Unconfigured Ad

Collapse

Gammel koagulert olje.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Minibønna
    *****istrator
    • Oct 2005
    • 390

Gammel koagulert olje.

Har nylig kjøpt meg en pent brukt motor som har en del gammel olje i seg som jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med.
    Burde jeg bytte lagerne i motoren eller holder det å prøve og løse opp guffa med f. eks WD40? Er bortimot 99% sikker på at det ikke er korrosjon i motoren, har bare rukket og skru ut pluggene i motoren og de er blanke og fine.(vanligvis et sted som korroderer raskt)
    Kommer i løpet av kvelden til å skru av bakplata på motoren for å inspisere lagerne. Håper jeg slipper å bytte lager siden det er en boxermotor.
    Vil restene av den gamle olja skade motoren på noen måte når dette løsner?
    Har jo gjort dette med andre motorer tidligere men da har det vært motorer som ikke har betydd så mye.
    Noen som har noen fornuftige innspill?
    Tor Henrik Hernes
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

legg motoren i en kasserolle med syntetiskolje over natten med litt varme på. Så spyler du motoren med diesel etterpå.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• RGJ
      • Jul 2004
      • 922

bruk fuel!

Dette vil løse opp olja og dagen etter kan du nok fyre den opp !
      Tror ikke det er no vits og lage for mye ut av det om ikke olja er forsteina seg!
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

enig bruk fuel eller diesel. ta av baklokket og fyll opp motoren og la den stå over natta. så bare skyller du igjennom med fuel etterpå og fyrer opp. Hvis det er 4takter så kan det lønne seg å ta av ventildekslene og sjekke at ventillene beveger seg som de skal når du turner motoren.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Jeg har mange gamle motor i min samlingen, det jeg gjør varmer jeg opp i stekeovnen i 150 grader (husk å fjerne alle plastdeler + baklokket før steking) til motoren er gjennomvarm, så ta ut og tørn forsiktig rundt samtidig gir jeg den ny frisk fuel som løser opp oljen og da er den lett å rotere og som ny. Gjelder kun motor som ikke er mulig å tørne rundt.

Er det seig å tørne rundt, gi den frisk fuel natten over og la det løse opp olje og tørne rundt.

Har motoren stempelring, så må du ta ut stempelet og ikke rør ringen eller pirk med verktøy, kun varme opp med varmepistol eller ligher til ringen løsner seg av pga fjærkraften i ringen. Og gi den olje eller fuel og roter ringen forsiktig mens den er varm til den er helt løs. Det gjorde jeg på en 66 år gammel 8 cc bensin modellmotor med 2 ringer nylig.

Comment

• Geir J.

#6 Unapproved
            Jeg har en firetakter som hadde satt seg fast etter lang lagring. Masse olje var tørket opp innvendig, og en god del var også brent fast utvendig. Jeg åpnrt alle deksel og la den på parafin i en uke. deretter bele den skrubbet litt med tannbørste og smurt opp igjen. Den ble blank og fin, og har gått som en pusekatt siden det.

Comment

• RGJ
              • Jul 2004
              • 922

hmm

obs obs !!!sitter det kulelagre i motoren skal den ikke opp til 150 grader.....max 130 grader på et åpent lager!
              men varm gjerne opp litt men det er jo fuel som olja engang var løst opp i om ikke det er en gammal bensin motor!
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

har også erfering at hvis olja er veldig seig så løser diesel opp bedre en fuel
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• Motorboy
                  • Nov 2003
                  • 1566

Originally posted by RGJ
                  obs obs !!!sitter det kulelagre i motoren skal den ikke opp til 150 grader.....max 130 grader på et åpent lager!
                  Sakset fra internettet for kulelager:
                  Since hardness decreases with increasing temperature, conventional bearing steels such as 440C and SAE 52100 cannot be used much above 350°F.

350°F står for 176.6°C, 150°C er ikke nok til å anløpe stålet i kulelager..

Tenk hvor mye varme kan komme opp i bremseskiver med kulelager innebygget!

Comment

• RGJ
                    • Jul 2004
                    • 922

Kulelagre!

Gidder ikke og ta opp en disk. på kulelagre igjen!
                    gjør hva du vil men jeg vil ALDRI varme et lager opp til 150 grader , hvor varmt det blir ved bruk har jeg aldri målt men ingen kulelager produsenter( eller rullelager osv.) (Skf,Fag,Rollway osv.osv.osv) er uenige der ..ved montasje og demontasje(for gjenbruk)er maks temp 130 grader ved montasje og 110 hvis det er et tett lager (2z \ 2rs1) dette for at fettet ikke skal renne ut(noe som er lite int.for oss da dette evt blir vasket ut av metanolen).
                    Tror også at i en bil og hjullagre ville havarert rimelig fort hvis du kommer opp for høye temperaturer tror også at der vil du få avledet tempen i resten av konstruksjonen.
                    Som sagt ...gjør hva dere vil...jeg hadde ikke hivd en motor i ovnen ved 150 grader , et eks....vi reparer el motorer og andre rullende maskiner på jobben , enkelte ganger kommer det inn hastejobber og disse blir da demont og vasket (med såpe og vann) tørket ved 130 grader og noen ganger noe høyere temp ca 160 ..for og spare tid hender det at ikke lagerne blir tatt av føre det skal monteres nye ....disse har da fått misfarging (blå aktige) og tydelig dårligere av denne behandlingen...jeg har gjort mine praktiske erfaringer her , og om noen vil gjøre annet ...opptil dere!
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

Comment

• Minibønna
                      *****istrator
                      • Oct 2005
                      • 390

Nå er det heldigvis ikke så mye sur olje i motoren så jeg slipper vel trikset med ovnen. Kommer vel til å bruke fuel til få bukt med dette problemet.
                      Takk for fine innspill.
                      Tor Henrik Hernes

Comment

Working...