Unconfigured Ad

Collapse

Overmotorisert ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BigEz
    • Nov 2005
    • 107

Overmotorisert ?

Av og til leser jeg innlegg i forumet (eller på andre RC-forum) ang. motorstørrelse til fly, og lurer litt på dette med motor/effekt/størrelse.

De fleste fly leveres med en motoranbefaling og slik jeg har skjønt det er det "effekt" som er viktig. F.eks anbefales det ofte en større 4-takts motor enn en 2-takts motor, dette til tross for at de fleste 4-takts motorer er tyngre enn en 2 takt med samme effekt. Da kan jo ikke vekten være avgjørende (innenfor rimelighetens grenser !).

Hvordan kan et fly bli overmotorisert all den tid CG er riktig, tenkte det bare var fordel med mest mulig motorkraft ?

i dag finnes det høyeffektsmotorer (som f.eks YS) og motorer fra f.eks SC med samme vekt/motorvolum og betydelig mindre effekt, hva er i så fall riktig motor for en gitt flytype ?

Jeg bare lurer litt.......
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120
  • Cessnaknuseren
    • Mar 2005
    • 561

Originally posted by BigEz
    Av og til leser jeg innlegg i forumet (eller på andre RC-forum) ang. motorstørrelse til fly, og lurer litt på dette med motor/effekt/størrelse.

De fleste fly leveres med en motoranbefaling og slik jeg har skjønt det er det "effekt" som er viktig. F.eks anbefales det ofte en større 4-takts motor enn en 2-takts motor, dette til tross for at de fleste 4-takts motorer er tyngre enn en 2 takt med samme effekt. Da kan jo ikke vekten være avgjørende (innenfor rimelighetens grenser !).

Hvordan kan et fly bli overmotorisert all den tid CG er riktig, tenkte det bare var fordel med mest mulig motorkraft ?

i dag finnes det høyeffektsmotorer (som f.eks YS) og motorer fra f.eks SC med samme vekt/motorvolum og betydelig mindre effekt, hva er i så fall riktig motor for en gitt flytype ?

Jeg bare lurer litt.......
    Sikker delte meninger om dette.

Jeg har ganske mange fly, og de aller fleste overmotorisert i forhold til det annbefalte. Noen av de er veldig overmotoriserte som .25 fly med 40-46 motor. En i klubben har ett 46 fly med 91 motor, og det fungerer helt greit.
    De forandringene jeg har mærket på flyegenskapene er att topphastigheten øker, og det er jo målet for min del. Landingshastigheten øker på de små modellene på grunn av økt vekt.
    Min erfaring er ivertfall att det minste motoralternativet som er annbefalt fra produsentene er i minste laget, de flyr nokk, men det er ikke mer.
    Det er heller ikke alle typer fly det er noe vits i å overmoterisere sånn som Cub, saktegående dobbeldekkere osv.
    Jeg må understreke att dette er min mening, og att det sikkert er folk som er uenige i dette.

Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk
    Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Når det gjelder overmotorisering så er det vel kanskje ofte scala fly folk mener. Og nesten alle scalafly er overmotorisert i forhold til orginalen. Men er selv tilhenger av litt stor motor. gjør det lettere å fly hvis det er litt vind foreksempel og ar noe å gi på med hvis man plutselig ligger i en uønsket posisjon hehe. Me man kan si man bør holde seg innenfor sikkerhetens grenser, og da kommer man jo mer inn på hvilket fly det er og hvor erfaren piloten er. Har selv en spitfire dogfighter som er beregnet for 15motor. har satt på den 25 og det er nesten på grensa hva den tåler. opp til 3/4 gass er den morsom men på full gass er den rett ogslett overfølsom selv med små utslag, og fort går det

Jeg mener ikke noe feil med overmotorisering men bør gjøres med måte. og når det gjelder anbefalningen fra produsentene så er min erfaring at men bør velge av det største som er anbefalt. Står det 90-110 for eksempel så velk en 110 eller en 120
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• affa
        Administrator
        • Jul 2002
        • 5878

Det viktigste er ihvertfall å ikke pådra seg uønsket mye vekt. Det hjelper ikke "å ha motor nok" når flyet oppfører seg flikk-flakk hele tiden.

Men å velge minste alternativ er sjelden en god ide. Greit å ha litt marginer. Motor avhenger selvfølgelig også med type fly. Er ikke noe vits å ha en skala cub som klatrer vertikalt, men oppfører seg normalt.

Men smak og behag.....

Comment

• jørgen123
          • Jul 2005
          • 706

noen ganger kan det være en fordel med med en lett modell, og ikke nødvendigvis største motor. når vekten går ned, går flyegenskapene opp (som regel)
          når man går opp i motorstørelse går også vekten opp.
          har man en modell som er kritisk for vekt, trenger man ikke pakke på største eller større enn største anbefalte motor.
          har man en modell som ikke er kritisk for veket, gjør det vanlig vis ikke noe at man setter en større enn anbefalt motor i nesa. (så lenge man ikke overdriver)
          Jørgen Wake Stensen
          Bodø MFK
          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Men det er morro iblant også. fløy en stick10 med vingespenn på ca 110cm med en sc40 en stund rimelig rått. har nå brukt sc25 på den og da er den mere normal
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

når man går opp i motorstørelse går også vekten opp.
              ...det er avhengig av hva slags merke en går for... En tung .70 4takt motor kan gjerne være tyngre enn en lett 90 4-takter.
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• BigEz
                • Nov 2005
                • 107

Originally posted by jørgen123
                Har man en modell som er kritisk for vekt, trenger man ikke pakke på største eller større enn største anbefalte motor.
                har man en modell som ikke er kritisk for veket, gjør det vanlig vis ikke noe at man setter en større enn anbefalt motor i nesa. (så lenge man ikke overdriver)
                Hvordan vet man om en modell er kritisk for vekt, har det med vingeareal å gjøre, eller med hvor stor prosentdel av totalvekta motoren utgjør ?
                Liten høyvinget trainer - SC 15
                ARC Beaver on floats - Saito 82
                Goldberg Ultimate - OS 120

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

har vel også mye hva slags type fly det er. en acro modell som samtidig skal kunne brukes til 3D vil jo være kritisk for vekt. mens en vanlig trainer for eks ikke er så kritisk.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• Alfalfa
                    • Jul 2002
                    • 988

Det finnes ikke noe standardsvar på dette.. Men man må anta at produsentene har testet dette og funnet ut at "Jo.. Denne fungerer som tenkt med f.eks. 40-46 motor..".. Den kan sikkert flys både med mindre eller større motor, men er man innenfor spec. så er man iallefall stort sett sikret å få noenlunde den flybarheten som produsenten har tiltenkt..

Det er avveining mellom vingebelastning og ønsket kraftoverskudd..

Dette er noe som kommer med litt erfaring.. Når man kjenner på vekta på en modell, så "kjenner" man etterhvert om dette er noe som passer med en .52 eller .70 firtakter... Så er det opp til hver enkelt..

Kjenner en som flyr en Calmato Sport (fin .40-kjerre) med .91 totakter... Overmotorisert nok til å dra fletta av en sur indianer, men er så fint balansert at den flyr bra helt ned til tomgang.. Dette pg.a. at fyren vet hva han gjør når man setter sammen flyet, samt at flyet er robust nok og har de egenskapene som trengs.. Ikke alle fly kan man gjøre dette med.. Hadde vingebelastningen vært høy i utgangspunktet, før motoren kom på, ville det ikke være noen idé å gjøre det..

Når det gjelder skalamodeller, så er jo det et kjent fenomen med undermotorisering, araber-flikk-flakk og "oppskutte strykejern" på veg ned til "avbrutt ankomst"... (En 1/4-skala modell av en J3-Cub TRENGER strengt tatt ikke å veie 138kg selv om fullsize veier 553kg...)

Personlig(!!!) så er jeg tilhenger av å heller forsøke å lette litt på vekta her og der og prøve å få inn litt mer motorkraft enn nødvendig.. Just in case...
                    Både på min egen sender og på de fleste jeg vet om så er faktisk throttle'n regulerbar!!!
                    Om man har litt ekstra "grunt" i en Cub så trenger man ikke å flise rundt i overlydsfart til man får sweptback-vinger... Man trenger heller ikke å dra unlimited vertical eller hovre med Cub'en heller..

Mu humble opinion...!
                    Last edited by Alfalfa; 11-01-06, 17:57.

Comment

• jørgen123
                      • Jul 2005
                      • 706

Originally posted by esmel
                      ...det er avhengig av hva slags merke en går for... En tung .70 4takt motor kan gjerne være tyngre enn en lett 90 4-takter.
                      joda, dette kommer jo selvfølgelig ann på merket
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• aeitrem
                        • Jun 2005
                        • 4

"Litt for sprek CUB"?

Hei

Jeg har en CUB med 2,10 vingespenn. Startet med en 90 4-t. og 14x8 propell. Da ble jeg anbefalt å sette på en 14x6 i stedet. Selv om CUB'n er værhane funket dette bra. Men alle sa det holder mere enn nok med en 52 4-t, og jeg satte i en SC52. Da ble den baktung.(flyttet alt som kunne flyttes frem) Med dette oppsettet falt den også ned. Det kunne se ut som rorenelåste seg, men jeg simulerte en baktung og motorsvak cub på simmen og den var ikke god når den nærmet seg stall, fliket og var vanskelig å ta inn.

Nå er OS 91-4t tilbake i nesa. Men hvor langt ned kan jeg gå på propellstørrelsen. Den går litt "fet" og skulle gått litt lavere på tomgang.
                        Har jeg landingslegget helt klart, kutter jeg motoren og den glir meget pent ned. Noen tips for å redusere litt av krafta? propell etc.

Arne

Comment

• Tom Erik
                          • Feb 2004
                          • 1601

Originally posted by Alfalfa
                          (En 1/4-skala modell av en J3-Cub TRENGER strengt tatt ikke å veie 138kg selv om fullsize veier 553kg...)
                          Her har du regnet feli: En kvartskala Cub har 1/4 vingespenn av originalen, 1/16 av vingearealet (1/4*1/4) og en 1/64 av vekta (1/4*1/4*1/4).
                          Altså 553kg/64= 8,6kg
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

Comment

Working...