Unconfigured Ad

Collapse

Innkjøring av 4 T

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

Innkjøring av 4 T

Jeg leser manualer og tips opp og ned. I dag starte jeg min ye SC 91FS MK2 for første gang. Starte umiddelbart. Satte hvoeddysa på underkant av 2 1/2 og lot gå på full gass til tom tank, ca 7 min. Kvilte 10 min og starta igjen. LItt lett å for å dø ut når jeg tok av gløderen ved halv gass. Sikkert pga av fet blanding. Kjørte full gass igjen og strammet til hoved dysa 1/4. Kjørte til tom tank. kvilte motoren i 10 min, og gjenotk som over. Kjørte 4 tanker. Total kjøretid ca 30 min.
    Så er spørsmålet, når vet jeg at motoren er innkjørt?

PS gjorde en skitens tabbe, hadde ikke dratt til tetteskruen i tanken godt npk, så fuel hadde kommet inn i flyet og grisa til mottakeren. Håper det går bra? Har lært.....
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Jeg har samme motor som din, Siden det er en motor med stempelring som krever litt lengre innkjøring og fete blanding som skyller bort metallrester. Jeg innkjørte den i fet blanding for første gang med hovedysenåla skrudd ut 5 tørn ifølge instruksjon og brukte tank som rommet 450 ml. Hold tutallet nede under 8000 o/min slik den ikke belastes unødig. Brukte propell 14x6. Kjørte 1 tank med 5 tørn ut hovedysenål før jeg reduserte med 2.5 tørn og kjørte videre 3-4 tanker. Tilslutt stilte jeg den på full turtall og skrudde litt tilbake ca 1/4-1/2 tørn. Den går nydelig og trottler fint.. Det kommer mørk guffe ut av eksosen, det er normalt pga varme fra eksosrøret der olje blir brent opp.

Jeg bruker Model technics spesial 4 stroke fuel med 10% nitro og 9% castorolje og 9% syntetisk olje (tilsammen 18% olje). Castorolje holder kamaksel, drev, vippearmer og løftere smurt og forlenger levetiden.

Feil innkjørt kan kompresjon ikke holde lenge pga slitt ring dvs ikke fått tilpasset foring og polert sammen til perfekt finish som får ringen til å vare lenger..

Comment

• Gisle
      • Dec 2005
      • 575

Kanksje jeg dreit meg....?
      Jeg leste også i en instruksjon for Magnum tilsvarende motor, og der stod det 2,5 ut. Det var en kjempebra beskrivelse av hele motoren og alt om den, og jeg fulgte denne. Tror du jeg tabba meg ut?
      Det var skikkelig feit blanding, så feit at det rant fuel av hjulet (spruta dit fra potta) Motoren ble ikke særlig varm....

Edit: Jeg brukte Jero fuel 10% nitro 15% castor/synt. Vet ikke hvor jeg får tak i annen fuel som du nevner?
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• TheBirg
        • Jan 2004
        • 692

Du er safe så lenge du har passet på varmen.

Motoren din tar ikke skade så lenge den har gått så fet at den spytter fuel.
        Ønsker dere en god dag på feltet !
        Birger Mork

Mine besittelser :
        Flygreier (Massevis)
        Heligreier (En Mini Titan)
        Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by Gisle

Edit: Jeg brukte Jero fuel 10% nitro 15% castor/synt. Vet ikke hvor jeg får tak i annen fuel som du nevner?
          Magnum og SC har ikke alltid samme instruksjon selv om de kom fra fabikk, men viktig at du ikke varmkjører den og at det kom nok olje ut av potta på tegn på at den har fått nok smøring.

Ikke så farlig å kjøre med 15% olje bare det er castorolje tilstede, men pass på at du ikke leaner den ut pga lite olje i fuelen som ikke er tilstekkelig for smøring av bevegelige deler i veivhuset. Se til at den spytter litt olje som sikker smøring tilstede..

Jeg handlet Model technics fuel hos Hobbyland i Bergen der jeg bor. Kanskje du kan spørre etter den hos din lokalforhandler.

Comment

• Eagle
            • Jan 2006
            • 1299

Hei.

Jeg har alltid lurt på dette med innkjøring av motorer, men av en eller annen grunn, har jeg aldri kjørt de inn som dere beskriver. Jeg har satt sammen flyet, stappa inn motoren, startet opp, og stilt den rik. Så har jeg flydd, men ikke på full gass. Etter et par tanker har jeg justert motoren så den går som den skal, og deretter har jeg bare hatt det gøy. Har aldri til dags dato ødelagt en motor på denne måten, og jeg håper dette ikke bare har vært flaks. Jeg kjøpte i fjor en Savage 25 fra HPI. Denne kjørte jeg aldri inn motoren på, da planen var å sette inn en 28 motor i stedet. Men motoren min funka gjennom 40 liter fuel, og var blant de sprekeste av Savagene i klubben. Så jeg sitter tilbake som et stort spørsmålstegn.
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Originally posted by Eagle
              Jeg kjøpte i fjor en Savage 25 fra HPI. Denne kjørte jeg aldri inn motoren på, da planen var å sette inn en 28 motor i stedet. Men motoren min funka gjennom 40 liter fuel, og var blant de sprekeste av Savagene i klubben. Så jeg sitter tilbake som et stort spørsmålstegn.
              Disse motorene som ABC/ABN krever ikke fet blanding for å bli innkjørt og regnes som nesten ferdig til bruk. Hadde du kjørt inn ABC/ABN i fet blanding, vil det gå utover rådelager og stempelet vil gå trangt og ødelegge tilpassning mellom stempel og foring, dvs den må kjøres varm for å løpe fritt.. og er helt forskjellige fra motorene med ring.

Comment

• Gisle
                • Dec 2005
                • 575

Originally posted by TheBirg
                Du er safe så lenge du har passet på varmen.

Motoren din tar ikke skade så lenge den har gått så fet at den spytter fuel.
                Den spytta fuel til gangs og det var enorm med hvit røyk så jeg måtte komme meg ut av garasjeporten og la innkjøringen foregå i friluft (ja jeg vet at det er en selvfølge, men det var varmere i garasjeåpningen) Hjulet og understellet var helt seigt av fuel. JEg kunne holde hånden på sylinderen uten å brenne meg, men potta var kokvarm (men det skal den vel være) Får håpe dette går bra.
                Værre var det at jeg hadde skrudd til tanktoppa for dårlig, så mottakeren fikk en del fuel i kontaktene. HAr tørket og blåst bort med trykk luft, men vanskelig å få bort alt. Tro dere det går bra ? Dette er jo olje og ikke vann.....
                Gisle Ranum
                Trondheim

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

prøv å åpne mottakeren og tørk den rein med pappir. burde ikke bli noe problem. men rengjør kontaktene skikkelig med aceton eller noe sånt.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• TheBirg
                    • Jan 2004
                    • 692

Prøv å unngå Aceton.
                    Rødsprit er vel bedre egnet til det du trenger hva rengjøring angår.

Aceton, tynner og slikt er veldig aggressive mot fin-elektronikk og renser gjerne bort mye mere en behovet (mulighet for å fjerne isolering på tynne kobberledninger, f.eks)

(Men må jo innrømme at Aceton og Tynner er veldig effektivt til rengjøring om de er brukt bevisst og til riktig applikasjon)
                    Ønsker dere en god dag på feltet !
                    Birger Mork

Mine besittelser :
                    Flygreier (Massevis)
                    Heligreier (En Mini Titan)
                    Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Helst bruke ordentlig elektronikkrens til mottakeren slik du unngår deler blir ødelagt av løsemidler. Elektronikkrens løser opp olje, irr etc og fordamper lett og etterlater ikke rester igjen på kretskortet.

Fåes kjøpt hos elektronikkforhandlere.

Comment

• Aeroholiker
                        • Aug 2003
                        • 360

Originally posted by Eagle
                        Hei.

Jeg har alltid lurt på dette med innkjøring av motorer, men av en eller annen grunn, har jeg aldri kjørt de inn som dere beskriver. Jeg har satt sammen flyet, stappa inn motoren, startet opp, og stilt den rik. Så har jeg flydd, men ikke på full gass. Etter et par tanker har jeg justert motoren så den går som den skal, og deretter har jeg bare hatt det gøy. Har aldri til dags dato ødelagt en motor på denne måten, og jeg håper dette ikke bare har vært flaks.
                        Jeg gjør også slik.. Det har jeg jeg lært av en erfaren medpilot og aldri hatt noe trøbbel med det... Spesielt 4t motorer... sett i, ta av og fly! på rik blanding de første tankene.. motoren får jo MYE bedre kjøling i fart, enn i ro på bakken. Eller i benk i en kjeller o.l.

Jeg var skeptisk til metoden før jeg prøvde selv.. stolte mer på bruksanvisningen. Men i ettertid har jeg vel erfart at trikset er å kjøre motoren rikt 4-5 tanker uten å overlaste den m.h.t varme o.l. og at det er like greit å gjøre det i luften.( man bør selfølgelig være trygg på "dead stick landinger..." )

Kjørte senest inn en OS .25 i en liten dogfighter på denne måten. En tank på bakken på ca. 30% throttle... så opp. Var nok heldig med denne motoren.. stoppet bare en gang på 5 tanker under innkjøring. Mistet dog en ski under takeoff... Da fløy jeg tanken tom først og landet deretter på en ski med kalde tomler og puls på 367....... litt bal. ror og litt side ror, og touchet med en ski.......... sklei 10 meter før leggen på andre siden tok i snøen og flyet tok en elegant "brekksaldd" og stoppet... PUH!!!!!!! begynte å puste igjen.......
                        Skrev meg litt bort her......

Bruk skjønn ved innkjøring... ikke les deg blind på bruksanvisningen.
                        Du trenger god kjøling og god smøring under innkjøring.
                        Ergo - FLY RIKT!!! (På alle måter!)

Geir
                        Geir Bjelkarøy

http://www.phoenix-rc.org

"Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

Comment

• Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

Originally posted by Aeroholiker
                          Bruk skjønn ved innkjøring... ikke les deg blind på bruksanvisningen.
                          Du trenger god kjøling og god smøring under innkjøring.
                          Ergo - FLY RIKT!!! (På alle måter!)

Geir

I totakt motor med ABN/ABC sylinder/stempelsettet ville jeg ALDRI kjørt rik og kjølig under benktest eller flyging mens den er ny! Pen kjøring hjelper lite mens den er kjølig og rikt..

I OS bruksanvisningen står det disse ABN 2 takt motorene kjøres rikt under innkjøring som førte til kortere levetid pga lav temperatur.., så det står i hjemmesiden til OS engines at disse motorene skal kjøres varm og på full trottle slik sylinderen utvides så stempelet ikke kjøres trangt.. Står her: http://www.osengines.com/faq/product-faq.html#q2 og en annen som er anbefalt for ABN/ABC 2 taktere skrevet av en MVVS supporter Dar Zeelon: http://www.rcuniverse.com/forum/m_1850473/tm.htm

Comment

• Gisle
                            • Dec 2005
                            • 575

Vedr. innkjøringen

Jeg har fortsatt med 2 tanker innkjøring i dag. Se ut som det lekker fra lokket til ventilhuset. Skrudde opp og festet igejn, men fremdeles kom det fueldråper ut her. Er dette riktig? Skal det ikke være en pakning her ? Det er ingen ting.
                            Videre sliter jeg med å få motoren til å gå på halv gass eller tomgang. Den hoster og går ujevnt. Prøver å leane ut, men tørr ikke for mye. Når jeg starter på 1/4 til 1/2 gass og tar av gløderen, stopper motoren. Skyldes dette for rik blanding....? Gir jeg full gass og tar av så går den.
                            Tar ikke sjansen på å skru inn tomgangsdysa enda, men bør jeg det? Antar jeg har kjørt ca 1,7 liter fuel nå.

Noen gode råd her? Hva er ca. innstillingene dine Motoren på denne motoren nå etter innkjøring. Jeg tror nok jeg må inn til ca 1 - 1 1/4 omdreining ut...

Gisle
                            Gisle Ranum
                            Trondheim

Comment

• Vingemutteren
                              • Jul 2002
                              • 2421

Lekasje fra ventildeksel er normalt ja.

Tror det er på høy tid du begynner å leane den motoren din litt nå. Har den gått mellom 30 og 60min på full fyring, er der ingen grunn til ikke å stramme inn nåla. Finn peak turtall og fet den så ned en 3-400 rpm i første omgang. Sjekk så trottlingen, bedrer den seg ikke betydlig, så må du nesten justere tomgangsnåla. Når du setter motoren for maks turtall, kan du sjekke om den holder dette turtallet uten å variere eller miste turtall. Holder den turtallet greit, er motoren i utgangspunktet innkjørt (ihvertfall godt nok til å fly med). Husk at du skal fete den ned 3-400rpm etter maks turtall sjekken.
                              OBS. Etter første timen med motorgange, må du sjekke ventil klaringen, og restette denne til en fin trang setting (ikke for trang). Tomgangen blir radikalt ødelagt (vansklig å justere) om klaringen på ventilene er i overkant av det tillate området på disse motorene. Har flere ganger opplevd at mine Magnum 61 4T motorer har blitt litt umulige å få fine på tomgangs nåla, og nesten vergang var det ventilklaringen som var problemet (etter det to første justeringene så roer det hele seg betydligt ned med hvor ofte en må justere disse motorene, med meg var det vel på 1T, 3T og 6T det første 6 motor timene den gikk, deretter en sjekk hver 3-4 time).
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...