Unconfigured Ad

Collapse

tuned pipe spørsmål

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

tuned pipe spørsmål

Fikk en gammel pipe av en i går. den er av meket OPS og er ca 35cm lang. i følge en tabell som fulgte med så står det at den kan brukes på motorer fr 3.5ccm til 15ccm bare ved å variere lengden på røret fra motoren til pipa. er opgitt med lengder og turtall i tabellen. er dette normalt for piper. synes bare det var så rart om den skulle fungere bra så forskjellige motorer.

På tabellen står det forøvrig 1980 så den er ikke helt ny
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

noen som har en ide om hvor stor motor den er best egnet til har lagt ved en tegning av hvordan den ser ut.
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    + diverse små ting

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Jeg har prøvd noe slikt for mange mange år siden. Bråker masse og gir lite ekstra. Sats heller på en moderne motor med standard potte. Da blir iallefall naboen glad!
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

ja nå har vi heldigvis ikke noen nære naboer til stripa. men tenker jeg prøver den på dogfighteren der har jeg en sc25, også setter jeg på en 8x5 propell. burde bli bra fart i den da. også er jo pipe nesten like stor som kroppen hehe

Trodde foresten man fikk mindre støy med pipe en med standard potte?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Prøv denne programmet http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm som gir svaret hvor stor effekt og motorstørrelse som din tuned pipe kan bruke..

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Måtte en tur ut i karantene-boden (der fuel-befengte saker lagres i påvente av destruksjon...) og måle på den OPS-pipa som jeg visste lå der. Den er ikke lik din; diameter 4 cm og lengde fra start på 1. kon er 38cm. Det er ei .60-pipe.

Som Tom Erik sier er den nok for spesielt interesserte selvpinere. Tunes best ved å justere manuelt med turteller til man får max turtall, så kan man korte inn en liten cm til pga mer turtall i lufta. Disse gamle pipene har snevert arbeidsområde, men vil gi mer effekt når dem først slår inn. Problemet er både snøvling ved gass-pådrag og en "artig" bi-effekt i form av at dem holder igjen på turtallet ei stund når du drar av gassen...

Hvor mye det bråker er mer avhengig av etterdemperne etter den konvergente og den divergente konen. Bra piper har gjerne 3 demperkammer... OPS-pipa mi er i alle fall bråkete og slitsom for øregangene!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Takker for svarene så skal jeg se litt nermere på den. han jeg fikk den av hadde brukt den på en webra30 og fikk da over 20.000 rom med en 8x6 propell statisk gikk vistnok ganske alvorlig
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

Working...