra f.eks SC med samme vekt/motorvolum og betydelig mindre effekt, hva er i så fall riktig motor for en gitt flytype ?
Jeg bare lurer litt.......
Comment