Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av glow motor. (Seagull ArisingStar)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Trainer kabel er vel stikkordet her , har lært opp flere med bruk av kabel både på lettflydde trainere og droner i forsvaret og dette funker veldig bra . Så kom i kontakt med en klubb og få en som kan fly til å hjelpe deg så går det garanteret fint. Når det kommer til det med motor så ville jeg godt for en os 46ax eller 50 sx , da har du en allsidig motor som du kan bruke i et mer avansert fly da den tid kommer . Med tanke på kraft så har mann jo faktisk en venstre stikke som kan beveges hele veien og ikke bare av og på
    Mvh Andre`søhagen

    Comment


    • #32
      Slenger meg på Arising Star bølgen, da jeg har slitt ut 2 firtaktere i dette flyet, pluss drept det med en heftig kraftpakke til slutt.
      Har drevet skoleflyving her hjemme i noen år, og jeg kjøpte dette flyet sammen med SC 52 4 takt til en grei pakkepris.
      SC'n startet enkelt uten bruk av starter, bare litt gløding og 2 slag med fingeren, og vi var igang. Etter at flyet hadde slitt ut 2 SC'er, har ikke peiling på hvor mange timer det flyet har i lufta, men det er mange, satte jeg inn en Rossi 65. Bygde om sideror og høyderor, så de ble litt mer 3D lignende. 100 gram bly i halen, og jeg var klar. Det ble en del hovring, og mange ble imponerte over vertikal ytelse, hehe. Men vingestrikkene måtte til slutt gi tapt da farten en dag ble for stor. Og når vingen ikke lenger var en del av flyet, gav jeg full gass, og gjorde honør da maskinen satte nesen mot moder jord. Skulle hatt film av det, for det ble en bra smell. Motoren overlevde, og lever i beste velgående et eller annet sted i Norge. Har lånt den bort og aldri fått den igjen.
      Gøy med en sånn modell, kanskje jeg kjøper en ny en dag. Den koster tross alt mindre enn karbon propellen jeg har til 150 ccm 3W motoren jeg hadde.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #33
        Motoren kommer i posten i morgen, landet på en OS 46 LA.
        Skulle det vise seg den er for 'liten', har jeg tilgang på en 60 motor.
        Dette er ikke første flyet mitt, men det første med glow motor, jeg har en pico cub fra Multiplex fra før. Har mange timer med dette. Lærte å fly 'the hard way', dvs. lære av feilene jeg gjorde underveis (ikke få!!!).
        Har en erfaren pilot til å ta opp ArisingStaren første gangene, for å få trimme det.
        Litt mere arbeid å lappe sammen ett balsa fly enn elapormodeller..

        Comment


        • #34
          Da har du iallefall valgt en utrolig lettstartet og lettjustert motor.
          Mvh Andre`søhagen

          Comment


          • #35
            60 motor på denne blir "spurv med kanon" !!!!

            46 Holder. Helt perfekt
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment


            • #36
              enig med posten over.
              60 passer nok muligens ikke i motorbukken heller
              lykke til!
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #37
                Hei.

                Skal dokke fly på Vigra i helga da eller? Ta dokke gjerne en tur til Ulset på Hjørungavåg. Værmeldingane såg bra ut, so vi blir vel en del som skal flyge der. Ta mmed Araising Staren din, so skal du nok komme i lufta.

                Rognes.
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • #38
                  Flyving på vestlandet og sånn...

                  Får se om alt kommer i posten, blir litt montering for å få alle bitene på plass.
                  Kjipt å komme til Hareid med bare en sliten el-cub, artig nok å fly men..
                  Kan kansje prøve å tromme sammen nokre 'kara' herifra ei helg og komme ned en tur, er tross alt ikke på andre siden av kloden
                  Kunne godt tenkt meg å se en turbin modell i aksjon også, har vel ikke vært på Vigra med det flyet?

                  Comment


                  • #39
                    Yes!!!!

                    Må bare slenge inn noen ord ang. OS 46'en.
                    Som det vises på bildet er jeg i full gang med å kjøre inn maskinen. Den startet lett ved å følge anvisningene i manualen, blir heller ikke skremt av støynivået (skal være litt!). Bruker Jero fuel med 10% nitro og 15% castor olje. Så langt er jeg godt fornøyd med kjøpet og klør i fingrene etter å få 'skuta' i luften.
                    Takker igjen for hjelpen jeg har fått.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Det e berre å samle gjengen og ta sej en tur over fjorden. Ej he ikkje vore på Vigra med turbin modellen nei. Kun her og i Ørsta.
                      Sett vingen på flyet ditt no, og kjøyr inn motoren i lufta. Det teke den ingen skade av. Fæ meir kjøling oxo da.

                      Snakkast.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #41
                        Fuglen har fløet!

                        Så er de første fly turene unnagjort, motoren er lett å starte og passer flyet som hånd i hanske. Gjett hvem som er godt fornøyd???

                        Comment


                        • #42
                          Grattis !! Det er sånn det skal være i denne hobbyen.

                          Har en 46LA selv, og jeg skjønner deg med å være fornøyd !

                          Min er bare å holde for gaseren og snurre bensinen frem, og noen få flikk til.
                          Så et parr flikk på propellen uten å holde for gasseren, sette gløding og gi den en liten snurr med fingrene på spinneren MED klokken og den går, og stopper ikke før tanken er tom ! Kongemotor !

                          (Har den dog stått lenge så er den litt sur og trenger litt mere pleie, men går greit det også)

                          Jeg bruker også Jero 10% nitro og OS#8 plugg
                          Ønsker dere en god dag på feltet !
                          Birger Mork

                          Mine besittelser :
                          Flygreier (Massevis)
                          Heligreier (En Mini Titan)
                          Bilgreier (Et par stk.)

                          Comment


                          • #43
                            Gratulerer! Har selv det flyet, var min første trainer. Jeg brukte en gammel 35 fp fra OS, funket greit det. Skulle sett denne tråden litt før, så kunne du sikkert kjøpt den billig Håper du ikke er så uheldig som meg, jeg krasjet uendelig med det flyet. Det brakk i to minst to ganger, pluss vingen sprakk i visse områder, halen brakk og hjulfestet røk. Den ligger og samler støv på hobbyrommet nå..
                            Uansett, har en 46la selv som jeg bruker på en Ready nå. Anbefaler readyen om det viser seg at du krasjer en del!
                            Lykke til!
                            I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                            Comment


                            • #44
                              Var ute å fly i dag også, var litt uheldig med den første take off'en, og brakk ytterste delen av høgderoret.. 10 sek. etter var roret limt og tapet, og ny take off foretatt.
                              Denne gangen gikk det bedre Var også litt uheldig med understellet på den første landingen. Men ikke værre enn det var fixet på 1 min. (Ble reddet av plast klipsene som holder det fast.) Har foretatt flere take off og landinger seinere, så de begynner å 'sitte'.

                              Comment

                              Working...
                              X